گزارش و تحلیل

طرق انزوای آمریکا

© Sputnik / Alexey Druzhinin /  مراجعه به بانک تصاویر طرق انزواء آمريكا
طرق انزواء آمريكا - اسپوتنیک ایران
اشتراک
ایران راه های انزوای آمریکا را به روسیه پیشنهاد کرد.

آیت الله علی خامنه ای رهبر معظم ایران در دیدار با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه اعلام نمود که همکاری تهران و مسکو به «انزوای آمریکا» کمک خواهد کرد. این موضوع در سایت آیت الله خامنه ای گزارش شده است. «ما می توانیم با کنار گذاشتن دلار و تعویض آن با ارزهای ملی در تجارت بین دو کشور تحریم های آمریکایی را دفع کنیم و آمریکا را منزوی کنیم».

СПОСОБ ИЗОЛЯЦИИ США - اسپوتنیک ایران
پیشنهاد ایران برای انزوای آمریکا
کارشناسان روسیه و ایران در خصوص اجرای چنین پیشنهادی —گذار روسیه و ایران در معاملات تجاری به انجام محاسبات به ارزهای ملی- اظهار نظر کردند. نیکلای کوژانوف نامزد علم اقتصاد، ایران شناس، فارغ التحصیل کرسی شرق دانشگاه دولتی سن پیترزبورگ و کرسی تحقیقات عربی و اسلامی دانشگاه «اکسِترا»، دانشیار دانشگاه اروپایی در سن پیترزبورگ اظهارداشت که منظور انزوای ژئوپلیتیکی  نیست. کارشناس روس متذکر شد که این پیشنهاد رهبر اسلامی ایران به ولادیمیر پوتین باید فقط در عرصه اقتصادی بررسی شود که همیشه سودآور نخواهد بود.

«در این رابطه باید بخش تبلیغاتی این اعلامیه از مضمون عملی آن جدا شود. نباید در اینجا دچار وهم و خیال شد. گذار به محاسبات متقابل به ارزهای ملی یک اقدام اجباری و نه تلاش برای منزوی کردن آمریکاست. این موضوع فقط به عملیات تجاری دو جانبه روسیه و ایران مربوط می شود. اهمیت آن قابل توضیح است. این  موضوع با وضع تحریم ها مرتبط است. زیرا انجام معاملات به دلار آمریکا و ارز اروپایی برای ایران فوق العاده دشوار بود. اکنون که ایران دوباره از سوی آمریکا تحت فشار قرار می گیرد، منطقی است که تهران در چنین شرایطی ایده گذار محاسبات به ارزهای ملی را مطرح سازد.

از نظر اقتصادی همیشه چنین گذاری سودآور نخواهد بود. زیرا صادرکنندگان به دلیل کنار رفتن از محاسبات دلاری دچار ضرر خواهند شد که قبلا از اختلاف نرخ ارزها سود مکملی نصیبشان می شد.

اما در وضعیت کنونی این گذار ضروری است. از یکسو، روسیه خواهان گسترش حضور خود در بازار داخلی ایران است. از اینرو ولادیمیر پوتین در جریان سفر کنونی به ایران اعلام نمودکه روسیه قصد دارد سرمایه گذاری در رشته حمل ونقل  و پروژه های انرژی در ایران را افزایش بدهد. از سوی دیگر بسیاری از شرکت های روسیه تحت تحریم هستند که در نتیجه،  آن ها باید خطرات احتمالی تحت فشار قرار گرفتن را کاهش بدهند اگر از ارز ملی استفاده نکنند».

حسن بهشتی پور مفسر ایرانی در مسائل سیاست بین الملل و همکاری روسیه و ایران شبکه تلویزیونی انگلیسی زبان  «پرس تی وی» معتقد است که این پیشنهاد چشم اندازخوبی دارد ولی بار اصلی اجرای هرچه سریعتر آن بر دوش ساختارهای بانکی دو کشور خواهد بود.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала