گزارش و تحلیل

معضل فرزندآوری در ایران

© AFP 2023 / Behrouz Mehriزن ایرانی با سگ
زن ایرانی با سگ - اسپوتنیک ایران
اشتراک
آیا سگ جایی در خانواده ایرانی خواهد داشت؟

قسمت اول

موضوع فرزند آوری جهت رفع مشکل جمعیت کشور به یک موضوع حاد مبدل شده است و در کشور ایران نیز به آن توجه می شود. هر چند ایران همیشه به عنوان «کشور جوان» معروف بوده است، اما در سال های اخیر با تقلیل تعداد فرزندان در خانواده ها به یک یا دو فرزند، کارشناسان زنگ خطر «نبود جانشین جمعیتی» را به صدا در می آورند.

اما باید توجه داشت که داشتن فرزند در وهله اول به تصمیم زوحین مربوط می شود و عوامل اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی نیز نقش خاصی در فرزند خواهی زوجین ایفا می کند و بطور خلاصه اینکه سبک زندگی و ذهنیت افراد در این تصمیمگیری تأثیر گذار است.

با توجه به توسعه اقتصادی و اجتماعی دو قرن اخیر بطور فزاینده ای شانس و احتمال بقای نوزادان و اطفال افزایش یافته (به طور مثال در ایران مرگ و میر کمتر از یک ساله ها در 100 سال اخیر از رقمی بیش از 300 در هزار به رقمی کمتر از 25 در هزار تقلیل یافته است)، سبک زندگی و ذهنیت ها تغییر یافته و پیامد چنین تغییراتی این بوده که خانواده ها زاد و ولد خود را تقلیل داده اند.
از سوی دیگر سن ازدواج افزایش یافته و برای زنان به 24 سال و مردان 28 سال رسیده است که این خود یکی از عوامل کاهش تعداد فرزندان در یک خانواده جوان است. در اینجاست که دولت می تواند با ایجاد زمینه سازی فرهنگی و تسهیل ازدواج مشوقی برای جوانان برای ازدواج زیر سن 24 برای خانم ها و زیر سن 28 سال برای مردان باشد.

© AFP 2023 / Atta Kenareتمدید استفاده‌ی «رایگان» از سامانه‌های آموزش مجازی در ایران
تمدید استفاده‌ی «رایگان» از سامانه‌های آموزش مجازی در ایران  - اسپوتنیک ایران
تمدید استفاده‌ی «رایگان» از سامانه‌های آموزش مجازی در ایران

در این خصوص گفتگویی با سیما خانه داری 45 ساله مادر سه فرزند از شهر جهرم داشتیم.

رسانه های غربی در رابطه با ایران برخورد دوگانه به مسائل فرزندآوری را تبلیغ می کنند. به عنوان نمونه رسانه های غربی پیشنهاد می کنند زنان ایران به جای داشتن فرزند از سگ نگهداری کنند.

پرسش: به نظر شما زنان ایرانی چه چیزی را ترجیح می دهند،نگهداری از سگ و یا داشتن فرزند؟

پاسخ: بصورت رسمی چنین پیشنهادی نشده، ولی در جامعه ایران به خاطر اینکه یک مقدار خشونت متأسفانه زیاد شده، مثلا یکسری اعدام ها را در ملاء عام انجام می دادند که حتی بچه های کوچک هم آن ها را نگاه می کردند، خیلی از افرادی که توی جامعه هستند و دوست دارند که شرایط جامعه از این خشونت دور بشود و بارها دیده شده بود که حیوان آزاری یک چیز خیلی عادی برای مردم است، مثلا سگ می بینند به حیوان سنگ می اندازند و یا سگ ها را می کشتند، یکسری افرادی که واقعا دنبال آن بودند تا این شرایط را تغییر بدهند تبلیغ می کردند برای اینکه سگ ها را نگه دارند و اذیت و آزار بهشون نرسانند باید با آنها مهربان تر بود. خیلی از دامپزشک های جوانی که توی ایران هستند و یا یکسری از خانم ها را ما می بینیم که توی این زمینه ها خیلی فعال هستند و اینکه هر چه بیشتر بتوانند این آموزش را به بچه ها و افراد جامعه بدهند که با حیوان ها مهربان باشند، الان این خیلی مسأله مهمی است در جامعه ایران برای دور کردن آدم ها از خشونت. اینکه بچه داشته باشند و یا سگ، اینها اصلا ربطی به یکدیگر ندارند. آدم اگر شرایط و موقعیت اقتصادی خوبی داشته باشد می تواند هر دو را کنار هم داشته باشد و واقعا در رشد عاطفی بچه ها و خانواده ها نقش داشتن یک سگ یا گربه خیلی مهم است، بخصوص سگ. ولی اینکه انتخاب بکنیم، خیر! حالا ممکن است که یکی شرایط اقتصادی او فقط برای اینکه یک بچه داشته باشد خوب باشد، خرج تحصیل و پس اندازی برای او داشته باشد و به مسائل تحصیلی و بهداشتی او برسد، ولی من خودم اگر بدانم که نمی توانم همچین کاری بکنم، یعنی آینده خوبی برای بچه ام تضمین بکنم، خوب ترجیح می دهم یک سگ بیارم نگه دارم، ولی نه اینکه انتخاب بشود. چنین چیزی نیست، هر کدام جای خود را دارد و اگر از نظر مالی امکان خوبی باشد، چقدر خوب است که ما بتوانیم حیوانی مانند سگ را کنار بچه هایمان داشته باشیم. در اینصورت احساس مسئولیت آنها بیشتر می شود، از نظر عاطفی خیلی رشد می کنند و شرایط خشونتی که توی جامعه باب شده که حیوانات را آزار و اذیت بکنند، این ها کمرنگ می شود. این خیلی خوب است که به جای اینکه بچه ها را ببریم در ملاء عام اعدام نگاه بکنند، یک سگی را توی خانه بیاوریم و بتوانیم به حیوان عشق بدهیم و از آن عشق بگیریم.

پرسش: به نظر شما داشتن یک حیوان در خانه مثلا سگ یا گربه می تواند به رفتار آتی کودک از نظر روحی و برخوردش نسبت به مسائلی که در کشور از همان نوعی که شما گفتید ممکن است رخ بدهد، کمک بکند؟

پاسخ: دقیقا، یعنی هرچه که حس مسئولیت آدم ها بیشتر بشود، بهتر است. من فکر می کنم حس های انسانی خیلی مهم است. حس های انسانی درون بچه ها بیدار می شود. و این هر چه از سنین پایین تر باشد، کمک می کند به جامعه که از خشونت دورتر بشود، وقتی بچه آموزش می بیند که حتی به حیوان هم آزار نرساند، مسلما نسبت به همنوع خودش هم حس بهتری خواهد داشت، گذشت بیشتری می کند و حالت و رفتارهای خشونت آمیزش کمتر می شود.

© Depositphotos.com / Nmessanaمادر ایرانی
مادر ایرانی - اسپوتنیک ایران
مادر ایرانی

پروین خانم  خانه داری 64 ساله از تهران مادر 5 فرزند از شنیدن سوال ما در خصوص انتخاب بین سگ و فرزند تعجب کردند.

پاسخ: سوال عجیبی است که به جای بچه خانم ها از سگ نگهداری کنند. البته سگ هم حیوانی است که باید از آن مواظبت شود ولی جای بچه را برای آنها نمی گیرد. من فکر نمی کنم که خانم های ایرانی بخواهند به جای بچه سگ داشته باشند و سگ تربیت کنند. اما سگ هم یک موجودی است که خدا داده و باید از آن مراقبت کرد و مواظبت کرد ولی جای بچه را برای یک خانم ایرانی نمی گیرد.

پرسش: شما چند فرزند دارید؟

پاسخ: من پنج فرزند دارم. زمانی که من ازدواج کردم قدیم بود و وسایل جلوگیری کمتر بود و ما هم 5 تا بچه بدنیا آوردیم. برای فرزند آوری اولا زوجین باید از نظر اقتصادی تأمین باشند. از نظر آموزش و پرورش و کار. وقتی خانواده ای کار ندارد یا از نظر اقتصادی در مضیقه هست و آموزش و پرورش هم مشکل دارد، چه جوری می تواند بچه دار بشود؟ اول باید این زیربناها درست بشود، این برنامه ها از طرف دولت اجرا بشود و بعد بگوید بچه بدنیا بیاورید. بچه آوردن که کاری ندارد. قتی یک عده از جوانان در مضیقه هستند و مشکل دارند چه جوری می توانند بچه دار بشوند. پایه اصلی باید از طرف دولت ریخته بشود — کار و اشتغال تا آنها تشویق بشوند ازدواج کنند و بچه دار بشوند. یکسری از جوانان تمایلی به بچه دار شدن ندارند، چون شاغل هستند. چون وقتی بچه باشد مسئولیت دارد و گرفتار می کند.  بعضی هم بخاطر وضع اقتصادی.

پرسش: در چه سنی ازدواج کردید؟

پاسخ: من در سن 16 سالگی ازدواج کردم. همسرم 32 سالش بود.

پرسش: این اختلاف سن زیاد مشکلی برای خانواده شما ایجاد نکرد؟

پاسخ: در آن دوران قدیم توجه به اختلاف سن نمی شد. اما الان به اختلاف سن اهمیت می دهند و می خواهند که اختلاف سن حداکثر 7 و یا 8 سال و یا کمتر باشد. این اختلاف سن در پرورش بچه هاهیچ تأثیری نداشته است.

پرسش: درآمد خانواده چه تأثیری در پرورش بچه ها دارد؟

پاسخ: در دوران قدیم اکثر خانواده ها زیاد بچه داشتند و توجهی به درآمد  مرد خانه نمی شد.

پرسش: به نظر شما بچه ها باید بیشتر با عروسک و اسباب بازی بازی کنند و یا مثل زمان حاضر پشت کامپیوتر بنشینند و بازی کامپیوتری بکنند؟

پاسخ: من دوست دارم که بچه ها بیشتر ورزش بکنند و با عروسک و اسباب بازی های معمولی بازی کنند تا با کامپیوتر و از این جور وسایل. البته اگر استفاده درست از کامپیوتر و اینترنت باشد بد نیست ولی یکسری بازی ها با کامپیوتر و اینترنت برای بچه ها واقعا مضر است.

پرسش: آیا برنامه و یژه تشویقی خانواده پراولاد در ایران هست؟

پاسخ: برنامه های تلویزیونی برای بچه های نمونه در ایران هست. ولی الان برنامه های ویژه خانواده های پر اولاد وجود ندارد. چون خانواده ها با بچه های زیاد مشکل دارند.

پرسش: نظر شما در مورد این گفته رایج در بین خانواده های پر اولاد چیست:«خدا بچه را داده روزی اش راهم می دهد»؟

پاسخ: خیر، بچه را داده ولی روزی او را پدر و مادر باید تلاش کنند و کار کنند و تأمین کنند. البته این گفته عامیانه است. ولی خداوند هم می گوید: از تو حرکت از من برکت!بالاخره والدین باید یک حرکتی برای بچه ها بکنند، فعالیت کاری داشته باشند تا بتوانند این بچه ها را اداره بکنند.

© AFP 2023 / Atta Kenareزن ایرانی
زن ایرانی - اسپوتنیک ایران
زن ایرانی

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала