گزارش و تحلیل

گفتگوی اختصاصی استاد محمود فرشچیان با خبرگزاری اسپوتنیک+ویدیو

© Photo / محمود فرشچیان محمود فرشچیان
محمود فرشچیان - اسپوتنیک ایران
اشتراک
محمود فرشچیان نقاش معاصر و شناخته شده ایرانی است که در روند نقاشی سنتی ایرانی و دیگر هنرهای سنتی تأثیر درخور توجهی داشته است.

خبرگزاری اسپوتنیک- استاد محمود فرشچيان در سال 1308 در شهر هنرپرور اصفهان ديده به جهان گشود. وی پس از پايان دوره هنرستان هنرهاي زيباي اصفهان به اروپا رفت و چند سالي در آنجا به مطالعه و بررسي آثار نقاشان برجسته غرب پرداخت و در نتيجه همين مطالعات به رهيافتي تازه از هنر نقاشان با معيار و استانداردهای جهاني دست یافت. استاد فرشچيان در حيطه نقاشي ايراني سبك و مكتب خاصي را پدید آورد كه در عين توجه به اصالت مباني هنر سنتی، قابليت و كارايي نقاشي ايراني را با ابداع شيوه‌هاي نو افزايش داده است.

وی پس از بازگشت به ایران، در اداره کل هنرهای زیبای تهران آغاز به کار نمود و به مدیریت اداره ملی و استادی دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران برگزیده شد. استاد محمود فرشچیان اکنون ساکن نیوجرسی آمریکا هستند و سفرهای دائمی به ایران دارند. خبرگزاری اسپوتنیک فرصتی یافت تا با استاد محمود فرشچیان به گفتگو بنشیند که در ادامه ارائه می گردد:

حفظ پیوندهای هنری و معنوی با ایران

به این مسئله توجه کنید که خداوند تعیین کننده سرنوشت تمام انسانهاست و از اختیار انسان تا حد زیادی خارج است و هم اوست که مقدر می نماید در کجای این زمین حضور داشته باشید. همه ما انسانها مقهور سرنوشت و خواست الهی هستیم و باید به داده های الهی راضی باشیم. اگرچه من ساکن آمریکا هستم، اما واقعیت هیچگاه چندان وابسته به این امر نبودم که محل سکونتم کجاست و فرق چندانی هم  برای من ندارد و این چیزی است که بر آن معتقد و به آن عمل می کنم، بخشی از تابلوها و اثرهای هنری را نیز خارج از ایران نقاشی کرده ام.

© Photo / محمود فرشچیان محمود فرشچیان
محمود فرشچیان  - اسپوتنیک ایران
محمود فرشچیان

ارتباط نقاشی و ادراک حسی

من اعتقادم این است که کار هنری سطوح متفاوتی دارد، گاهی برخی از سوژه ها به فکر و اندیشه نقاش القاء می شود و البته این نیز مبتنی بر همان سخنان آغازین من است، به عنوان مثال اکنون تابلویی را کار می کنم که در آن زلیخا پیر، ناتوان، کور و فقیر و بیچاره شده، حضرت یوسف می آیند و دامن بر سر ایشان می گسترانند و بعد زلیخا جوان، بینا و شاداب می شوند. تابلوی دیگری با محتوای نبرد خوبی و بدی است که البته همیشه خوبی پیروز می شود و خلاصه کلام اینکه تمام اینها ناشی از افکار و اندیشه هایی است که به انسان القاء می گردد.

سبک مینیاتور یعنی کارهای کوچک، ریز و در یک سطح باشد، اما کارهای من عمق دارد و کمی بیشتر به تعمق نیاز دارد، اگر مردمی که به کارهای هنری علاقمند باشند کارهای من را درک نموده و اظهار علاقه می نمایند، فرقی هم نمی کند ایرانی و یا غیر ایرانی باشند. اینکه فردی با یک اثر هنری ارتباط روحی برقرار نموده و منظور و پیام اثر را درک کند ربطی به ایرانی یا خارجی بودن ندارد مهم آن تعلق خاطری است که بیننده به یک تابلو پیدا می کند.

© Photo / محمود فرشچیان محمود فرشچیان
محمود فرشچیان  - اسپوتنیک ایران
محمود فرشچیان

راه نقاشی کشیدن هنوز ادامه دارد

من هنوز نقاشی می کنم و همین تابلوی زلیخا کار بسیار عمیق و پیچیده ای است و بعبارتی در مایه های سختی وارد شده چراکه تلاش می کنم تا درون زلیخا را به تصویر بکشم و اینکه در یوسف چه چیزی را دیده که برای آن تا این اندازه بی تاب و درمانده شده است که آن هم ان شالله حتما به خوبی به پایان خواهم رساند.

© Photo / محمود فرشچیان محمود فرشچیان
محمود فرشچیان  - اسپوتنیک ایران
محمود فرشچیان

امانتدار خوب در نقاشی باید پرتلاش باشد

هنرمندان و نقاشان نسل بعد از من بی شک می توانند امانتداران خوبی برای این سبک نقاشی باشند و حتی بهتر از من هم می توانند اینکار را انجام دهند منتها باید برای این کار ریاضت کشید و قبول کنند که زحمت کشیده و بسیار طراحی نمایند، خیلی مطالعه نموده و در جستجوی ناپیداها و ناخودآگاهها باشند. شاگردان خارجی نیز دارم و اتفاقا خیلی هم علاقمند هستند و خوب کار می کنند، مدتی اقدام به تدریس در دانشگاه نمودم منتها بدلیل دوری راه و بعد مسافت از این کار صرف نظر کردم، در عوض شاگردانم کارهای نهایی خود را برای من می آورند و نظر می دهم.

تنها به علاقمندان نقاشی توصیه می کنم بسیار زیاد کار کنند و در این فکر نباشند که آیا از این راه رزق و روزی زندگی آنها تامین می شود یا خیر، همه چیز دست خداوند است.

 

یکی از ماندگارترین آثار محمود فرشچیان تابلوی «عصر عاشورا» است و در مورد این اثر می گوید: روز عاشورا بود، وارد اتاق شدم، قلم را برداشتم و تابلوی عصر عاشورا را شروع کردم. قلم را که برداشتم تابلویی شد که الآن هست بدون هیچ تغییری. این اثر توسط وی به موزه آستان قدس رضوی اهدا و اکنون در آنجا نگهداری می شود. 

همچنین طرح ضریح جدید مقبره حسین بن علی در کربلا یکی از آثار مذهبی هنری فرشچیان است که با مهارت استادان طلاکار و نقره کار ایران به اجرا درآمده است.

«محمد جواد ظریف» وزیر خارجه ایران یک جلد کتاب حاوی تصاویری از آثار استاد فرشچیان را به همتای آمریکایی خود « جان کری»هدیه داده است.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала