اقلیم کردستان خواستار مذاکره با بغداد برای رفع تحریم ها

© Sputnik / Hikmet Durgunاقلیم کردستان خواستار مذاکره با بغداد برای رفع تحریم ها
اقلیم کردستان خواستار مذاکره با بغداد برای رفع تحریم ها - اسپوتنیک ایران
اشتراک
رئیس اقلیم کردستان عراق از مقامات دولت مرکزی بغداد خواست مذاکرات رفع تحریم های این منطقه که در قبال رفرندام استقلال کردستان وضع شده را آغار کنند.

به گزارش اسپوتنیک، مقامات کردستان عراق خواهان مذاکره با مقامات دولت مرکزی عراق در جهت رفع تحریم های این منطقه می باشند.
در بیانیه ای که از سوی مقامات این منطقه صادر شده آمده که اربیل آماده است درباره فرودگاه کردستان عراق، مسائل مرزی و همچنین کار بانک ها به گفتگو بپردازد.
در این بیانیه آمده که کردستان عراق آماده است بر اساس قانون اساسی عراق در مورد مسائل مرزی، تجارت داخلی، ارائه خدمات به شهروندان، وضعیت بانک ها و فرودگاه ها هرگونه مذاکره ای را انجام دهد. در همین حال، کردها عراق تحریمهای دولت مرکزی عراق را "مجازات جمعی" نامیده و خواستار لغو آن شدند.
در تاریخ 22 سپتامبر، در کردستان عراق رفراندم برای استقلال این منطقه برگزار شد. به گفته مقامات این منطقه 90 درصد از افرادی که در این رفراندم حضور داشتند به استقلال این منطقه رای دادند.
دولت بغداد این رفراندم غیرقانونی خواند و اعلام کرد که نتایج آن را به رسمیت نمی شناسد.
حید العبادی نخست وزیر عراق بارها اعلام کرده که مذاکره با اربیل پس از لغو نتایج این همه پرسی امکان پذیر خواهد بود.
حتی پیش از اعلام رسمی نتایج این همه پرسی، پارلمان عراق به تصویب برخی از اقدامات برای مقابله با این رفراندم را به تصویب رساند. قانون گذاران از دولت خواستند که نیروهای عراقی را به مناطق مورد اختلاف تحت کنترل کردها اعزام کنند، بستن پایانه های مرزی را که فراتر از کنترل دولت فدرال است، کنترل میدان های نفتی تحت کنترل وزارت نفت و تعطیلی دفاتر دیپلماتیک خارجی در اربیل.
از تاریخ 27 سپتامبر ممنوعیت پروازهای بین المللی در فرودگاههای اربیل و سلیمانیه آغاز شده. اواخر هفته گذشته وزارت امور خارجه عراق اعلام کرد درخواستی برای سفارتخانه های ایران و ترکیه برای بستن مرز با کردستان عراق قبل از انتقال پست های مرزی به دولت فدرال و توقف عملیات تجاری، عمدتا نفت ارسال کرده است.
همچنین پارلمان عراق در اوایل ماه اکتبر دستور توقف تمام عملیات مالی با با این منطقه را صادر کرد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала