ریاض بر طبل جنگ کوبید

© AFP 2023 / STRریاض بر طبل جنگ کوبید
ریاض بر طبل جنگ کوبید - اسپوتنیک ایران
اشتراک
یک تحلیل گر سرشناس عرب بیان داشت که اعلام استعفای نخست وزیر لبنان از عربستان قمار سعودی – آمریکایی بوده و عواقب و پیامدهای نامشخصی دارد و اینکه طبق های جنگ از عربستان شروع به نواختن کرده است.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از فارس، عبدالباری عطوان سردبیر روزنامه الکترونیکی «رأی‌الیوم» در مقاله ای در خصوص استعفای سعد الحریری از مقام نخست‌وزیری لبنان نوشت: به نظر نمی‌رسد استعفای او به خاطر تهدید خطر جانش باشد،برای آنکه او به شکلی طبیعی در بیروت رفت‌و آمد می‌کرد.ضمنا طرف احتمالی که ممکن بود این اقدام را انجام دهد یعنی حزب‌الله؛ از او حفاظت می‌کرد و با توافق با حزب‌الله به نخست‌وزیری لبنان رسید.
وی در ادامه نوشت: استعفای الحریری در چارچوب نقشه سعودی-آمریکایی برای هدف قرار دادن حزب‌الله ، بازوی نظامی قوی ایران صورت می‌گیرد حزب‌اللهی که تهدیدی اساسی برای اسرائیل است و خطری بزرگ برای عربستان و ثبات آن به دلیل حمایت نامحدود رسانه‌ای و سیاسی از انصارالله یمن به شمار می‌رود، انصاراللهی که به عربستان خسارت‌های بسیاری در مرزهای جنوبی‌اش وارد کرد و با موشک‌های بالستیکش ، عمق این کشور را تهدید می‌کند.ا
این تحلیل گر خاطر نشان نمود: اطلاعات موجود نشان می‌دهد که عربستان با هماهنگی دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا به دنبال تشکیل ائتلافی عربی مانند ائتلاف تشکیل شده علیه یمن است؛ ائتلافی که قرار است نوک پیکان حمله احتمالی علیه حزب‌الله باشد و بعید نیست اسرائیل ستون فقرات این ائتلاف باشد؛ خبرهای رسیده از لندن حاکی از آن است که در عربستان با اردن تماس گرفته و این کشور را برای پیوستن به ائتلاف مذکور دعوت کرده است اما این اخبار هنوز تاییده نشده است.
وی همچنین نوشت: بعید نیست که هر حمله‌ای علیه حزب‌الله ، با حمله‌ای نظامی علیه قطر البته با چراغ سبز آمریکا همراه باشد ، در حال حاضر 7 هزار نیروی مصری در پایگاهی در شمال ابوظبی در حال آموزش هستند، 40 کیلومتر از مرزهای قطر فاصله دارند و آماده ورود به قطر هستند ولی چراغ سبز آمریکا حتمی است زیرا تعداد نیروهای ترکیه‌ای در قطر طی هفته‌های اخیر حدود 30 هزار نفر است.
عطوان تصریح کرد لحن هجومی الحریری علیه ایران در بیانیه استعفایش ، لحنی بی‌سابقه بود و تکمیل حملات لفظی ثامر السبهان وزیر مشاور عربستان در امور خلیج فارس به شمار می‌رود که حزب‌لله را حزب شیطان نامید و سید حسن‌نصرالله دبیرکل حزب‌الله را با الفاظی خارج از عرف دیپلماتیک و سیاسی توصیف کرد.
وی افزود: اعلام جنگ علیه حزب‌الله جز با هماهنگی کامل با اسرائیل انجام نشده زیرا عربستان نمی‌تواند در آنِ واحد در دو جنگ در یمن و لبنان و چه بسا ایران وارد شود، مضاف اینکه مرزهای جغرافیایی میان عربستان و لبنان وجود ندارد؛ همچنین متحدانش ضعیف‌تر از آن هستند که حزب‌الله را شکست دهند، حزب‌اللهی که تجربه‌ها و تجهیزات نظامی در اختیار دارد که فقط 4 کشور در منطقه آن را دارند: مصر، امارات، سوریه و عربستان.
عطوان سپس نوشت: سید حسن نصرالله زمانی که بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر اسرائیل را از هر جنگی علیه لبنان بر حذر می‌دارد و از یهودی‌ها می‌خواهد به کشورهایی که از آنجا آمده‌اند بازگردند ، در صحبت خود جدی است؛ طبیعی است او اختیاراتی در دست دارد و از دستپخت سعودی-آمریکایی آگاه باشد.
طبل‌های جنگ (جنگ سوم علیه لبنان) از عربستان شروع به نواختن کرده و صدای آن به کل منطقه رسیده است؛ استعفای الحریری یکی از آنهاست. حال سوال این است چه زمانی جرقه اول (جنگ) زده خواهد شد؟؛ لبنانی که توانسته دو سال بدون رئیس‌جمهور باشد حالا هم می‌تواند بدون نخست‌وزیر باشد، اطرافی که در جبهه مقابل ایستاده‌‌اند این حقیقت را به خوبی می‌دانند و احتمالا خیلی سریع دست به کار خواهند شد و ابتدا به دنبال فلج کردن اقتصاد لبنان خواهند رفت تا محاصره‌ایی شبیه به یمن را در این کشور اجرا کنند.
عبدالباری عطوان در پایان این مقاله نوشت: این قماری سعودی-عربستانی است که عواقب آن نامشخص است ، ورود اسرائیل به این میدان هزینه زیادی برایش خواهد داشت و احتمالا آخرین جنگ‌ها در منطقه باشد، مانند جنگ جهانی دوم که به جنگ‌های اروپا پایان داد و اتحادیه اروپا بر ویرانه‌های آن ساخته شد. اعتقاد ندارم اسرائیلی که از سال 1973 از تمامی جنگ‌هایش «بازنده» بیرون آمده در این یکی «برنده» شود، محور مقاومت کاملا آماده این جنگ است و توانایی‌های حزب‌الله نسبت به سال 2006 چند برابر شده است؛ علاوه اینکه سوریه، ایران و عراق و هزاران داوطلب از کشورهای مختلف در آن شرکت خواهند کرد؛ جنبش حماس را نباید فراموش کنیم که روابطش با ایران و سید حسن نصرالله را به حالت قبل بازگردانده است.

 

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала