تنبیه آمریکایی کردستان

© Sputnik / Hikmet Durgunکردستان عراق
کردستان عراق - اسپوتنیک ایران
اشتراک
آمریکا به دلیل امضای قرارداد با «روس نفت» کردستان را مجازات می کند.

به گزارش اسپوتنیک، آمریکا «چراغ سبز» را برای عملیات ارتش عراق و رزمندگان شیعه جهت برقراری کنترل بر کرکوک صادر کرد. واشنگتن تصمیم گرفت به دلیل امضای قراردادنفتی کردستان با «روس نفت»، کردها را تنبیه کند.

رمضان کریم سیاستمدار مشهور کُرد و رئیس پلتفرم«کردستان دمکراتیک» این موضوع را مورد تفسیر قرار داده گفت:«با انجام این کار، آمریکا «فراموش کرد» که کردهای عراق چندی پیش متحدان آمریکا در ائتلاف بین المللی و بغداد در مبارزه با «داعش» بودند.

آنچه در «کرکوک» رخ داد، عملیات مشترک عراق، ایران و ترکیه بود.  اما «چراغ سبز» را همانا آمریکا برای عملیات نظامی روشن کرد تا بدین ترتیب کردها را به خاطر امضای قراردادنفتی با «روس نفت» و « گازپروم نفت» روسیه مجازات کند.

ترکیه نیز یکی از شرکای اقتصادی کردستان بود و رهبری کردستان فکر می کرد که ترکیه  به دلیل  منافع تجاری- اقتصادی خود واقعیت رفراندوم را بپذیرد. اما ترکیه با عراق به توافق رسید و آنها منافع خود را حفظ کردند اما با عراق.

شرکت «روس نفت» و کردستان عراق  20 اکتبر آغاز اجرای پروژه راه اندازی خط لوله را اعلام کردند که سهم روسیه در این پروژه 60 درصد است.

پس از مدتی  وزارت نفت عراق شرکت های خارجی را از امضای هر گونه قرارداد نفتی با کردستان عراق برحذر داشت و اعلام کرد که فقط دولت فدرال  و وزارت نفت عراق مطابق با قانون اساسی  سازمان های تام الاختیار در امضای قراردادهای مرتبط با استخراج معادن نفت و گاز و سرمایه گذاری در این رشته هستند.

آنچه به «گازپروم نفت» روسیه مربوط می شود، این شرکت در عراق در 4 پروژه شرکت دارد که سه پروژه از آنها در اراضی کردستان پیاده می شود. سهم «گاز پروم نفت» در «حلبجه» و «شغال»80 رصد است و باقی آن سهم  دولت کردستان است.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала