گزارش و تحلیل

چرا نفوذ ایران بد است؟

© Photo / PixabayMiddle East
Middle East - اسپوتنیک ایران
اشتراک
نفوذ ایران در منطقه خاورمیانه و جهان سوژه جدیدی شده که بر اساس آن ایالات متحده – عربستان سعودی و اسرائیل بهانه داشته باشند تا برخی را متهم به بد بودن کنند.

کسی نیست سوال کند چرا نفوذ ایران بد است اما نفوذ ایالات متحده یا عربستان سعودی و یا اسرائیل خوب است؟
در بسیاری از کشورها مخصوصا کشورهای غربی نفوذ اسرائیل به حدی زیاد است که هیچ سیاست مداری جرئت ندارد حتی در مورد هلوکاست و یا حقانیت صهیونیست ها در اشغال سرزمین مردمان فلسطین سوال کند.
نمی توان جنگ و یا بحرانی را در منطقه خاورمیانه و جهان پیدا کرد که نفوذ ایالات متحده و عربستان سعودی و اسرائیل مسبب آن نباشد و هر سه و یا یکی از این سه طرفی در ماجرا نباشند.
عربستان سعودی ادعا دارد که ایران تلاش می کند در کشورهای عربی نفوذ داشته باشد در حالی که هیچ کشور عربی ای عربستان سعودی را وکیل و وصی خود نکرده تا حق داشته باشد در این کشور مداخله نماید و در مورد روابط آن با دیگر کشورها اظهار نظر نماید.
در حالی که عربستان سعودی خود حامی جنگ صدام حسین بر علیه ایران، حامی اشغال افغانستان توسط طالبان، حامی اشغال عراق، مسبب شرایط بوجود آمده در لیبی و سوریه و سومالی و نیجریه و…، طرف مستقیم جنگ یمن، اشغال کننده بحرین محاصره کننده قطر و مسبب ایجاد گروه های افراطی و تروریست است و… ایران متهم می شود که در این کشورها دخالت می کند.
اگر بخواهیم نفوذ کشورها را تفسیر کنیم می توانیم دو نوع نفوذ برای کشورها در جهان در نظر بگیریم، کشورهایی که نفوذشان بر اثر محبوبیت است و کشورهایی که نفوذشان بر اساس زور وتحمیل خود به دیگران است.
امروزه ایران در بسیاری کشورها نفوذ بر اثر محبوبیت دارد در حالی که ایالات متحده — عربستان سعودی و اسرائیل تلاش می کنند با زور نفوذ خود بر دیگران را تحمیل کنند.
به عنوان مثال ایالات متحده و همپیمانانش عراق را اشغال کردند وتصور داشتند مردم عراق به دلیل خلاصی از صدام حسین مرید آنها خواهند شد اما با کمال تعجب همپیمانان ایران توانستند در انتخابات به قدرت برسند چون ایرانی ها روز زمین کار کرده بودند و آمریکایی ها روی ابرها.

نامه عربستان علیه ایران به شورای امنیت ملی سازمان ملل - اسپوتنیک ایران
نامه عربستان علیه ایران به شورای امنیت ملی سازمان ملل
در حالی که آمریکا و عربستان و اسرائیل در به در مجبور هستند به دنبال شبه نظامیان اجاره ای باشند و آنها را از جایی به جای دیگر برای پشتیبانی جنگ های خود جابجا کنند مریدان ایران حاضر هستند برای ایران جان خود را نیز بدهند چون احساس می کنند ایرانی ها کنار آنها هستند در حالی که شبه نظامیان مزدور می دانند که پشتیبانان آنها برایشان هیچ ارزشی قایل نیستند.
در واقع دلیل اصلی ای که مردمان منطقه به سمت ایران روی می آورند این است که باور دارند در غم و شادی با ایرانی ها شریک هستند.
روز اربعین امام حسین (ع) حدود نیمی از کابینه دولت ایران کنار تعداد زیادی نماینده های مجلس و شوراها و شخصیت های سیاسی و نظامی ایران در راهپیمایی اربعین در عراق پیاده روی کردند.
شاید بسیاری متوجه ماجرا نباشند اما این خود یک نمایش قدرت توسط ایران در منطقه بود نمایش قدرتی که طی آن ملیون ها زائر امام حسین (ع) راهی کربلا شدند و مقامات ایرانی بدون هیچ دغدغه ای در میان این ملیون ها نفر قدم زدند.
فراموش نکنید که کربلا همان جایی است که اولین حکومت سعودی دویست سال پیش پس از به قدرت رسیدن به آنجا حمله ور شد و یکهزار و چهارصد سال پیش اموی ها امام حسین (ع) در همان جا به شهادت رساندند و امروزه شیعیان مرید امام حسین (ع) کربلا و نجف و پایتخت اموی ها دمشق را نیز در اختیار دارند.
آقای جهانگیری معاون اول رئیس جمهوری ایران در سطح نخست وزیر و نفر دوم دولت ایران به حساب می آید هر وقت نفر دوم دولت های آمریکا یا عربستان یا اسرائیل جرئت کردند مثل آقای جهانگیری در خیابان های عراق قدم بزنند آنوقت اینان می توانند بفهمند نفوذ یعنی چی و اینکه این نفوذ قابل تفویض است یا نه.
ایران در مقایسه با عربستان ، با ثبات ترین کشور مسلمان منطقه - اسپوتنیک ایران
ایران در مقایسه با عربستان ، با ثبات ترین کشور مسلمان منطقه است
فراموش نکنید عراق کشوری است که هشت سال نابود کننده ترین جنگ در تاریخ نوین را با ایران داشت اما امروزه مقامات عالیرتبه ایرانی می توانند در وسط این کشور از نجف تا کربلا پیاده روی کنند.
برخی شاید کرکری های صدام حسین و حمایت های مالی عرب های حوزه خلیج فارس و تسلیحاتی کشورهای جهان از او را به یاد نداشته باشند اما به هر حال ارتش عراق در آن زمان به مراتب از ارتش عربستان در این زمان قدرتمند تر بود.
ارتش اسرائیل که چند برابر ارتش عربستان قدرت دارد در مقابل حزب الله لبنان که همپیمان ایران است ناکام ماند چه رسد به اینکه ارتش عربستان که در جنگ یمن شکست خورده بخواهد در مقابل ایرانی ها قد علم کند.
بد نیست مقامات عربستان متوجه باشند که همیشه صلح و دوستی با ایران بیشتر به نفعشان است تا افزایش تنش و جنگ وبه سلاح های آمریکایی خود غره نشوند چون عراق هم زمانی پیشرفته ترین سلاح های زمان خود را در اختیار داشت.
وقتی سعودی ها با انواع و اقسام سلاح های کشتار جمعی تولید آمریکا و با خلبان های اسرائیلی مردمان بی گناه یمن را بمباران می کنند آیا توقع دارند بتوانند در این کشور نفوذ داشته باشند؟
وقتی آمریکا صدها هزار نفر از مردمان عراق و یا افغانستان و یا سوریه و یا… را بصورت ناجوانمردانه سلاخی می کند آیا توقع دارد بتواند در این کشورها نفوذ پیدا کند؟
وقتی سربازان اسرائیلی فلسطینی ها را با خونسردی در مقابل دوربین های جهان قتل عام می کنند آیا توقع دارند روزی بتوانند با این مردمان به صلح برسند؟
هر کجا که همپیمانان ایران به قدرت رسیده اند از ابزار به اصطلاح دمکراتیک یا همان مردم سالاری استفاده کرده اند تا به قدرت برسند در حالی که هر کجا که همپیمانان ایالات متحده و یا عربستان و یا اسرائیل به قدرت رسیده اند از راه های خلاف ویا با زور نیزه به قدرت رسیده اند، پس نباید توقع داشته باشند که ایران نفوذ نداشته باشد ولی آنها نفوذ داشته باشند.
نظر کاخ سفید به درخواست ترامپ برای ملاقات با روحانی - اسپوتنیک ایران
روحانی دشمنی با ایران و دوستی با آمریکا و اسرائیل را خطای راهبردی عربستان نامید
اگر عربستان خود را محق می داند که در کشورهای عربی نفوذ داشته باشد ایران هم خود را محق می داند در کشورهای اسلامی نفوذ داشته باشد و اسلام از هر قومیتی فراتر است.
اگر بنا باشد ایالات متحده آمریکا از ده پانزده هزار کیلومتر آنطرف تر به دنبال حمایت از منافع ملی خود باشد ایران هم حق دارد از چند صد کیلومتر آنطرف تر به دنبال حفظ منافع خود باشد.
اگر اسرائیل خود را محق می داند که برای تامین امنیت خود به هر کاری دست بزند ایران هم حق دارد برای حفظ امنیت خود به هر کار و وسیله ای دست بزند.
البته ماجرا فقط به ایران محصور نمی باشد بلکه همه کشورهای دیگر منطقه وجهان هم حق دارند از حقوق و منافع خود دفاع کنند ولی حق ندارند به حقوق و منافع دیگر کشورها تجاوز کنند.
امروزه اختلافات به وجود آمده به این دلیل است که ایالات متحده وهمپیمانانش خود را محق می دانند که به حقوق و منافع دیگران تجاوز کنند و دستبرد بزنند ونمی خواهند اجازه دهند دیگران از حق و حقوق خود دفاع کنند.
وقتی آقای روحانی در پاسخ شاهزاده محمد بن سلمان شرایط آنهایی که طی چهل سال اخیر چشم طمع به حقوق و منافع و سرزمین ایران دوخته بودند را یادآوری می نماید به زبان بی زبانی به وی گوشزد می کند که همانگونه که ایرانی ها هشت سال با عراق جنگیدند و امروزه مسیر نجف تا کربلا را زیر سایه دولتی همپیمان خود با پیاده روی می کنند ممکن است ادامه این روند سیاست های عربستان سعودی منجر شود روزی ملیون ها ایرانی از مدینه تا مکه را برای پیاده روی در سایه دولتی همپیمان خود طی کنند.

ممکن است عقاید نویسندگان مقالات با سیاست های اسپوتنیک مطابقت نداشته باشد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала