گزارش و تحلیل

قبل خرید کردن از محتویات یخچال عکس بگیرید!

© Fotolia / IntelWondیخچال
یخچال - اسپوتنیک ایران
اشتراک
این توصیه یک زن دانمارکی به مردم در مصاحبه ای با یک روزنامه محلی است.

به گزارش اسپوتنیک — با استناد به نشریه فنلاندی "ایلتا — سانومات"، "سلینا یوول" یک زن  دانمارکی که 25 سال پیش با مادر خود از اتحاد شوروی به این کشور آمده زندگی خود را وقف مبارزه با دورانداختن پس مانده های مواد غذایی کرده است.  

سلینا یوول در سال های 90 با مادر خود اتحاد شوروی را ترک کرد. آن زمان در شوروی نظام سوسیالیستی فرو پاشیده بود و در مغازه ها مواد غذایی به حد کافی  پیدا نمی شد. وی هنگامی که به دانمارک آمد و برای خرید به سوپر رفت از مقدار و تنوع مواد خوراکی در آنجا شوکه شد. ولی پس از مدتی در روزنامه ها  خواند که یک سوم مواد خوراکی تولیدی در جهان یعنی 1.3 میلیارد تن به میز مصرف کنندگان نمی رسد و نابود یا دور انداخنه می شود و این در حالی است که جمعیت زمین رشد می کند و بخش قابل ملاحظه آن دائما گرسنگی می کشد.

8 سال پیش سلینا یوول به فکر حل مساله تولید بیش از حد مواد  غذایی افتاد و جنبشی با عنوان  Stop Wasting Foodتاسیس کرد که پس  از مدتی در مرکز توجه رسانه های گروهی قرار گرفت. این روزنامه فنلاندی ادامه داد: در نتیجه فعالیتهای این جنبش در دانمارک تغییرات مثبتی رخ داد. طی 5 سال مقدار مواد غذایی مصرف نشده 25 درصد کاهش یافت که حقیقتا در نتیجه فعالیتهای خستگی ناپذیر سلینا یوول بود. وی طی سخنانی در سمینار "بازرگانی شمالی" چنین تعریف کرد: وقتی در سالهای نود مادربزرگم از غذافروشی بازگشت به من گفت: پیشخوان مغازه خالی است. ما باید در مصرف مواد خوراکی صرفه جویی کنیم".

800 رستوران این کشور به جنبش Stop Wasting Food  پیوستند و خانم سلینا یوول کتابی درباره آشپزی با استفاد از مواد غذایی پس مانده نوشت. در برخی سوپرها و رستورانهای دانمارک حالا مواد غذایی پس مانده یا با تاریخ انقضای سپری شده با تخفیف فروخته می شود. تولید کنندگان در این باره فکر می کنند که به چه ترتیبی می شود از غذای استفاده نشده محصول جدیدی تولید کرد. این سازمان با  Unilever   و  Nestle  به همکاری پرداخته ولی هنوز این اقدام به عنوان یک دستورالعمل به هیچ نهادی ابلاغ نشده است.

مشورت های سلینا یوول برای کدبانوها:

 

  • وقتی به اتاق آشپزی آمدید فقط از چیزی که وجود دارد استفاده کیند. در فکر آن باشید که مصرف کننده برای آشپزی چه قدر پول و وقت بکار می برد. حساب شده که هر خانواده متوسط اروپایی هر سال برای غذای پس مانده بیش 20 ساعت وقت و 900 یورو پول مصرف می کند.
  • رفتاری مانند سوپرها داشته باشید: مواد دارای تاریخ نزدیک به انقضا را در برابر چشمانتان جا دهید.
  • غذاهایی را که مطمئنا کسی آنرا نخواهد خورد در فریزر نگهداری نکنید.
  • پیش از رفتن به سوپر از محتویات یخچالتان عکس بگیرید تا در سوپر چیز زیادی و بدرد نخور خریده نشود.
  • برای پذیرایی غذای زیادی پخت و پز نکنید است.  

 

 

 

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала