گزارش و تحلیل

داعش دیگر عامل آمریکا در سوریه نیست!

© AFP 2023 / Bulent KilicБоец Сирийских демократических сил смотрит на город Ракку после того, как он был освобожден от боевиков ИГ (запрещена в России)
Боец Сирийских демократических сил смотрит на город Ракку после того, как он был освобожден от боевиков ИГ (запрещена в России) - اسپوتنیک ایران
اشتراک
به گزارش اسپوتنیک، سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه اظهار داشت که مسکو امیدوار است در مورد سیاست جدید آمریکا در سوریه از واشنگتن توضیحات دریافت کند.

لاوروف گفت:

سیاست جدید آمریکا ایجاد یک نوع شورا ها در اراضی سوریه دارای حق حاکمیت و استقلال را در نظر دارد. وقتی ما اینرا می شنویم مسلما یک تعداد سوال ها در ذهنمان بروز می کند. ما این سوال ها را به واشنگتن روانه می کنیم و حساب می کنیم که جواب قابل فهم و شرافتمندانه ای را دریافت کنیم.

وزیر امور خارجه روسیه همچنین به برخی چیز های عجیب و غریب دیگر در فعالیت ائتلاف به ریاست آمریکا در سوریه توجه کرد. مثلا این موارد متعدد ثبت شده بود که تروریست ها بلامانع از نواحی زیر کنترل آمریکا بیرون رفته و به مقابله با ارتش دولتی سوریه می پرداختند.

نیروهای سوریه بزرگترین انبار سلاح داعش را کشف کردند - اسپوتنیک ایران
کشف بزرگترین انبار سلاح داعش توسط نیروهای سوریه
بوریس روژین کارشناس مرکز روزنامه نگاری نظامی- سیاسی روسیه در مصاحبه با اسپوتنیک این عقیده را ابراز کرد که عقیم گذاشتن نفوذ بشار اسد رییس جمهور سوریه در کشور خود هدف اصلی آمریکا باقی می ماند. آمریکا می خواهد کاری کند تا از بازگشت مقام های قانونی به نواحی آزاد شده سوریه جلوگیری شود.

روژین افزود:

آمریکا در حال حاضر پس از قلع و قمع عملی داعش در سوریه نمی تواند توضیح دهد که حالا در اراضی پاک شده از لوث وجود "دولت اسلامی" (ممنوع شده در فدراسیون روسیه) چکار می کند. از این رو وزارت خارجه سوال های ناراحت کننده را ساده نادیده می گیرد. ولی در عمل نظامیان و سرویس های ویژه آمریکا سیاست متزلزل کردن نفوذ اسد در کشور خود را دنبال می کنند. در سوریه کانون های تنش ایجاد می شوند. مثلا آنها ناحیه الطنف در جنوب سوریه را اشغال کرده و در آنجا توسط شبه نظامیان زیر کنترل خود عمل می کنند که پایگاه شان در اردن قرار دارد. در شمال سوریه آمریکا توسط نیروهای دموکراتیک سوریه و تشکیلات کردها اقدام می کند. بدین طریق آمریکا سعی دارد کاری کند تا ارگان های قانونی سوریه به خاک کشور خود باز نگردند.

روژین در پایان گفت: آمریکا برای تحکیم مواضع خود در سوریه بازهم تلاش خواهد نمود. ولی الآن آنها این کار را مانند سابق توسط شبه نظامیان داعش انجام نمی دهند. الآن آنها بر نیروهای دموکراتیک سوریه تکیه کرده و به آنها اکثر کمک های نظامی- فنی و مادی خود را می فرستند. در اراضی زیر کنترل این نیروها شورا های زیر نظر تشکیلات کرد ها دائر می شوند. مقصد این است که برای ارگان های قانونی سوریه به آنجا راه داده نشود.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала