گزارش و تحلیل

نجات جهان از جهنم هسته ای توسط ماموران اطلاعاتی روسیه

© Fotolia / TwindesignerЯдерный взрыв
Ядерный взрыв - اسپوتنیک ایران
اشتراک
به گزارش اسپوتنیک، رسانه ها نوشتند که در تاریخ 11 نوامبر "جورج بلِیک" سرهنگ سرویس اطلاعات خارجی روسیه 95- مین سال تولد خود را جشن گرفت.

تلویزیون دولتی روسیه 10 نوامبر با بلیک مصاحبه کرد. وی به سوالی در این باره که جهان کنونی را چطور تلقی می کند گفت که جهان ما حالا دشوارتر و سختتر شده. پیشتر مامور سابق سرویس ویژه "ک. گ. ب." شوروی که در زمان جنگ سرد ابتدا به نفع سرویس ویژه انگلیسی "ام آی 6" کارکرده و سپس به شوروی گروید بیان داشت که عوامل کنونی روسیه قهرمانان پیکار واقعی میان "نیروهای نیکی و شر" هستند و آنها وظیفه دارند جهان را از وقوع جنگ هسته ای نجات دهند.

بلیک به این سوال تلویزیون که اگر او قادر بود زندگی پیشین خود را تغییر دهد چکار می کرد؟ گفت:

من همان زندگی را که داشتم می گذراندم با همان مشکلات و خطراتی که داشتم حتی با اشغال آلمانی.

به نوشته "گاردین" چاپ انگلیس، بلیک در 1921 در هلند به دنیا آمده و در مصر بزرگ شده و در 1944 به انجام وظیفه در نیروی دریایی انگلیس پرداخت و در آنجا وارد "ام آی 6" شد. وی در 1950 هنگام جنگ کره در سئول خدمت کرد و به اسارت کره شمالی در آمد و پس از دیدن بماران های پی در پی آمریکایی شهرها و روستا های آن کشور علاقمند به ایده های کمونیستی شد و اولین تماس او با "ک. گ. ب." در همان کشور بعمل آمد.

آیا جاسوس نظامی استونی مامور ناتو در روسیه بود؟ - اسپوتنیک ایران
آیا جاسوس نظامی استونی مامور ناتو در روسیه بود؟
پس از آزادسازی بلیک از اسارت در کره شمالی او را به برلین روانه کردند. وی از آنجا به سرویس ویژه شوروی در باره ساخت تونلی بین شرق و غرب اطلاع داد که توسط آن همه مکالمات تلفنی در برلین شرقی که در آن زمان زیر کنترل شوروی بود بایستی استراق سمع می شدند.

در 1961 او را مطابق قانون رعاتیت سر دولتی به ظن خیانت به میهن بازداشت کرده و دادگاه جنایی لندن او را به 42 سال حبس محکوم کرد. در سال 1966 او همراه با سه زندانی دیگر از "ورم وود اسکراب" زندان لندن فرار کرد و موفق شد خود را به فرانسه و سپس برلین غربی برساند. در برلین غربی وی در جعبه چوبی بسته شده به شاسی خودرو به برلین شرقی وارد شد. او را به شوروی منتقل کردند و حالا او در یک خانه یلاقی همراه با همسرش در حومه مسکو بسر می برد.

وی در اعلامیه 10 نوامبر خود متذکر شد که روسیه برایش به میهن دوم تبدیل شد و دلش می خواهد از افسران سرویس اطلاعات خارجی روسیه بخاطر محبت و درک و فهم شان سپاسگذاری کند. وی خاطرنشان کرد که حتی در کره شمالی هنگامی که دیده بود که ماشین نظامی آمریکایی چگونه مردم را به قتل می رساند تصمیم گرفت عامل دوگانه شود. وی در اعلامیه 10 نوامبر سال جاری چنین نوشت: در آن زمان من فهمیدم که اینگونه اختلافات آبستن خطرمرگبار برای همه بشریت است و برای خود مهمترین تصمیم زنگی خود را گرفتم. تصمیمی در باره همکاری با سرویس ویژه شوروی برای دفاع از صلح در کره زمین. من به پیروزی نهایی بر دشمن عهد شکن باور دارم.

 

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала