گزارش و تحلیل

آمریکا نمی تواند از برجام خارج شود؟

© AFP 2023 / Carlos Barriaده سال حبس برای جاسوس آمریکایی در ایران
ده سال حبس برای جاسوس آمریکایی در ایران - اسپوتنیک ایران
اشتراک
روابط تجاری و سرمایه گذاری هایی که تا امروز میان ایران و اروپا صورت گرفته تا اندازه ای گسترش یافته که برهم زدن توافقنامه بین المللی برجام را تا اندازه ای دشوار نماید.

خبرگزاری اسپوتنیک- صادرات ایران به اتحادیه اروپا در پایان سال 2016 به پنج میلیارد و 494 میلیون یورو رسید و منابع مالی قابل توجهی توسط شرکتها و سرمایه گذاران اروپایی در ایران وارد شده تاجاییکه اتخاذ هرگونه تصمیمی که موجب فروپاشی توافقنامه هسته‌ای شود مشکلات گسترده ای را ایجاد می نماید.

СВПД - اسپوتنیک ایران
آمریکا موافقت نامه های مربوط به برنامه هسته ای ایران را رد می کند
رهبران کشورهای عضو اتحادیه اروپا پایبندی بر تعهدات مربوط به معامله هسته ای با ایران را تایید نموده و کاملا موافق اجرای توافقنامه برجام با ایران هستند و خانم موگیرینی پایبندی بر آن را یک مسئله مهم امنیتی برای اتحادیه اروپا و منطقه می داند، به این ترتیب شاهد آن هستیم که اتحادیه اروپا تلاش می نماید تا از سقوط این توافق جلوگیری نماید. این در حالیست که ترامپ تا امروز و با الفاظ و الحان مختلف از لغو توافق هسته ای با ایران سخن رانده است.
از جنبه تئوری، کشورهای امضا کننده توافقنامه هسته‌ای بجز آمریکا که شامل کشورهای انگلیس، فرانسه، آلمان، چین و روسیه می‌شوند می‌توانند بدون مشارکت ایالات متحده آمریکا به توافقنامه هسته‌ای پایبند بمانند. اما باید دید در حقیقت امر چنین اقدامی ممکن است و آیا اساسا برهم زدن این توافق هدف نهایی تمامی طرفین امضاء کننده این قرارداد و بویژه ایالات متحده می باشد. خبرگزاری اسپوتنیک در گفتگویی با دکتر مهدی مطهرنیا- استاد دانشگاه و آینده پژوه سیاسی این موضوع را که چرا ایران پایبند این تعهد است و وظایف خود را اجرا می نماید اما آمریکا خیر مورد بحث و بررسی قرار داد.
دکتر مهدی مطهرنیا گفت:

من معتقدم که هر دو کشور ایران و ایالات متحده به تعهدات خود در ارتباط با برجام با دو تفسیر متفاوت عمل می نمایند. ایالات متحده تفسیری مضیق و محدود از برجام را در دستور کار خود قرار داده است. تنها چارچوب دکترین محدودسازی همکاریهای بین المللی با ایران در تعریفی محدود از برجام و تنها با نگاه حداقلی به برجام عمل می کند، از طرف دیگر زمینه های ایجاد فضای حاشیه ای برای برجام در جهت احیای پرونده هایی که من آنها را سه قلوهای افسانه ای می نامم به انجام برسانند.
آمریکاییها در چارچوب پرونده سه قلوهای افسانه ای یعنی پرونده موشکی ایران، حمایت از تروریسم و دخالت در منطقه و نهایتا حقوق بشر در پی ایجاد محدودیتها و پیشگیری کردن از محدودیتهای چند محوری بیشتر هستند. از طرف دیگر می خواهند وزن ناشی از تحریم ها هسته ای را در چارچوب عدم پایبندی ایران به برجام و خروج از آن احیا نماید.

Middle East - اسپوتنیک ایران
گزارش و تحلیل
سناریوی جایگزین ایران در صورت خروج آمریکا از برجام
مطهرنیا ادامه داد، لذا ایران در پی آن است که با عمل حداکثری به ضوابط پذیرفته شده در قالب توافقنامه ژنو و برنامه جامع اقدام مشترک بهانه جوییهای ایالات متحده را با درهای بسته رو به رو سازند. بنابراین ایران با نگاه حداکثری به برجام نگاه می کند و با تمام توان خود سعی در اجرای آن دارد و این بهانه آفرینی برای انتقال به فضای گذشته و اعمال فشار بیشتر به ایران و دیکته نمودن بر قدرتهای جهانی در جهت اجماع بین المللی بر علیه ایران را نقض کند. لذا ایران به این سهولت از برجام خارج نمی شود و اینکه آمریکاییها نیز به برجام عمل نمی کنند تا حدودی دور از واقعیتهای موجود است. نگاهی که آمریکاییها به برجام دارند نگاه حداقلی است و در چارچوب ایجاد فضایی مناسب در جهت اعمال فشار بیشتر نسبت به ایران برای خروج از برجام است.
اکنون با توجه به تصویری که از آمریکاییها و تلاشهای دولت ترامپ در این زمینه داریم نمی توان گفت که اینکار عمل به قواعد موجود در برجام و به نوعی بهانه سازیها از بین برود.
دکتر مهدی مطهرنیا افزود، ایران می خواهد زمینه ساز و زمینه پرور ایجاد تعامل بیشتر با نظام بین الملل باشد. فراموش نکنیم برجام یک تعهد دو جانبه میان تهران و واشنگتن نیست، بلکه یک توافق بین المللی است که چهار قدرت بزرگ جهانی به همراه ایالات متحده آمریکا در یک سو و ایران در سوی دیگر آن را امضا کرده اند.

بنابراین اگر ایران متعهد است این تعهد در مقابل جامعه بین المللی و قدرتهای بزرگی که در این زمینه فعال بودند، می باشد. لذا این نکته را باید در نظر داشت که ایران اگر به برجام عمل می کند این بر مبنی یک تعهد بین المللی، حقوقی، سیاسی و از همه مهمتر در سپهر اندیشه ایرانیان مبتنی بر فرهنگ، تاریخ و تمدن ایرانی است که تلاش می کند تا به وعده های خود عمل نماید از این جهت این عمل و اقدام به کنش ایران بسیار زیبا و قابل تقدیر است.

مطهرنیا در ادامه خاطرنشان نمود، از جهت دیگر باید این سوال را مطرح نمود که ایالات متحده آمریکا به عنوان یک کشور دارای جایگاه مشخص و تعریف شده در نظام و ساختار بین المللی چرا زمینه های مناسب در راستای گسترش مدلی مانند ۱+۵ را به عنوان الگوی حل و فصل دیگر منازعات و اصطکاکهای خود با تهران و حتی با دیگر کشورهای منطقه در حل بحرانهای منطقه ای بکار نمی گیرد.

ترامپ: آمریکا برای فشار بر ایران نیازی به حمایت اتحادیه اروپا ندارد + فیلم - اسپوتنیک ایران
ترامپ: آمریکا برای فشار بر ایران نیازی به اتحادیه اروپا ندارد + ویدئو
آنچه تحت عنوان عمل نکردن به برجام در واشنگتن مطرح است نه عمل به قواعد موجود در برجام، بلکه فقدان عمل به روح حاکم در برجام است. رهبران هر دو کشور درباره برجام با بدبینی سخن گفته اند که این خلاف یکی از مفاد مندرج برجام از منظر حفظ روح حاکم در برجام تلقی می شود. از طرف دیگر انگشت اتهام آمریکا به طرف تهران در خصوص آزمایش موشکهای بالستیک و همچنین ایجاد فضای حمایتی از گروهایی است که به زعم آمریکاییها گروهای تروریستی خوانده می شود.
دکتر مهدی مطهرنیا در پایان افزود، خلاصه کلام ایالات متحده آمریکا در باب برجام تصویری بسیار مضیق و محدود دارد، از طرف دیگر می خواهد به گونه ای با محدود کردن برجام زمینه های ایجاد فضای محدود سازی همکاریهای بین المللی با ایران را بوجود بیاورد و تلاش می کند به کمک برجام زمینه پرور طرح سناریوهای سه قلوهای پرونده موشکی، پرونده حمایت از تروریست و دخالت در منطقه و نهایتا حقوق بشر را که موجب احیای تحریم های فلج کننده و پیچیده بر علیه ایران باشد.
همچنین در پی دیکته کردن اراده خود بر همپیمانان خویش و اروپاییها در دراز مدت است. نوع رفتار ایالات متحده و سیگنالهایی که در این مدت دیده شده، نشان دهنده همین معناست. در نهایت بر اساس «استراتژی جوجیتسو» سعی می کند در واقع تهران را تحریف نموده و در انجام برجام شانه خالی نماید و سپس بتواند تهران را با قدرت پرتاب کند، چراکه فشارهای ناشی از تحریک آمریکا در ارتباط با برجام نهایت موجب خروج ایران از برجام و سپس باردیگر مدیریت اجماع بین المللی قدرت در گستره جهانی بر علیه ایران و نظام بین المللی باشد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала