گزارش و تحلیل

رمزگشایی از فصل جدید اسرار باستانی شیراز

© AFP 2023 / Behrouz Mehriپیام تبریک دستیار ویژه روحانی به مناسبت تولد زرتشت
پیام تبریک دستیار ویژه روحانی به مناسبت تولد زرتشت - اسپوتنیک ایران
اشتراک
دومین فصل از کاوش و مطالعات باستان شناسی در تپه های پوستچی استان فارس منجر به کشف سری جدیدی از آثار باستانی شده که قدمت شیراز را از آنچه قبلا ثبت شده بود قدیمی تر تخمین می زند.

خبرگزاری اسپوتنیک- به گفته حسنعلی عرب رئیس تیم تحقیقاتی، سال گذشته در مرحله اول این پروژه، اشیاء باستانی از 5000 سال قبل از میلاد کشف شده است. در مرحله دوم تحقیقات تپه های پوستچی قطعاتی از سازه های آبی کشف شده اند که قدمت آنها بیش از 6500 سال تخمین زده شده است. بنابراین، طبق آخرین یافته ها اگر تاریخ این اشیاء درست تخمین زده شود، احتمالا شهر شیراز بسیار کهن تر از قدمت فعلی باشد.
دکتر حکمت‌الله ملاصالحی استاد دانشگاه‌های تهران و آتن در گفتگو با اسپوتنیک گفت:

به هر روی کاوشها زیر ذربین نظارت و مراقبت کارشناسان میراث فرهنگی وباستان شناسان حرفه ای متخصص انجام شده است. اظهارات آنان نیز برمبنای شواهد مکشوف و موجود است. اساسا استان فارس استانی کهن وپر و غنی ازآثار پیش ازتاریخ است. دور از انتظار نیست که زیرگامهای مردم شهر شیراز آثار اسقرار و شواهدی بسیارکهن تراز دوره های اسلامی یافته شود. مگر دو سال پیش زیرگامهای شهروندان تهرانی اطراف چهارراه مولوی آثارعصرنوسنگی یافته نشد؟


دکتر ملاصلاحی افزود، بر اساس ادامه و وسعت کاوش ها، طرح ها و برنامه های سازمان میراث فرهنگی می توان انتظار داشت که اکتشافات قدیمی تر نیز حاصل گردد، به هر حال استان فارس یکی کلیدی ترین مناطق ایران برای گشودن قفل های پیش ازتاریخ ایران است.

شگفت انگیزترین تنگه ایران +عکس - اسپوتنیک ایران
شگفت انگیزترین تنگه ایران +عکس
ساختارهای آجری بدست آمده می تواند در طرح چیدمان خانه ها و موارد دیگر از جمله قطعات گل و سنگ و ابزار سنگی کمک کند که تماما منابع ارزشمندی از اطلاعات در مورد شیوه زندگی افراد در این شهر باستانی می باشند.
علاوه بر ساختارهای خشتی تعدادی نیز استخوان متعلق به عصر ساسانی (224-651) کشف شده است. تپه تاریخی پوستچی مربوط به دوره هزاره ۳ و ۴ قبل از میلاد، دوران ساسانی و اوایل دوره اسلامی است که در اردیبهشت سال 1395 به شماره ۳۱۴۶۳ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.


علیرضا سرداری، مدیر اجرایی تیم گفت: شواهدی وجود دارد که محل کشف استخوانها یک گورستان نیست، بنابراین می توان نتیجه گیری کرد که ساکنان باستان در این منطقه عشایر بودند.

پروژه حفاری، که توسط دانشگاه هنر شیراز و مرکز مطالعات باستان شناسی ایران برگزار می شود، با هدف تهیه یک سند تاریخی برای تپه های پوستچی و تعین قدیمی ترین روستای واقع در منطقه است.
تپه های شمس آباد یا باکون زیستگاه اولین تمدنهای بشری می باشد و در شهر شیراز اقوام مختلفی از جمله آریایی ها، سامی ها و ترک ها ساکن شده اند که هر کدام سهم قابل توجهی در فرهنگ ایرانی دارند.
استان فارس دارای سه هزار سایت میراث ملی است که 9 درصد از سایت های تاریخی ایران را شامل می شود.همچنین سرزمین سه مکان مهم میراث جهانی یعنی پاسارگاد، تخت جمشید و باغ ارم می باشد.

 

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала