گزارش و تحلیل

در عربستان چه خبر است؟

© Sputnik / Valeriy Melnikov /  مراجعه به بانک تصاویر Король Саудовской Аравии Сальман Бен Абдель Азиз Аль Сауд, прибывший в РФ с государственным визитом, во время официальной встречи в аэропорту Внуково-2
Король Саудовской Аравии Сальман Бен Абдель Азиз Аль Сауд, прибывший в РФ с государственным визитом, во время официальной встречи в аэропорту Внуково-2 - اسپوتنیک ایران
اشتراک
تقریبا همه کارشناسان انتظار شروع درگیری های داخلی در عربستان سعودی پیشاپیش بر کرسی پادشاهی نشستن شاهزاده محمد بن سلمان را داشتند اما اینکه وی بخواهد چندین جبهه را همزمان برای خود باز کند یک قمار بزرگ به حساب می آید که می تواند در نهایت حتی به نابودی و فروپاشی حکومت آل سعود نیز بیانجامد.

آنهایی که با شرایط داخلی کشورهای عربی آشنایی دارند می دانند که نمی توان از ماجرای استعفای مبهم سعد الحریری از نخست وزیری لبنان گذرا گذشت.
کمتر از دو هفته قبل نیز توطئه ای برای سرنگونی امیر کویت در این کشور توسط برخی امرا با استعفای نخست وزیر خنثی شد.
تلاش عربستان برای سرنگونی امیر قطر نیز تا به حال ناکام مانده.
جنگ یمن به بن بست کشیده شده.
در سوریه و عراق طرح های عربستان با شکست روبرو شده.
در لیبی و شمال آفریقا همپیمانان عربستان سعودی در شرایط بسیار دشواری قرار دارند.

آیا فروپاشی عربستان شروع شده؟ - اسپوتنیک ایران
گزارش و تحلیل
آیا فروپاشی عربستان شروع شده؟
رئیس جمهوری جدید ایالات متحده و وابستگانش چپ و راست به دنبال باج خواهی از عربستان سعودی هستند.
اسرائیل تلاش دارد نهایت سوء استفاده را از شرایط بحرانی عربستان داشته باشد اما هیچ امتیازی به این کشور ندهد.
وهابی های تندرو در داخل عربستان از شرایط بوجود آمده بسیار نا خرسند هستند و با بازگشت جنگجویان وابسته به آنها از سوریه و عراق و افغانستان احتمال دارد هر لحظه شورش به پا کنند.
قبایل و عشایر داخل این کشور به دلیل ارتباطات قبیله ای و عشیره ای با دیگر قبایل و عشایر عربی در یمن و قطر و کویت و عراق و سوریه و شرایطی که دیدگاه های شاهزاده جدید به وجود آورده و می تواند شرایط و زندگی قبیله ای در این کشور را بر هم بزند نا خرسند هستند.
بیش از هفت هزار شاهزاده وابسته به خانواده آل سعود بر سر قدرت با محمد بن سلمان در حال رقابت هستند و هر کدام به دنبال سهم خود از سفره نفتی این کشور می باشند.
نسل جوان عربستان با شرایط موجود در این کشور کاملا مخالف است و به دنبال تغییرات اساسی در سیستم حکومتی می باشد.
و…
شاید درک شرایط بحرانی ای که عربستان سعودی در حال حاضر با آن مواجه است برای بسیاری پیچیده به نظر آید شاید هم نه اما مساله ای که اینجا مطرح است دخالت های دولت جدید ایالات متحده در این ماجرا ها است.
در حالی که ایالات متحده کشورهای دیگر مانند ایران را به دخالت در امور کشورهای دیگر متهم می کنند مشاهده می کنیم که ماجرای محاصره قطر دقیقا پس از سفر آقای ترامپ به ریاض پیش می آید و رئیس جمهوری ایالات متحده در تویتی لو می دهد که وی چراغ سبز برای این ماجرا را روشن کرده.
علیرغم همه مطالبی که در مورد این ماجرا مطرح شده می توان توجه داشت که اشغال قطر توسط عربستان می توانست ملیاردها دلار درآمد به درآمد های این کشور بیافزاید همانگونه که مصادره اموال ده ها شاهزاده و تاجر عربستانی ملیاردها دلار را به خرانه دولت سرازیر کرده و آن را از سقوط نجات می دهد.
عربستان ویزای گردشگری صادر می کند - اسپوتنیک ایران
عربستان ویزای گردشگری صادر می کند
مشاهده می شود که وزیر امور خارجه ایالات متحده همزمان با سرنگونی دولت کویت در منطقه حظور پیدا می کند و پیشاپیش سرنگونی نخست وزیر لبنان و همچنین بازداشت و کشته شدن تعداد زیادی از شاهزاده ها و شخصیت هایی که مخالف به قدرت رسیدن محمد بن سلمان هستند آقای جاد کوشنر مشاور و داماد ترامپ در ریاض حضور پیدا می کند.
عربستان سعودی هم اصرار می کند تا برای نمایش نفوذ و دخالت خود در دیگر کشورهای منطقه آقای حریری را وادار کند که از ریاض استعفای خود را اعلام کند و همان شرایطی که برای عبد ربه منصور هادی رئیس جمهوری مستعفی یمن بوجود آورده برای او ایجاد می کند.
در مورد آقای حریری نباید فراموش کرد که وی روابط بسیار صمیمی و نزدیک با شاهزاده های سدیری آل سعود که مخالف پادشاهی محمد بن سلمان هستند داشته و کلا به این خاندان منسوب می باشد.
با توجه به اینکه همه شخصیت های به نام سدیری به شکل های مختلف یا بازداشت شده اند و یا تحت اقامت اجباری قرار دارند هیچ بعید نیست که همین شرایط برای آقای حریری هم بوجود آمده باشد ومشاوران آقای محمد بن سلمان امیدوار باشند که همان شرایطی را که برای یمن ایجاد کردند برای لبنان ایجاد کنند و جنگجویان فراری داعش مخصوصا خارجی ها را از سوریه و عراق به طرفندی وارد لبنان کنند تا همان شرایط یمن را برای لبنان ایجاد کنند و زمینه را برای مداخله نظامی در این کشور فراهم نمایند.
حکم انتصاب وزرا اعلام شد - اسپوتنیک ایران
انتصاب وزرای جدید در عربستان
البته ایران و حزب الله نیز دست روی دست نگذاشته اند و ننشسته اند تا ببینند عربستان می خواهد چه کار کند و آنها نیز پاتک های زیادی برای این نقشه ها فراهم کرده اند و خونسردی سید حسن نصر الله در سخنرانی روز گذشته اش و نحوه سخنرانی اش نشان می داد که ایران و حزب الله خود را برای همه سناریوهای احتمالی آماده کرده اند.
بدیهی است که از شلیک موشک انصار الله به ریاض هم نمی توان به راحتی گذشت و می توان گفت این موشک بیش از اینکه هدف تخریبی داشته باشد پیغامی برای سعودی ها بود که "پایتختشان در دسترس است هواسشان را جمع کنند".
آقای ترامپ هم نباید خیلی به موشک های پاتریوت آمریکایی ببالد چون موشک مذبور به ریاض رسید و پیغام خود را تحویل داد حال چه در هوا منفجر شده باشد چه روی زمین مهم این است که سیستم های دفاعی آمریکایی نتوانستند موشک را قبل از رسیدن به ریاض نابود کنند.
همه این سناریوها و شرایط امروزه وابسته به شرایط داخلی عربستان سعودی نیز هست و همه منتظر هستند ببینند ملک سلمان چگونه می خواهد همه هندوانه هایی را که با یک دست برداشته جمع و جور کند.
در مورد اسرائیل هم حزب الله سالهاست خود را برای رویارویی با اسرائیل آماده کرده و ایران هم شرایطی را فراهم کرده که حمله ای جدید به حزب الله از سوی اسرائیل بسیار بسیار گران تمام شود چون می داند اسرائیلی ها معیار حساب کتاب برایشان بسیار مهم است و اگر متوجه شوند که هزینه کاری برایشان بسیار گران است آن هزینه را انجام نمی دهند.
با این شرایط می توان گفت ظاهرا آش بسیار شور و خطرناکی هم برای منطقه و هم برای لبنان در حال تهیه است که می تواند منجر به انفجاری بزرگ گردد، انفجاری که می تواند برای عربستان سعودی انتحاری به حساب آید، اما مهم این است که باید ببینیم ترکش های این انفجار به کجاها خواهد رسید.

ممکن است عقاید نویسندگان مقالات با سیاست های اسپوتنیک مطابقت نداشته باشد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала