گزارش و تحلیل

عصبانیت مقامات عربستان در نهایت کار دستشان خواهد داد

© AP Photo / Hassan Ammarعربستان تصویب قانون شکایت از این کشور به خاطرعملیات تروریستی 11 سپتامبر را محکوم کرد
عربستان تصویب قانون شکایت از این کشور به خاطرعملیات تروریستی 11 سپتامبر را محکوم کرد - اسپوتنیک ایران
اشتراک
تقریبا همه کارشناسان متفق القول هستند که استعفای غیر مرتقبه سعد الحریری نخست وزیر لبنان از سمت نخست وزیری به دلیل فشار های عربستان سعودی بر وی بوده.

یکی از دلایلی که می تواند دلیل عصبانیت سعودی ها از آقای حریری باشد استقبال گرم وی از مشاور عالی بین الملل رهبر انقلاب اسلامی بوده، مخصوصا که پس از جلسه هم آقای دکتر علی اکبر ولایتی این دیدار را مثبت توصیف کرد هم بیانیه دفتر نخست وزیری لبنان.

این پذیرائی آقای حریری از آقای ولایتی در شرایطی انجام شد که حدود یک ماه و نیم پیش آقای ثامر السبحان مشاور وزیر امور خارجه عربستان سعودی به لبنان سفر کرد و به جز آقای حریری هیچ مقام عالیرتبه لبنانی از رئیس جمهوری گرفته تا رئیس مجلس تا غیره حاضر نشد وی را به حضور بپذیرد و وی پس از بازگشت از لبنان به دلیل عصبانیت و غیض با تویت های توهین آمیز لبنان و حزب الله را تهدید به نابودی کرد.

در حالی که آقای حریری قرار بود برای شرکت در یک اجلاس به شرم الشیخ مصر برود به یکباره عربستانی ها وی را احضار کردند و وادار شد شبانه به ریاض برود تا از آنجا استعفای خود را اعلام کند.

این اولین بار است که یک نخست وزیر لبنان استعفای خود را از خارج از این کشور اعلام می کند و بدیهی است که نوع و نحوه استعفا پیغام های زیادی را در لابلا داشته.

اول اینکه کاملا مشخص است که مقامات عربستانی به دلیل عصبانیت از وی خواسته اند بلا فاصله استعفا دهد.

دوم اینکه وی وادار شده بیانیه شدید اللحنی بر علیه ایران قرائت کند که با بیانیه یک روز قبل دفتر خود کاملا در تناقض بوده.

سوم هنوز مشخص نیست که آیا وی قرار است به عنوان زندانی مانند عبد ربه منصور هادی و بسیاری از همپیمانان عربستان در این کشور باقی بماند یا اینکه اجازه بازگشت به وی داده خواهد شد؟

چهارم اینکه مشخص است عربستان سعودی به هیچ وجه قبول ندارد که عواملش فضای مانور داشته باشند و با کوچکترین اشتباه بدون هیچ ملاحظه ای آنها را از کار برکنار می کند وبیش از اینکه عملکرد این کشور بر مبنای سیاست و تدبیر باشد حالت شرکت خصوصی ای را دارد که توسط فردی اداره می شود که به جز اطاعت نظر دیگری را قبول ندارد.

تویت های آقای ثامر السبحان نشان می دهد که عربستان سعودی برای لبنان خواب هایی را دیده و از سفر آقای دکتر ولایتی به بیروت که منجر به آشفتگی این خواب ها شده بسیار خشمگین بوده اما رفتارهای بسیار بی تدبیرانه عربستان ظاهرا این بار هم قرار است کار دستشان بدهد.

با اینکه همه مردم لبنان می دانند که آقای سعد الحریری عنصر عربستان سعودی در حکومت لبنان است و حامل شناسنامه سعودی است اما به هر حال بدیهی است که این مردم هر چه باشد این رفتار عربستان را بی حرمتی به مملکت خود تلقی خواهند کرد و جایگاه آقای حریری در میان مردم لبنان به شدت تضعیف خواهد شد.

با توجه به اینکه چند ماه بیشتر تا انتخابات مجلس لبنان باقی نمانده بدیهی است که سقوط محبوبیت آقای حریری در میان اهل تسنن به ضرر جبهه آنها در انتخابات خواهد شد.

تا حدود یک سال پیش همپیمانان ایران سخت در لبنان در فشار بودند تا به نوعی توافق با همپیمانان عربستان سعودی برسند و حکومت و دولت در لبنان تشکیل شود و آقای سعد الحریری به شرطی به سمت نخست وزیری رسید که آقای میشال عون رئیس جمهوری شود اما امروزه دیگر این شرایط تغییر کرده و عملا با استعفای سعد الحریری عربستان سعودی یک مهره تاثیر گذار خود در لبنان را از گردانه قدرت در لبنان خارج کرده.

در واقع می توان گفت مانند تصمیمات سابق عربستان سعودی در منطقه این تصمیم هم در نهایت به نفع ایران و طرفداران ایران در لبنان تمام خواهد شد چون حال طرفداران ایران هم فرصت آن را خواهند داشت تا نخست وزیر همراه با خود را به قدرت برسانند و هم اینکه در انتخابات آتی مجلس لبنان اکثریت را به دست آورند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала