آیا بریتانیا برای آزادی شهروند ایرانی تبار خود ۴۰۰میلیون پوند پرداخت خواهد کرد؟

© Sputnik / Ekaterina Chesnokovaآیا بریتانیا برای آزادی شهروند ایرانی تبار خود ۴۰۰میلیون پوند پرداخت خواهد کرد؟
آیا بریتانیا برای آزادی شهروند ایرانی تبار خود ۴۰۰میلیون پوند پرداخت خواهد کرد؟ - اسپوتنیک ایران
اشتراک
روزنامه‌ی بریتانیایی دیلی‌تلگراف در خبری اختصاصی نوشت دولت بریتانیا در حال برنامه‌ریزی برای پرداخت ۴۰۰میلیون پوند به حکومت ایران، به‌عنوان بخشی از توافق برای آزادی نازنین زاغری-رتکلیف از زندان است.

به گزارش اسپوتنیک در این خبر آمده است: «بریتانیا قرار است به عنوان "حسن‌نیت"، ۴۰۰میلیون پوند به حساب دولت ایران واریز کند. بوریس جانسون، وزیر امور خارجه‌ی بریتانیا گفته است که همه‌ی تلاش خود را برای آزادی نازنین به‌کار خواهد گرفت.
نازنین زاغری-رتکلیف که پیش‌تر به‌عنوان مدیر پروژه در بنیاد«تامسون رویترز» فعالیت می‌کرد، بیش‌از یک‌‌سال و نیم پیش همراه‌با کودک دوساله‌اش برای دیدار خانواده و گذراندن تعطیلات نوروزی، به ایران سفر کرده بود. او در روز ۱۵ فروردین سال ۱۳۹۵، هنگام خروج از ایران، در فرودگاه امام خمینی تهران، ازسوی نیروهای حفاظت اطلاعات سپاه پاسداران، بازداشت و پس از آن، به پنج‌سال زندان محکوم شد.
روز دوشنبه ۱۷مهرماه، «کمپین آزادی نازنین زاغری» و ریچارد رتکلیف، همسر او، اعلام کردند نازنین که هم‌اکنون در زندان به‌سر می‌برد، با اتهامات تازه‌ای مواجه شده است که مجازات آن‌ها می‌تواند ۱۶ سال به مدت حبس او اضافه کند.
در هفته‌های اخیر، بوریس جانسون، وزیر امور خارجه‌ی بریتانیا، به روش‌های مختلف، درپی یافتن راهی برای آزادی نازنین تلاش کرده، اما هنوز به نتیجه‌ای نرسیده است. وزارت خارجه‌ی بریتانیا به‌تازگی از سفر جانسون به ایران در رابطه با این مسأله، تا پایان سال جاری میلادی خبر داده است.
مقامات دولت بریتانیا، اکنون درمورد پرداخت این پول ۴۰۰میلیون پوندی به ایران، از وکلای بین‌المللی راهنمایی خواسته‌اند تا با مقررات مربوط به تحریم‌های آمریکا و سازمان‌ملل درمورد ایران، در تضاد نباشد.
این پول مربوط‌به یک اختلاف حقوقی میان ایران و بریتانیا در رابطه با یک معامله‌ی تسلیحاتی در دهه‌ی ۱۹۷۰ میلادی است که ایران خواهان بازپرداخت آن بوده است.
مقامات ارشد دولتی بریتانیا به روزنامه‌ی دیلی‌تلگراف گفته‌اند، با وجود این‌که دولت سعی دارد وانمود کند که پرداخت مستقیم این پول به دولت ایران، ربطی به آزاد ساختن نازنین ندارد، اما در هفته‌های گذشته، تلاش مستمر و شدیدی برای بهبود روابط با ایران صورت گرفته است. گفته می‌شود این پول به حکم دادگاه، تمامی این سال‌ها در یکی از بانک‌های بریتانیا، به‌صورت بلوکه باقی مانده است».

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала