گزارش و تحلیل

پسا داعش

© Sputnik / Artur Gabdrahimov /  مراجعه به بانک تصاویر پسا داعش
پسا داعش - اسپوتنیک ایران
اشتراک
هر چه قدر که به زمان پایان حضور فیزیکی داعش در منطقه نزدیک تر می شویم به بحران پسا داعش نیز نزدیک تر می گردیم ، بحرانی که می توان گفت به همان اندازه برای منطقه خطرناک به نظر می آید.

تا به حال همه نیروهای خارجی که در سوریه و عراق چه به صورت رسمی و چه بصورت غیر رسمی حضور داشتند با هدف مبارزه با تروریسم و داعش حضور پیدا کرده بودند و در پسا داعش نمی توان تصور کرد که دولت های منطقه مخصوصا عراق و سوریه با یک تشکر خشک و خالی نیروهای خود را بیرون ببرند و ماجرا تمام شود.

ایالات متحده و همپیمانان آن برای تجزیه منطقه وارد عمل شدند و یکی دیگر از اهداف آنها درگیر نمودن مخالفان اسرائیل یا همان جبهه مقاومت در جنگی بی پایان بود، حال اگر ماجرا به پایان برسد و نه منطقه باز تجزیه شود و نه اینکه امنیت اسرائیل تامین گردد آیا می توان تصور داشت که اینان حاضر باشند نیروهای خود را از منطقه بیرون ببرند.

علیرغم اینکه حضور نیروهای آمریکایی و وابسته به آنها حد اقل در سوریه بدون دعوت دولت رسمی این کشور بوده و طبق موازین بین المللی غیر قانونی به حساب می آید اما واقعیت این است که آمریکا قلدر تر از آن است که حرف کسی را گوش دهد و هیچ سازمان بین المللی ای نمی تواند بصورت مسالمت آمیز آمریکایی ها را وادار کنند از سوریه خارج شود و تنها راه بیرون کردن آنها یا نوعی توافق است و یا اینکه آمریکایی ها متوجه شوند که ماندن نیروهایشان در منطقه برایشان هزینه "انسانیسنگینی خواهد داشت و مجبور شوند از منطقه خارج شوند.

هزینه "انسانینیز به معنای یک جنگ یا درگیری جدید در منطقه است.

مخصوصا اگر در نظر داشته باشیم که ایران و روسیه و جبهه مقاومت برای جلوگیری از نفوذ ایالات متحده و همپیمانانش در منطقه و برای جلوگیری از به راه افتادن یک جنگ طولانی مدت که امنیت اسرائیل را تامین می کند و برای جلوگیری از باز تقسیم مجدد منطقه وارد عمل شده اند.

یعنی کاملا اهداف این جبهه با جبهه مقابل در تضاد می باشد و قطعا تا وقتی که جبهه معروف به جبهه مقاومت به اهداف خود نرسد دست نخواهد کشید و عملا این به این معنا خواهد بود که تا زمانی که ایالات متحده و همپیمانانش حاضر نباشند از منطقه خارج شوند و دست از طرح های خود بردارند، این نیروها هم جبهه مقابل را خالی نخواهند کرد.

با توجه به اینکه امروزه جبهه مقاومت دست بالاتر را در میدان نبرد دارد و در همه محور ها نه فقط پیروز بوده بلکه پیشروی های قابل ملاحظه ای نیز داشته به نظر می آید جبهه مقابل در حال تدارک نقشه های جدیدی برای برهم ریختن معادلات می باشد.

اولین طرح اینان همانا ایجاد یک جنگ قومی در منطقه بود که پایه آن رفراندوم و جدایی کردستان عراق بود اما شب خوابیدند صبح بیدار شدند و دیدند که ایرانی ها طرح های آنها را بر هم زدند.

تنها چیزی که اینها برایش برنامه ریزی نکرده بودند این بود که فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران به اربیل وسلیمانیه برود و در حالی که در سلیمانیه مستقر شده ماجرا را بصورت مسالمت آمیز حل و فصل نماید.

طرح دوم این بود که نیروهای کرد وابسته به ایالات متحده به مخالفان سوری موجود در ادلب بپیوندند و یک خط از عراق گرفته تا دریای مدیترانه ایجاد کنند که پایگاه جنگ بی پایان گردد، اما با توافق های پشت پرده روسیه و ایران و ترکیه این طرح نیز بر هم خورد.

طرح سوم اینان انتقال نیروهای وابسته به خود از عراق و سوریه به لبنان و راه اندازی یک جنگ از سمت غرب و ایجاد زمینه دخالت در لبنان بود که این طرح حتی به حدی پیش رفت که اینان نقشه کشیده بودند در برخی مناطق عرب نشین ایران هم آشوب به پا کنند و سپس به عنوان حمایت از عرب های ایران وارد جنگ شوند.

در این طرح سوم باید همزمان اسرائیل عملیات بسیار پیچیده هوایی جهت نابودی همه پایگاه های موشکی حزب الله راه اندازی می کرد و سپس نیروهای وابسته به داعش که به سرزمین های اشغالی واردن منتقل شده اند وارد عمل می شوند واز سمت جنوب به لبنان سوریه و عراق و ایران همزمان حمله شود تا امکان حمایت ایران از گروه های مقاومت وجود نداشته باشد.

اسرائیلی ها یک مانور نظامی برای آمادگی جهت این عملیات چند ماه پیش انجام دادند و همزمان بیش از یکصد هواپیمای بمب افکن برای بمباران برق آسای خود آماده کردند وقرار بود ماجرای برکناری سعد الحریری نخست وزیر لبنان وبازداشت تعداد زیادی از امرا و شخصیت های سعودی کلید شروع عملیات باشد اما در لحظه آخر اسرائیلی ها متوجه شدند که عملیات لو رفته و سازمان های اطلاعاتی اسرائیل تشخیص دادند که اگر چنین عملیاتی انجام شود فقط ماکت های لانچر موشکی هدف قرار خواهند گرفت و حزب الله توانایی آن را خواهد داشت تا همه سرزمین های اشغالی را مورد هدف قرار دهد و هزینه های این عملیات برای اسرائیل بسیار سنگین تمام خواهد شد.

به همین دلیل هم اسرائیلی ها از انجام عملیات انصراف دادند و این نقشه نیز بر هم خورد.

علیرغم اینکه اسرائیلی ها سوت پایان عملیات را زده اند اما سعودی ها که همه هزینه های این عملیات را تامین کرده بودند هنوز اصرار بر انجام عملیات را داشتند.

در نهایت آمریکایی ها نیز ظاهرا تصمیم گرفته اند که دست از این عملیات نیز بردارند و آقای ترامپ پیش قدم شد تا با آقای پوتین گفتگو کند و بخواهد که مناطق عاری از جنگ و درگیری در جنوب سوریه تثبیت گردد.

به هر صورت مشخص است که این جبهه دست از نقشه و برنامه ریزی برای پسا داعش بر نخواهد داشت و تلاش خواهد کرد طرح ها و نقشه های جدیدی را اجرا نماید.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала