بازی ریاض

© Photo / Thomas Jaehnelتهران
تهران - اسپوتنیک ایران
اشتراک
سنجیدگی اقدام تهران می‌تواند بازی شطرنجی ریاض را خنثی کند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از خبر آنلاین، در ایران با تردید و گمانه این استعفا را تفسیر کردند. اما در این میان یک نکته مسلم است و آن اینکه ریاض، بانی این اقدام بوده و خواسته پیام روشنی را به مخاطبان خود به ویژه ایران القا کند.

 این پیام را می توان مانور قدرت مقامات جوان سعودی دانست. سعودی‌ها می‌خواهند بگویند اگر اوضاع در "پسا داعش" موافق و همسو با منافع  ریاض در منطقه نباشد، می‌توانند آرایش صحنه را به هم بزنند. بنابراین استعفای حریری نخستین اقدام نمادین در واکنشی است که ریاض به کمک متحدان منطقه‌ای خود- اسرائیل در ردیف اول- به اجرا می گذارد.

سهم‌خواهی و توازن قوا مهمترین دغدغه بازیگران صاحب‌ نفوذ در دوران پسا داعش است. واشنگتن، ریاض و تل‌آویو حاضر به قبول این واقعیت نیستند که ایران در سال‌های اخیر و به‌ویژه جنگ با داعش، از نفوذ منطقه‌ای گسترده‌ای برخوردار شده است. آنان تحدید دامنه نفوذ ایران را در دستور کار خود قرار داده‌اند. اینکار با پرهیز از رویارویی مستقیم و با روش‌های نرم و جنگ‌های نیابتی دنبال می‌شود. دلیل این امر ناتوانی و یا نبود آمادگی برای رودررویی مستقیم با ایران است.

 

مهمترین واکنش تهران پرهیز از عصبانیت و پاسخ‌های هیجانی به نه تنها مانور ریاض بلکه واشنگتن و دیگر متحدان آنها بوده است. سنجیدگی اقدام تهران می‌تواند بازی شطرنجی ریاض را خنثی کند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала