دورنمای همکاری مسکو و الریاض

© AFP 2023 / Adem Altanوزیر امورخارجه سعودی
وزیر امورخارجه سعودی - اسپوتنیک ایران
اشتراک
وزیرخارجه عربستان سعودی در باره دورنمای همکاری مسکو و الریاض تعریف کرد.

قسمت اول

مسکو و الریاض سفر سلمان بن عبدالعزیز آل سعود پادشاه عربستان سعودی به روسیه را عالی ارزیابی کردند و از سطح جدید مناسبات دو جانبه صحبت شد. عادل الجبیر وزیر خارجه عربستان سعودی به جمعبندی نتایج مذاکرات پرداخت و در باره دورنمای همکاری نظامی دو کشور تعریف کرد.

پرسش: نتیجه دیدار ملک سلمان به روسیه را چگونه ارزیابی می کنید؟

پاسخ: اعلیحضرت مذاکرات بسیار سازنده ای با رئیس جمهور و نخست وزیر روسیه داشت. کشورهای ما تصمیم گرفتند مناسبات خود را به سطح جدید برسانند. سطح بازرگانی و تجارت ما با مقیاس اقتصادی دو کشور مطابقت ندارد. ما خواهان تغییر این وضع هستیم. ما می توانیم برای رفع چالش های زیادی بطور مشترک همکاری کنیم- درگیری فلسطین-اسرائیل، بحران های سوریه، عراق،یمن و لیبی.

هر دو کشور با افراط گرایی و تروریسم مبارزه می کنند. در بین شهروندان دو کشور هستند کسانی که به نفع داعش در سوریه می جنگند که برای  دو کشور خطرناک است. ما از این به بعد علاوه بر مشورت در باره مسائل سیاسی، در حوزه تأمین امنیت نیز همکاری خواهیم کرد.همکاری نظامی نیز برقرار خواهد شد.

تبادل فرهنگی و همکاری در عرصه علمی و آموزش حتما برقرار خواهد شد. گروه باله بالشوی تئاتر و موسیقی دانان روسیه به عربستان خواهند رفت. ما قصد داریم دانشجویان روسیه را به عربستان دعوت کنیم و جوانان خود را برای تحصیل به  روسیه بفرستیم.

پرسش: در سال های گذشته عملیات روسیه در سوریه مورد انتقاد الریاض قرار می گرفت. آیا می توان گفت که اکنون مناسبات بین دو کشور تغییر کرده است؟

 

پاسخ: روسیه، بازیگر مهمی در صحنه جهانی و منطقه ای است. روسیه می تواند نقش مثبتی در خاور میانه بازی کند. ما خواهان همکاری در مبارزه با چالش های موجود هستیم.  مواضع سیاسی ما نزدیک تر از آن است که خیلی ها فکر می کنند. هر دو کشور در حل و فصل اختلافات  فلسطین-اسرائیل  بر اساس اصل « دوکشور برای دو ملت»  تلاش می ورزند. در سوریه، در جستجوی  راه حل سیاسی بحران بر اساس قطعنامه شماره 2254 شورای امنیت سازمان ملل  هستیم و خواهان حفظ  یکپارچگی عراق هستیم و به دولت آن کشور کمک می کنیم  با تروریست ها مبارزه کند. ما بر اساس ابتکارات شورای همکاری  از حل و فصل بحران یمن حمایت می کنیم و در لیبی از تلاش های سازمان ملل جهت برگزاری مذاکرات  بین تمام طرف ها حمایت می کنیم.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала