گزارش و تحلیل

فرار به جلوی مقامات سعودی

© AFP 2023 / Mandel Nganبرنامه ی مخصوص تلفن همراه برای اطلاع رسانی شاهزادگان سعودی
برنامه ی مخصوص تلفن همراه برای اطلاع رسانی شاهزادگان سعودی - اسپوتنیک ایران
اشتراک
ظاهرا مقامات عربستان سعودی توقع داشتند که سه سال پشت سر هم مردم بی گناه یمنی را قتل عام کنند اما کاخ های شیشه ای آنها ترک هم نخورد.

پرتاب موشک انصار الله به سمت ریاض بهانه ای را برای مقامات عربستانی ایجاد کرد تا برای پوشش مشکلات داخلی و درگیری های مختلفی که خود را دچار آن کرده اند به ایران حمله ور شوند و ایران را متهم کنند که به انصار الله موشک رسانده تا بر علیه ریاض پرتاب کنند.
برخی باور دارند پس از موفقیت ایران در خنثی کردن نقشه های دشمنانش در منطقه خاورمیانه اینان به فکر افتاده اند که تنها راه باقیمانده رویارویی مستقیم با ایران است.
بنده یک کارشناس نظامی و یا امنیتی نیستم تا بتوانم تشخیص دهم که موشک پرتاب شده به سمت ریاض ساخت ایران بوده و یا یمن ولی به عنوان یک روزنامه نگار که کار فرهنگی انجام می دهم همیشه آرزو داشتم اختلافات میان همه با گفتگو حل شود و نه با جنگ و به عنوان یک فرد عادی تصور دارم که حتی اگر به گربه ای که خود تربیت کرده ای حمله ور شوید به شما چنگ خواهد زد.

ولیعهد محمد بن سلمان و پادشاه عربستان سعودی - اسپوتنیک ایران
عربستان در آستانه تغییرات
وقتی عربستان سعودی سه سال مردم بی دفاع یمن را بمباران و قتل عام می کند نمی تواند توقع داشته باشد که یمنی ها به دنبال وسایل و سلاح هایی جهت پاسخ به این تهاجم ها نباشند و قطعا یمنی ها از هر جا که بتوانند به این سلاح ها دسترسی پیدا خواهند کرد یا خواهند ساخت و ایالات متحده و کشورهای حامی عربستان سعودی وقتی حق اظهار نظر دارند که خود تامین کننده سلاح های کشتار جمعی برای عربستان سعودی وهمپیمانانش نباشند نه اینکه انواع و اقسام سلاح های ممنوعه بین المللی را در اختیار عربستان قرار دهند و حتی خلبان های آنها اقدام به بمباران مناطق مسکونی و کودکان یمنی کنند و بعد اگر یمنی ها یک موشک به سمت ریاض پرداب کنند واکنش نشان دهند.
اگر آنها واقعا به فکر مردم عربستان سعودی هستند باید ابتدا به فکر متوقف کردن جنگ و خونریزی باشند نه صدها ملیارد دلار سلاح هایی که می توانند به این بهانه به عربستان بفروشند.
با توجه به شرایط ناگواری که امروزه عربستان سعودی در داخل با آن مواجه است مقامات سیاسی این کشور نیاز دارند تا برای فرار به جلو یک دشمن کاذب پیدا کنند و توجه ها را به سمت این دشمن برگردانند.
Король Саудовской Аравии Сальман Бен Абдель Азиз Аль Сауд, прибывший в РФ с государственным визитом, во время официальной встречи в аэропорту Внуково-2 - اسپوتنیک ایران
گزارش و تحلیل
در عربستان چه خبر است؟
شاید بتوان گفت تنها راه فرار به جلو برای آنها این است که ایران را به عنوان دشمن خارجی علم کنند و حتی ممکن است بخواهند برای سرپوش گذاشتن بر تصفیه حساب های داخلی یک درگیری محدود و یا حتی یک درگیری گسترده بر علیه ایران ایجاد کنند.
بحث اینجا این نیست که آیا اینها توانایی رویارویی با ایران را دارند یا نه اما بحث مطرح این است که مقامات سعودی امروزه در شرایطی قرار دارند که ممکن است دست به هر قماری برای خروج از شرایط بحرانی خود بزنند و همانگونه که مرتکب قمارهای اشتباه دیگر در منطقه شده اند چنین قماری را انجام دهند.
با اینکه این قمار می تواند قمار پایانی و ورشکستگی برای آنها وحامیانشان به حساب آید اما ظاهرا حامیان عربستان سعودی از ایالات متحده گرفته تا اسرائیل خواهان نابودی عربستان سعودی و ایران هستند و حاضر هستند به هر وسیله ای برای رسیدن به اهداف خود متوسل شوند وبرایشان اهمیتی ندارد که جان چند نفر قربانی اهداف و اطماع آنها می شود.
جای تاسف دارد که برخی سیاستمداران ماجراجو در عربستان سعودی هنوز متوجه نیستند که جنگ با ایران مانند جنگ یمن نخواهد بود و تفریحی در کار نخواهد بود.
به هر حال تاریخ چهل سال اخیر نشان داده که همه توطئه هایی که بر علیه ایران چیده شده در نهایت به نفع ایران تمام شده ونه فقط منجر به تضعیف نظام در ایران نشده بلکه نظام جمهوری اسلامی ایران را در داخل و در خارج نقویت کرده و طرفداران آن بیشتر شده اند. ایران نه فقط توانسته همه نقشه دشمنان خود را خنثی کند بلکه در نهایت امتیازات بسیاری را نیز کسب کرده، آیا باز هم می خواهند توانائی خود در طرح نقشه و توطئه بر علیه ایران را امتحان کنند؟

ممکن است عقاید نویسندگان مقالات با سیاست های اسپوتنیک مطابقت نداشته باشد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала