گزارش و تحلیل

چرا مصر حاضر نیست درگیر جنگ های عربستان شود؟

© Photo / PixabayMiddle East
Middle East - اسپوتنیک ایران
اشتراک
تقریبا درگیری ای نیست که عربستان سعودی وارد آن شده باشد و نامی از مصر به میان نیاورده باشد و در نهایت مصری ها رسما اعلام نکنند که حاضر نیستند درگیر این جنگ شوند.

از جنگ یمن گرفته که عربستان سعودی لیست 65 کشور همپیمان خود برای این جنگ را اعلام کرد ولی در نهایت جز امارات کشور دیگری با آن همسو نبود تا سوریه که مصر در جبهه مقابل عربستان سعودی قرار گرفت تا حتی ماجرای قطر که مصر در ابتدا با عربستان همراهی کرد اما در نهایت مشاهده می کنیم که مصر خود را کنار کشیده و عربستان و امارات هستند که در مقابل قطر قرار گرفته اند و همه میانجی گران برای میانجی گری به عربستان وقطر می روند، امری که به معنای آن است که ماجرا فقط یک درگیری میان عربستان وقطر به حساب می آید.

افتتاح بنادر دریایی و فرودگاه توسط عربستان سعودی دریمن - اسپوتنیک ایران
افتتاح بنادر دریایی و فرودگاه توسط عربستان سعودی دریمن
اخیرا نیز وقتی عربستان تهدید کرد که می خواهد جنگی تمام عیار بر علیه حزب الله و نفوذ ایران در منطقه راه بیاندازد رئیس جمهوری مصر رسما اعلام کرد که کشورش وارد هیچ جنگی بر علیه حزب الله نخواهد شد و به عربستان پیشنهاد می کند راه گفتگو با ایران برای حل مشکلات خود را پیش بگیرد.
دلیل این موضع گیری سرلشکر "عبد الفتاح السیسی" رئیس جمهوری مصر این است که مصری ها خود را بزرگ تر از آن می دانند که بخواهند زیر پرچم عربستان سعودی بجنگند ویا به دستور عربستان سعودی کاری را انجام دهند.
به هر حال مصر از زمان "جمال عبد الناصر" عنوان "ام العرب" مادر اعراب را یدک می کشد.
می توان گفت چند دلیل برای این موضع مصری ها وجود دارد:
1 — همانگونه که قبلا نیز گفتم مصری ها خود را بزرگتر از آن می دانند که زیر پرچم عربستان قرار بگیرند.
2 — علیرغم اینکه مصری ها به دلایل مالی واقتصادی مجبور هستند با عربستان و کشورهای عرب حوزه خلیج فارس راه بیایند اما به هر حال مصری ها خود را قطبی از قطب های منطقه می دانند و ایدئولوژی ملی گرایانه ای دارند که با ایدئولوژی سلفی وهابی عربستان در تناقض می باشد وبه همین دلیل هم هست که مثلا در سوریه از دولت سوریه حمایت می کنند و در مقابل عربستان سعودی و کشورهای عرب حوزه خلیج فارس قرار دارند.
ایران موشکهای حوثی ها را برای شلیک به عربستان تامین میکند - اسپوتنیک ایران
ایران موشکهای حوثی ها را برای شلیک به عربستان تامین میکند
3 — درون مصر خود مصری ها دیدگاه بسیار منفی نسبت به عرب های حوزه خلیج فارس مخصوصا سعودی ها دارند و شاید بتوان گفت به همین دلیل است که پس از انقلاب بر علیه حسنی مبارک مردم مصر به دو سفارت در قاهره یعنی اسرائیل و عربستان سعودی حمله ور شدند.
رفتار تحقیر بر انگیز عرب های حوزه خلیج فارس با کارگران مصری که در این کشورها کار می کنند یکی از اصلی ترین دلایل چنین احساسی میان مصری ها به حساب می آید مضاف بر اینکه هنوز ماجرای جنگ برای رهبری کشورهای عربی میان این دو پا برجا می باشد.
4 — پس از اینکه دولت مصر مجبور شد دو جزیره تیران وصنافیر را به عربستان سعودی واگذار کند، موج نفرت و انزجار مردمی درون مصر بر علیه عربستان سعودی تشدید یافت وامروزه شرایط داخلی مصر بگونه ای نیست که هیچ رهبری بتواند از مصری ها بخواهد تا در کنار سعودی ها بجنگند چون می داند که نظامیان مصری حاضر خواهند بود شورش کنند ولی در کنار عربستان نباشند.
5 — حتی در میان اسلامگرایان مصری امروزه اخوان المسلمین که عمده ترین گروه تشکیلاتی اسلامگرا در مصر به حساب می آیند به دلیل اینکه عربستان سعودی را در سرنگونی "محمد مرسی" دخیل می دانند با عربستان سعودی و هر کس که با آنها همکاری می کنند زاویه پیدا کرده اند ونفرت بر علیه عربستان سعودی درون مصر از مردم معمولی و ملی گراها گرفته تا به نظامیان و اسلامگرایان نیز کشیده شده، واسلامگرایان سلفی حامی عربستان سعودی جایی برای تحرک در مصر ندارند چون توسط اخوان المسلمین قلع و قمع می شوند.
نخست وزیر انتخابی عربستان برای لبنان کیست؟ - اسپوتنیک ایران
نخست وزیر انتخابی عربستان برای لبنان کیست؟
6 — با توجه به اینکه عموم سیاستمداران مصری تکنوکرات های ملی گرا می باشند اینان نیز تمایل چندانی به همکاری با عربستان سعودی و به اقتدار رسیدن آن به عنوان رهبر کشورهای عربی ندارند و با شعارهای عربستان مبنی بر دفاع از منافع اعراب شدیدا مخالف هستند چون باور دارند فقط مصر است که می تواند این پرچم را بالا ببرد.
7 — علیرغم همه تبلیغات منفی که بر علیه حزب الله در کشورهای عربی صورت می گیرد اما عموم مصری ها هنوز دشمن اصلی خود را اسرائیل می دانند و با توجه به اینکه حزب الله توانسته اسرائیل را شکست دهد و از سرزمین های لبنان خارج کند محبوبیت آن در این کشور بسیار زیاد است.
8 — فراموش نکنید که مصری ها چند دهه قبل به دلیل همین ماجرا ها با عربستان سعودی در یمن وارد جنگ شدند و شاید جالب باشد که بدانید عربستان سعودی در آن زمان از بخشی همین گروه هایی حمایت می کرد که امروزه بر علیه آنها وارد جنگ شده و از همان روز اول مصری ها شدیدا با جنگ عربستان بر علیه یمن مخالف بودند.
9 — اگر با مردم مصر گفتگو کنید متوجه می شوید که دیدگاه آنها نسبت به ایرانی ها بسیار مثبت است امری که در ایران نیز نسبت به مصری ها نیز وجود دارد و ایرانی ها به مصری ها به عنوان تافته جدا بافته از دیگر اعراب حوزه خلیج فارس نگاه می کنند.
با توجه به این مسایل به یک تحلیلگر نیاز نیست تا موجه شد چرا مصری ها حاضر نیستند با عربستان سعودی همکاری ای داشته باشند و فقط اعلام می کنند که اگر کشوری به یکی از کشورهای عرب حوزه خلیج فارس حمله کند از آن دفاع خواهند کرد تا فقط یک دلگرمی برای عرب های حوزه خلیج فارس ایجاد کنند واز شرایط اقتصادی موجود استفاده نمایند.
در واقع هر جا هم سعودی ها می خواهند وارد درگیری ای شوند برای اینکه به نیروهای خود دلگرمی بدهند از حساب مصری ها خرج می کنند اما می دانند که مصری ها به هیچ وجه با آنها همراهی نخواهند کرد.

ممکن است عقاید نویسندگان مقالات با سیاست های اسپوتنیک مطابقت نداشته باشد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала