گزارش و تحلیل

برای محدود کردن نفوذ ایران در منطقه چه امکاناتی وجود دارد؟

© AFP 2023 / Khalil MazraawiКороль Саудовской Аравии Салман бен Абдель Азиз Аль Сауд
Король Саудовской Аравии Салман бен Абдель Азиз Аль Сауд - اسپوتنیک ایران
اشتراک
قرار است ولادیمیر پوتین رییس جمهور روسیه و سلمان ابن عبد العزیز پادشاه عربستان سعودی در تاریخ 5 اکتربر در مسکو دیدار کنند.

به گزارش اسپوتنیک به قول از روزنامه المواطن چاپ عربستان سعودی این دیدار از این لحاظ اهمیت دارد که دو کشور برای یافتن زبان مشترک در بسیاری مسایل سیاسی و اقتصادی مورد علاقه مشترک سعی و کوشش زیادی بکار می برند. همچنین طرفین به بررسی مسایل متفاوت در سطح های سیاسی، اقتصادی و نظامی و هماهنگ شدن مواضع احتیاج دارند. تعداد زیاد مسایلی هست که تا به حال از طرف دو کشور هنوز بررسی نشده است.

پورتال آمریکایی Russia Matters موضوع هایی را مشخص کرد که احتمالا سران دو کشور آنها را بررسی کنند. این منبع نوشت:

پوتین بر همکاری اقتصادی با پادشاهی عربستان متمکز شده و سعی خواهد کرد برای پیاده کردن پروژه های روسی، سرمایه گذاری های عربستان را به کشور خود جلب کند. ولی امکان دارد که پوتین نخواهد توانست به مقصد مطلوب خود برسد زیرا عربستان خودش می خواهد بر پایه طرح پیشرفت "نظریه —2030 " از خارج سرمایه گذاری ها وارد کند.

وضعیت اقتصادی کنونی عربستان رشد تجارت را مشکل می سازد. میزان تجارت عربستان در 2016 از 500 میلیون دلار کمتر بود. به این خاطر دریافت سودهای مورد انتظار مسکو از ریاض و خرید مقادیر هنگفت تسلیحات روسی دور از واقعیت به نظر می رسد.

ایران

به نوشته این پورتال، مساله ایران مهمترین موضوع مورد بحث در دیدار پوتین و پادشاه سلمان خواهد بود به این خاطر که ایران تلاش می کند نفوذ خود را در منطقه از جمله در سوریه، عراق و یمن افزایش دهد. انتظار می رود که طرفین در باره این موضوع به بحث دشوار و مفصلی بپردازند. ریاض به برخورد معقولانه مسکو امید بسته است. ریاض در باره "تکبر" ایران و تلاش های نابخردانه تهران برای گسترش نفوذ خود در خاور میانه صحبت خواهد کرد.این مساله و اینکه ایران در یمن و سوریه مشغول عملیات سخت می باشد ظاهرا جای قابل توجهی را در مذاکرات دو طرف خواهد گرفت.

معاملات تسلیحاتی

بدون شک در جریان دیدار پادشاه سلمان از مسکو طرف روسی امکان فروش سلاح هسته ای و سرمایه گذاری های عربستان در روسیه را مطرح خواهد کرد و اما پادشاه سلمان و ولیعهد بیشتر مایل خواهند بود در این باره صحبت کنند که چه می شود کرد تا از نفوذ فزاینده ایران در سوریه و دیگر جاهای منطقه جلوگیری نمود. آنها می خواهند بدانند برای سرمایه گذاری های متقابل نه یک جانبه چه امکاناتی وجود دارد.

نفت

عربستان سعودی به همکاری نفتی با روسیه علاقمند است و ظاهرا هر دو کشور مایل اند با توسعه استخراج نفت شیل در آمریکا مقابله کنند. نبود همکاری نفتی بین روسیه و عربستان ممکن است به افت قیمت نفت و کاهش درآمد های صادراتیشان منجر شود. ثبات قیمت نفت به مسکو و ریاض در چشم انداز کوتا کمک کرده ولی مساله اصلی در برنامه ریزی دراز مدت هست. به برکت کاربرد نوآوری های پیشرفته استخراج نفت شیل در آمریکا ارزان و تولید آن سودآور شده است و از این رو قیمت نفت در آینده ممکن است باز هم کمتر شود.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала