گزارش و تحلیل

پیام ایران برای عربستان و ایالات متحده

© AFP 2023 / AL-WATAN DOHA/KARIM JAAFAR Вид на город Доха
Вид на город Доха - اسپوتنیک ایران
اشتراک
سفر از پیش اعلام نشده آقای ظریف به مسقط و دوحه با توجه به اینکه وزیر امور خارجه ایران چند روز بیش نیست که از نیویورک به تهران آمده سوال های زیادی را بر انگیخته که هدف از این سفر چیست؟

در نیویورک آقای ظریف بیش از 77 ملاقات طی حدود دو هفته با مقامات مختلف کشورهای جهان داشتند که بیشتر این ملاقات ها به روابط ایران با کشورهای مختلف و برجام مربوط می شد.
همزمان در تهران مقامات مختلف نظامی و سیاسی منطقه در حال رفت و آمد هستند که شاید بتوان گفت مهمترین آنها را می توان سفر رئیس ستاد مشترک ارتش عراق و پس از آن ترکیه به تهران و سفر آقای اردوغان به تهران دانست.
با توجه به اینکه سرلشکر باقری فرمانده ستاد مشترک ارتش ایران حدود دو ماه پیش به ترکیه سفر کرده بود و فرمانده ستاد مشترک نیروهای مسلح عراق نیز پیش از سفر در آنکارا حضور داشت می توان متوجه شد که هماهنگی های بسیار فشرده نظامی هم در کنار تحرکات سیاسی در حال انجام است.
باید توجه داشت که چند روز پیش پرزیدنت پوتین در آنکارا حضور داشتند و روز چهارشنبه نیز قرار است آقای اردوغان به تهران سفر کنند.
همزمان رزمایش های مشترک نیروهای مسلح ترکیه و عراق در مرزهای دو کشور برگزار می گردد و رزمایش های مشترک نیروهای مسلح ایران و عراق در مرزهای دو کشور برگزار می گردد و عملیات مشترک ارتش سوریه بر علیه داعش در دیر الزور شدت می یابد و یگان های ارتش ترکیه حالت آماده باش نظامی در شمال منطقه ادلب اتخاذ می نمایند و ارتش سوریه و متحدانش در جنوب منطقه ادلب موضع گیری می کنند در حالی که مواضع گروه های متخاصم در جنوب سوریه و مرز های اردن را یکی یکی از چنگ آنها در می آورند.

قطر: تحریم‌ عربستان ما را به ایران نزدیک تر نمود - اسپوتنیک ایران
قطر: تحریم‌ عربستان ما را به ایران نزدیک تر نمود
ابعاد این تحرکات را نباید جدا از هم دانست بلکه باید همه را کنار هم قرار داد تا متوجه شد که ایران — روسیه — ترکیه — عراق و سوریه در حال شکل دادن جبهه جدیدی هستند تا نقشه های ایالات متحده برای تجزیه منطقه را بر هم بزنند.
اینکه آقای بارزانی خودسرانه تصمیم گرفته باشد در منطقه کردستان عراق یک رفراندوم برگزار کند و ایالات متحده هم مخالف این رفراندوم است ولی نیروهایش در اربیل مستقر می باشند و اسرائیل رسما از این رفراندوم حمایت می کند، مقداری باور ساده لوحانه ای به حساب می آید.
این رفراندوم نشان می دهد که طرح "آ" ایالات متحده در منطقه با شکست مواجه شده و به همین دلیل ایالات متحده در حال انتقال به طرح "ب" خود است.
بر اساس طرح "آ" قرار بود منطقه خاورمیانه درگیر جنگ های مذهبی شیعه و سنی گردد و در نهایت برای حل و فصل این درگیری ها مرز بندی های جدیدی در منطقه اعمال گردد، محور اصلی انجام این طرح هم بر عهده دو گروه داعش و القاعده (جبهه النصره یا فتح الشام یا…) قرار داشت.
ایالات متحده با عنوان مبارزه با داعش در حال آموزش و تسلیح گروه های کرد در منطقه بود تا اگر نقشه اول با شکست مواجه شد به سرعت بتواند نقشه دوم را اجرا کند.
امروزه دیگر برای ایالات متحده و اسرائیل محرز شده که نقشه اول با شکست مواجه شده وبزودی کار گروه های داعش و القاعده در سوریه و عراق و لبنان (که البته قبلا توسط حزب الله یکسره شده) پایان خواهد یافت به همین دلیل تلاش دارد با ایجاد رفراندوم در منطقه کردستان عراق از یک سو و اشغال بخش های شمالی حد فاصل ترکیه و سوریه از سوی دیگر کانتون کردی ای تشکیل دهد که از مرز های غربی ایران تا دریای مدیترانه می رسد ومیان ایران — ترکیه — عراق و سوریه قرار می گیرد.
به این ترتیب این کانتون ویا کشور تا سالها مرکز ایجاد بحران برای همه این کشورها خواهد بود و تا زمانی که طرح تجزیه مجدد منطقه به فرجام نرسد درگیری ها در منطقه ادامه خواهد یافت.
عربستان: ما درخواستی از ایران جهت وساطت بین ریاض و انصارالله نداشتیم - اسپوتنیک ایران
عربستان: درخواستی از ایران جهت وساطت بین "ریاض و انصارالله" نداشتیم
در این طرح نه فقط ایران و سوریه و ترکیه و عراق باید تجزیه شوند بلکه شبه جزیره عرب و پاکستان و افغانستان و دیگر کشورها هم باید تجزیه گردند تا 14 کشور جدید از دل آنها بوجود آید.
ترک ها متوجه ماجرا شده اند و به این دلیل مواضع خود نسبت به مسایل منطقه را تغییر دادند حال نوبت عربستان سعودی است تا موضع خود را مشخص کند و متوجه باشد که اگر با دیگر کشورهای همسایه همکاری نکند خود شاهد تجزیه خواهد شد.
ایالات متحده برای اینکه ایران را تحت فشار قرار دهد هر زور بازی مصطلحا "شل کن سفت کن" برجام را راه انداخته.
آقای ظریف طی ملاقات های خود در نیویورک با مسئولین بیش از نیمی از کشورهای جهان ملاقات داشته و همه را در این مورد و در مورد نیت های شوم ایالات متحده روشن کرده حال نوبت عربستان سعودی رسیده تا تکلیف خود را روشن کند و به همین دلیل به عمان که دوست مشترک هر دو کشور است سفر کرده تا از مقامات این کشور بخواهد با مقامات عربستان صحبت کنند و آنها را متوجه سازند که ادامه روند خصومت با ایران به ضرر هر دو کشور است.
هدف سفر آقای ظریف به دوحه هم به این دلیل بود که به عربستان سعودی نشان دهد ایران اجازه ضعیف کشی در منطقه را نخواهد داد و عربستان باید رویکرد خود در قبال همسایگانش را تغییر دهد.
بقیه تحرکات ایران و همپیمانانش هم در این راستا است که به ایالات متحده بفهمانند اجازه نخواهند داد نقشه های آن در منطقه به نتیجه برسد و همه آنها را بر هم خواهند زد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала