گزارش و تحلیل

گفتگوی شنیدنی با غزال تیزپای فوتبال ایران

© AFP 2023 / Behrouz Mehriگفتگوی شنیدنی با غزال تیزپای فوتبال ایران
گفتگوی شنیدنی با غزال تیزپای فوتبال ایران - اسپوتنیک ایران
اشتراک
خداداد عزیزی بازیکن سابق تیم ملی فوتبال ایران با سفر به کشور روسیه و شهر کازان بازی دوستانه تیم ملی فوتبال ایران در مقابل روسیه را از نزدیک به تماشا نشست.

اسپوتنیک - خداداد عزیزی، غزال تیز پای فوتبال ایران که هیچگاه از ذهن هودران فوتبال ایران پاک نخواهد شد، با سفر به روسیه و شهر کازان نظاره گر بازی دوستانه تیم های ملی فوتبال ایران و روسیه بود. 

حماسه ساز ملبورن در یک گفتگوی شنیدنی با خبرگزاری اسپوتنیک به بررسی بازی تیم ملی فوتبال ایران، چشم انداز جام جهانی 2018  و شرایط میزبانی روسیه در تابستان سال آینده پرداخت.

​​بازی دوستانه ایران و روسیه

خداداد عزیزی: این بازی برای تیم ملی ایران بازی خوب و قابل قبولی بود. روسیه بهرحال جزو تیم های صاحب نام فوتبال اروپاست، تیم ملی روسیه شاید در حال حاضر شرایط و قدرت لازم همانند شوروی سال ۱۹۸۸ که به نایب قهرمانی اروپا رسید را نداشته باشد، اما برای ایران یک تیم اروپایی محسوب میشه و آزمون خیلی خوب و مثمر ثمر برای تیم ملی فوتبال ایران بود. بازی خوبی در کل انجام شد و به نظر روس ها تو این بازی موقعیت های بیش‌تری نسبت به ایران داشتند و بهتر از ایران بازی کردند و که این یک امر طبیعیه، چون روسیه میزبان بود و با حمایت تماشاگران روس بازی می کرد. شاید اگر موقعیت های روس ها به گل تبدیل می شد، شرایط و نتیجه فرق می کرد. اما ایران هم خیلی خوب و با تفکر و برنامه فوتبال بازی کرد. خوب دفاع کرد و جمع شدن و در ضد حملات نیز موفق گلزنی هم شد و حتی بازهم شانس گلزنی داشت. نیمه اول بازی خیلی چنگی به دل نمیزد اما نیمه دوم بازی جاندار و خوبی از آب درآمد.

عقب کشیدن ایران پس از زدن گل به روسیه

خداداد عزیزی: ایران بهرحال یک تیم آسیایی هستش و شاید متاسفانه تو ایران بزرگ‌ترین آرزو اینه که ایران فقط به جام جهانی راه پیدا کنه و به مراحل بعدی معمولا فکر نمی کنند، از این لحاظ مربیانی که برای مربیگری به ایران می آیند که کی روش سرآمد همه اونهاست و تفکرات متفاوتی نسبت به سایرین داره سعی می کنند در مقابل تیم های اروپایی بازنده نباشند و یا گل های کمتری دریافت کنند، ایران تو این بازی با توجه به نتیجه بازی چند روز پیش روسیه و کره جنوبی که با نتیجه ۴ بر ۲ به سود روسیه شده بود، فکر نمی کرد بتونه تو این بازی به روسیه گل بزنه و شاید به نتیجه مساوی راضی بود، وقتی آزمون دروازه روسیه رو باز کرد، ایران عقب کشید،. اگرچه سیستم و نوع بازی تیم ملی ایران که می خواد در جام جهانی روسیه بازی کنه و در جام جهانی ۲۰۱۴ برزیل هم بازی کرد، چشم به ضد حمله ها دارد که با دفاع کردن بتونن در ضد حمله ها موقعیت گلزنی ایجاد کنند و دروازه حریفان باز کنند و در بازی با روسیه بعد از گلزنی ایران این نوع بازی خیلی بیش‌تر شد و به چشم آمد.

بهترین بازیکن ایران در دیدار با روسیه

خداداد عزیزی: در بازی با روسیه مهدی طارمی بد بازی نکرد و حتی می شه گفت پایه گذار اصلی گل ایران طارمی بود و همه کار کرد. بچه های ایران در بازی با روسیه شرایط خوبی نداشتند و مورد خاصی در بازی تیم ایران با روسیه نمودار نبود. ما اشکان دژاگه رو هم در بازی با روسیه در اختیار نداشتیم که اگه بازی می‌کرد شاید شرایط خیلی فرق می‌کرد. موردی که تو ایران مورد توجه همه ماست، خط حمله ایران یعنی سردار آزمون، رضا قوچان نژاد، جهانبخش، دژاگه و مهدی طارمی و به نظر من میشه در جام جهانی روسیه امیدوار به سیستمی بود که کی روش در فوتبال ایران یعنی خوب دفاع کردن و سخت گل خوردن جا انداخته استفاده کنیم و حتی بتونیم نیم نگاهی به صعود به مرحله دوم مسابقات داشته باشیم. من فکر می کنم تمام بازیکن های ایران در بازی با روسیه در یک سطح بودند، بیش‌تر دویدن، بیش‌تر جنگیدن و از نتیجه صفر — صفر و بعدش یک — صفر دفاع کردند که روس ها دیروز در مقابل تیمی مثل ایران خیلی خوب بازی می کردند.

سامان قدوس بازیکن جدید و دو رگه تیم ملی فوتبال ایران

خداداد عزیزی: زمانی که سامان به وارد بازی شد، ایران یک بر صفر جلو بود و تحت فشار قرارداشت. من بعد از مدت ها بازی تیم ملی رو از نزدیک تماشا کردم، وقتی که از نزدیک نظاره گره بازی باشی تمام زمین رو می بینی و طبیعتا بهتر میشه اظهار نظر کرد، به عقیده من در جام جهانی با وجود اشکان دژاگه، رضا قوچان نژاد، علیرضا جهانبخش، طارمی، ترابی، سردار آزمون به سامان قدوس به سختی بازی خواهد رسید، چون خط حمله ایران یک خط پر ترافیک هستش. ولی با همه این اوصاف نمیشه با 30 — 35 دقیقه نه تنها بازی سامان قدوس بلکه هیچ بازیکنی دیگری رو نمیشه ارزیابی کرد.

© Photo / Khodadad Aziziخداداد عزیزی (کازان آرنا)
گفتگوی شنیدنی با غزال تیزپای فوتبال ایران - اسپوتنیک ایران
خداداد عزیزی (کازان آرنا)

سید جلال حسینی عنصر با تجربه تیم ملی ایران

خداداد عزیزی: سید جلال یک بازیکن با تجربه برای تیم ملی محسوب می شه، خط دفاع تیم فعلی ایران می تونه هم نقطه قوت و ضعف این تیم باشه. حسن ویژه سید جلال تجربه این بازیکن هستش. سید جلال با وجود اینکه داره پا به سن میگذاره ولی بازیکن فوق العاده باهوشی محسوب می شه. به نظر من دفاع تیم ملی در کنار پورعلی گنجی به بازیکن با تجربه ای مانند سید جلال حسینی نیاز داره. در صورت نبود سید جلال برای جام جهانی بازیکنی مثل روزبه چشمی و یا پژمان منتظری که مصدوم شد، ولی امیدوارم سید جلال در شرایط خوبی قرار داشته باشه، چون تجربه سید جلال در جام جهانی کمک زیادی به ما خواهد کرد.

علیرضا بیرانوند دروازبانی مطمئن برای تیم ملی ؟

خداداد عزیزی: بیرانوند در چند بازی گذشته مقابل الهلال عربستان و لیگ ایران خیلی خوب ظاهر نشده، اما در بازی مقابل روسیه چند تا توپ خوب گرفت و ایستگاهی خیلی خوب رو هم گرفت.
ما در گذشته احمدرضا عابدزاده رو داشتیم، دروازبانی که کسی هم تراز او نبود و فاصله زیادی بین عابدزاده و سایر دروازبان ها بود و در نبود عابدزاده تیم ملی در دروازه با مشکل مواجه می شد. اما به نظر من فاصله دروازبان های کنونی ایران با هم خیلی زیاد نیست، گلرهای ایران در حال حاضر مثل بیرانوند، حقیقی، حامد لک، اخباری، رشید مظاهری، شهاب گردان در یک سطح هستند و اختلاف زیادی با هم ندارند. و مهدی رحمتی که از تیم ملی فاصله اختلاف بیشتری با سایرین داشت. ولی بین گلرهای اختلاف زیادی نیست که بگیم باید دروازبان دیگه ای جایگزین او بشه یا نه، اما در کل بیرانوند در مقابل روسیه عملکرد خوبی داشت.

آرزوی صعود تیم ایران به دور مسابقات فوتبال جام جهانی 2018 روسیه

خداداد عزیزی: پیش بینی صعود به مرحله دوم جام جهانی 2018 روسیه یه مقدار سخت و رویایی هست، اما رویا در فوتبال خیلی وقت ها اتفاق می افته.
در جام جهانی حریفانی از اروپا و آمریکای جنوبی و احتمالا یک حریف افریقایی با ما همگروه خواهند شد، من امیدوارم به جای حریفی از آمریکای جنوبی حریفانی مثل کاستاریکا، هندوراس و یا حتی مکزیک از آمریکای مرکزی با ما همگروه شوند و از حریفان اروپایی بهتره تیم هایی که با پلی اف به جام جهانی صعود می کنند در مقابل ما قرار بگیرند. البته بستگی به قرعه کشی مسابقات داره، ما باید ببینم شانس ما چگونست. "کی روش" در قرعه کشی ها مربی خوش شانی بوده، در همین مسابقات مقدماتی جام جهانی ما در گروه آسانتری قرار گرفتیم. من امیدوارم قرعه خوبی نصیب ما بشه و اگر شانس با ما یار باشه، ما خط حمله و دفاع بسیار خوبی داریم. سیستم دفاعی ما هم تقریبا تو ایران جا افتاده سیستمی که "کی روش" چند سال بر روی آن کار کرده و دفاع اتوبوسی رو به خوبی اجراء می کنیم که رد شدن از لایحه های آن به سختی صورت می گیرد و بچه ها بخوبی همدیگر رو پوشش می دهند. ما اگر به تیم های نسبتا ضعیف تر اروپایی و حتی آمریکای مرکزی و همینطور افریقایی، مثلا بین تیم های آمریکای جنوبی بهتره با کلمبیا همگروه بشیم تا اینکه با برزیل و آرژانتین.

تیم ملی فوتبال روسیه در جام جهانی 2018 

خداداد عزیزی: تیم حاضر شرایط و قدرت لازم همانند شوروی سال 1988 که به نایب قهرمانی اروپا رسید را ندارد. وی شانس صعود تیم ملی فوتبال روسیه به دور دوم رقابت ها کم دانست و ادامه داد که تنها چند بازیکن روسیه می توانند نمایش قابل قبولی داشته باشند. تیم ملی روسیه همانطور که من شنیدم به نوعی پوست انداخته و امیدوارم تا زمان آغاز مسابقات جام جهانی به آمادگی لازم رسیده و بتئاند بازی های خوبی از خود به نمایش بگذاره.

طرفداران فوتبال در روسیه

خداداد عزیزی: در بازی دیروز ایران و روسیه که در شهر کازان برگزار شد تماشاگران روس به تشویق تیم خود پرداختند و تنها موردی که دیدم عدم هماهنگی بر روی سکوها بود (با خنده).
وی در مورد تبلیغات غرب علیه فوتبال دوستان روس گفت؛ در وحله اول تماشاگر نماها در همه جای دنیا حضور دارند. من خیلی از استادیوم های دنیا رفته و در سه قاره آسیا، اروپا و آمریکا فوتبال بازی کردم، ولی واقعا موردی از بی نظمی و آشوب در ورزشگاه کازان و روسیه ندیدم و مردم روسیه رو خیلی مردم آرامی دیدم.
وی ادامه داد؛ در مهد تمدن دنیا (اروپا) به مراتب آشوبگران فوتبال دیده می شوند و انگلیس که سر آمد همه آنهاست، شاید دلیل این امر که هواداران فوتبال در روسیه متهم به اوباشگری می کنند، عدم علاقه آنها به برگزاری جام جهانی در این روسیه باشد.
خداداد عزیزی گفت: من در کل برخورد خوبی از طرفداران فوتبال در روسیه دیدم، حتی زمانی که آزمون گل ایران را زد، با وجود اینکه ما بین هواداران روس نشسته بودیم، خوشحالی کردیم و بلند شدیم و دست زدیم هیچ حرکت و توهینی از کسی ندیدیم، در صورتی که مثلا اگه در آلمان بین تماشاگران آلمانی نشسته باشی و این حرکت را انجام دهی از گوشه کنار حرف های میزنند ولی اینجا هیچ کسی حرفی نزد.

روسیه آماده برگزاری یک جام جهانی خوب

خداداد عزیزی در مورد آمادگی روسیه برای میزبانی جام جهانی ۲۰۱۸ گفت:
با آنچه که من در کازان و ورزشگاه کازان آرنا دیدم، به نظر میاد که همه شرایط برای برگزاری یک جام جهانی خوب در روسیه مهیاست.
یک استادیوم فوق العاده خوب، زیبا و با یک نظم و انضباط خوب، من فکر می‌کنم یک ورزشگاه که ظرفیت ۵۰ هزار نفر را دارد و ۳۰ هزار نفر برای دیدن بازی به ورزشگاه میان و هنگام ورود و خروج بدون مشکل و سریع جابجا بشن، نشان از آمادگی برای مسابقات است.
اسطوره فوتبال ایران در پایان گفت: روسیه از نظر امکانات ورزشی و استادیوم، شرایط مناسب را برای برگزاری یک جام جهانی خوب مهیا کرده است.

© Photo / Khodadad Aziziخداداد عزیزی (شهر کازان - روسیه)
گفتگوی شنیدنی با غزال تیزپای فوتبال ایران - اسپوتنیک ایران
خداداد عزیزی (شهر کازان - روسیه)

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала