گزارش و تحلیل

آیا واقعا سپاه پاسداران ایران در حمل ونقل مواد مخدر از افغانستان دخالت دارد؟

© Sputnik / Andrey Stenin  /  مراجعه به بانک تصاویر Празднование годовщины исламской революции в Иране
Празднование годовщины исламской революции в Иране - اسپوتنیک ایران
اشتراک
هفته گذشته هربرت مک مستر، مشاور ترامپ در امور امنیت ملی آمریکا، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران را به قاپاق مواد مخدر از افغانستان متهم کرد.

وی با سخنرانی در «بنیاد دفاع از دمکراسی» گفت: «سپاه پاسداران با قاچاق موادمخدر از افغانستان برای پولدار شدن استفاده می کند. آنها جهان را مسموم می کنند و از این پول برای کشتن مردم استفاده می کنند. سپاه پاسداران که یک شبکه جنایی بین المللی است به خرید و فروش آدم ها، سلاح، سوخت و نقل و انتقال پول و دیگر کالاهای ممنوعه» به دیگر کشورها اشتغال دارد تا «پول هرچه بیشتری به جیب بزند».
در این راستا آژانس خبری «اسپوتنیک» با چند تن از کارشناسان مسایل سیاسی و آگاه با این ماجرا از افغانستان و جمهوری اسلامی ایران به گفت و گو نشست و نظر آنها در مورد چرایی این اتهامات از سوی شخص عالی رتبه سیاسی آمریکا پرسید.
جناب آقای محمد الله ببرک، کارشناس مسایل سیاسی از افغانستان در این خصوص بیان نمود:


«وضعیت نا به هنجار افغانستان مایه نگرانی کشور های منطقه و فرا منطقه شده است. یکی از دلایل که امروز بی ثباتی در افغانستان را افزایش می دهد، اهداف مغزضانه کشور های همسایه می باشد. متسفانه در آن مناطقی که زیر کنترول دولت جمهوری اسلامی افغانستان نیست، کشت و قاچاق نه تنها مواد مخدر صورت می گیرد، بلکه معادن افغانستان نیز به شکل غیر قانونی استخراج می شوند.
مافیای منطقه ای و فرا منطقه ای بیشتر دسترسی به قاچاق مواد مخدر دارند و به باور من چنین مسله اس که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و یا گروه های بزرگ دیگر در قاچاق مواد مخدر دست داشته باشند، بدور نخواهد بود».

ضمنا حشمت غنی احمد زی، آگاه امور سیاسی و برادر رییس جمهور فعلی افغانتسان در این خصوص چنین نظری دارد:

«مشکل است که کدام گروه در این قسمت ذیدخل است، اما با توجه به سیستم استخباراتی قوی کشور ایران در سرحدات، غیر ممکن است که بدون دست نداشتن حلقات بزرگ دولتی ایران و افغانستان تعداد پنج الی هشت موتر که در آن مواد مخدر جا به جا شده باشد از طریق سرحد افغانستان به ایران انتقال داد».

آقای احمدزی در مورد قاچاق بیش از هشت هزار تن مرمر سبز که از هلمند بدون اسناد به خارج از کشور انتقال داده شده بود، یاد آوری کرد و گفت که اگر حلقات بزرگ جنایتکاران در آن دست نداشتند این کار غیر ممکن می بود. وی تاکید نمود که راه انتقال مواد مخدر از افغانستان به بازار های اروپایی و کشورهای دیگر می تواند از طریق خاک ایران باشد ولی این به آن معنا نیست که سپاه پاسداران ایران دقیقا این کار را انجام می دهد.

طبق گفته های این مبصر سیاسی، طی ده سال اخیر میان بعضی از افراد دولتی افغانستان، قاچاقچیان مواد مخدر و سازمان های استخباراتی کشور های خارجی یک چوکات به وجود آمده که به شکل منظم در عرصه قاچاق مواد مخدر کار می کنند.
هارون میر، مبصر دیگر سیاسی از افغانستان با نظر جناب آقای احمدزی موافق است. وی چنین بیان داشت:

«برای همه معلوم است که انتقال مواد مخدر از افغانستان به اروپا از طریق ایران، پاکستان و آسیای میانه صورت می گیرد. این قاچاق البته از طریق زمینی انجام می شود. انتقال مواد مخدر بدون رابطه قاچاقچیان مواد مخدر و بعضی از نهاد های کشورهای ذیدخل امکان پذیر نیست».

کارشناس محترم افزایش کشت و قاچاق مواد مخدر در افغانستان را به وضیعت امنیتی این کشور ارتباط داده و افزود:

«تا زمانی که جنگ در افغانستان ادامه داشته باشد، این یک گزینه و فرصت خوبی برای دهاقین خشخش و مافیایی می باشد که در عقب آن ایستاده اند».

در این خصوص هم سوال مهمی به ذهن می آید که چه دلیلی برای این اتهام زنی ها علیه سپاه پاسداران وجود دارد و چه کسانی از این سود می برند؟
پیرمحمد ملازهی، کارشناس ارشد ایرانی مطالعات منطقه ای مربوط به مسائل افغانستان، پاکستان و هند متعقد است که آمریکا با این ماجراجویی سعی می کند جنایات خودش در افغانستان یعنی دخیل بودن در قاچاق مواد مخدر از افغانستان به وسیله هواپیماهای نظامی را پنهان کند و به وسیله افطرا زنی های برنامه ریزی شده چهره سپاه پاسداران ایران را نزد افکار عمومی جهان جلوه بدهند. کارشناس توضیح داد:


«حقیقت در این است که در آمریکا در ارتباط با سپاه پاسداران انقلاب اسلامی یگ برداشتی وجود دارد که هر کسی در منطقه خاور میانه به سپاه پاسداران علاقه و یا وفادار است، حتما به زیان منافع آمریکا و متحدانش عمل می کند. به همین دلیل نمایندگان دولت آمریکا در صدد هستند از هر طریق ممکن زمینه برای تصویب طرح علیه ایران و سپاه پاسداران در کنگره ایالات متحده را آماده کنند. آنها برای رسیدن به این هدف از چنین تبلیغات ضد ایرانی به عنوان اهرم سیاسی استفاده می کنند. لذا مسئله دخیل بودن سپاه پاسداران در قاچاق مواد مخدر یکی از این اهرم ها و بهانه ای شده است که سیاستمداران آمریکایی و دشمنان ایران از آن استفاده می کنند.

با توجه به این که افغانستان با ایران هم مرز و همسایه است، آمریکا می خواهد از همین وضعیت جغرافیایی سوء استفاده کند چرا که تنها حدود 90 درصد تریاک افغانستان در منطقه هلمند هم مرز با ایران کشت می شود و سپس مواد مخدر از همان جا از طریق مرزهای ایران یا پاکستان یا کشورهای دیگر آسیای مرکزی به بازارهای بزرگ مواد مخدر ارسال می گردد. آمریکایان با درک این که امروز افغانستان به منبع اصلی تولید مواد مخدر در منطقه تبدیل شده است و ایران می تواند یکی از مسیر های احتمالی انتقال این مواد مخدر باشد، می خواهند از این وضعیت به نوعی استفاده کنند و به افکار عمومی در آمریکا و در دنیای غرب این داستانی را القاء نمایند که سپاه پاسداران در حمل و نقل مواد مخدر دخالت دارد. در حالی که سپاه پاسداران بر طبق قوانین ایران اصلا مسئول مستقیم بر مبارزه با قاچاق مواد مخدر نیست و این کار (مبارزه با قاچاق مواد مخدر) به عهده نیروهای انتظامی ایران می باشد و بیشتر آنها با قاچاقچیان مواد مخدر در مرز وارد درگیری مسلحانه می شوند و تلفات طیادی انسانی می دهند. بنابراین سپاه پاسداران اساسا به شکل مستقیم و از لحاظ قانونی درگیر این مسئله نیست. البته اگر یک جایی لازم باشد که سپاه پاسداران با قاچاقچیان مسلح برخورد کند یا افراد خائن را کشف کند، طبیعی است که از سپاه پاسداران رسما درخواست می شود و سربازانش وارد قضیه می شوند و عمل می کنند. اما اداعاهایی که خود سپاه پاسداران در حمل و نقل قاچاق مواد مخدر دخالت دارد، کاملا نادرست و دروغ است. این یک نوع تهدید از سوی آمریکاست.

شایان ذکر است این اولین تلاش آمریکا نیست. قبلا آمریکایان از این مسئله استفاده کردند و مدعی بودند که گویا بعضی از افراد ایرانی وابسطه به ناجا (نیروهای انتظامی جمهوری اسلامی ایران) به نوعی در جریان حمل و نقل مواد مخدر دخالت داشتند. مقامات ایرانی این ادعاها را تکذایب نمودند. این ادعاها بخشی از همان سیاست ایران هراسی از سوی آمریکا قلمداد می شود که هنوز هم متاسفانه جریان دارد.
بنابراین اگر از این زوایه به قضیه نگاه بکنیم، به نظر می رسیم که هدف اصلی که مقامات آمریکا در این برحه سپاه پاسداران را به دخالت در قاچاق مواد مخدر از راه افغانستان متهم می کنند، این است که آنها می خواهنند پذیرش و تصویب طرحهای تحریم سپاه پاسداران را در مقابل افکار عمومی توجیه کنند. این طرحها در حال حاضر در کنگره آمریکا به طور جدی مطرح است و بعضی از موضع گیری های سیاستمنداران آمریکایی در این رابطه قابل توضیح می شود.
استاد پیر محمد ملازهی در ادامه می گوید:

بر اساس ادعاهای بعضی از مقامات سیاسی افغانستان، از پایگاه های نظامی آمریکا مواد مخدر به وسیله هواپیماهای نظامی از افغانستان به جاهای دیگر منتقل می شود. این ادعاها وجود دارد. البته آمریکایان همواره این حقایق را تکذیب می کنند. در حالی که بعضی از نمایندگان مجلس افغانستان تاکید نمودند که سازمان «سی آی ای» و عاملانش در افغانستان برای تامین بخشی از نیازهای مالی حضور نظامی آمریکا در افغانستان از این مسئله مواد مخدر استفاده می کنند و خودشان در قاچاق مواد مخدر درگیر هستند و نقش دارند. در این صورت همه چیز قابل فهم است. چون مخارج جنگ برای آمریکایان در افغانستان بسیار بالاست و «سی آی ای» همیشه به شکل محرمانه کار می کند و بودجه اش نسباتا محدود است، در این صورت عاملان «سی آی ای» برای تامین بخشی از نیازهای مالی خود در داخل افغانستان به سمت قاچاق مواد مخدر می روند. می دانید که قاچاق مواد مخدر، کار خیلی پولساز می شود چرا که در آمد بالایی را از این طریق می توان به دست آورد.

البته باید توجه داشت که خود آمریکایان و انگلیس ها که خودشان در این جریان دخالت مستقیم دارند، مدعی شدند که در دوران حکومت جنبش «طالبان» در افغانستان کشت خشخش و مواد مخدر در کشور به شدت کاهش پیدا کرده بود. ولی وقتی که آمریکایان آمدند و به خصوص وقتی که نظامیان انگلیس در ولایت هملند مستقر شدند، آمار و ارقام سازمان ملل متحد نشان داد که از آن زمان کشت خشخش 8 برابر نسبت به دوران حکومت طالبان افزایش یافته است و امروز نه تنها در مناطق جنوبی و شرقی افغانستان بلکه در شمال کشور خشخش کشت و تولید می شود!!!

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала