گزارش و تحلیل

عملیات نیروی هوایی روسیه در سوریه داعش را خفه کرد

© Sputnik / Ministry of Defence of the Russian Federation /  مراجعه به بانک تصاویر عملیات نیروی هوایی روسیه در سوریه داعش را خفه کرد
عملیات نیروی هوایی روسیه در سوریه داعش را خفه کرد - اسپوتنیک ایران
اشتراک
طی سال اخیر عملیات ضد تروریستی هوایی روسیه در سوریه بیشتر در غرب این کشور اجرا شده است. تحرک در جبهه شرقی ( حوالی شهرهای دیرالزور یا رقه) کمتر بوده است. بااین حال عملیات نیروی هوایی روسیه باعث شده داعش اکنون به آخرین روزهای عمر خود برسد چون این عملیات آنها را خفه و نفسشان را بند آورده است.

30 اکتبر دومین سالگرد آغاز عملیات نظامی روسیه در سوریه می باشد. از این روز تاریخ جدیدی در جنگ مسلحانه در سوریه رقم خورد که نه تنها باعث توازن نیروها در جبه های جنگ شد بلکه ناتوانی و حملات بی اثر ائتلاف بین المللی علیه داعش در سوریه به رهبری آمریکا را به جهانیان نشان داد.
حملات موفق نیروی هوایی روسیه به مواضع داعش در سوریه، همچنین حمایت هوایی از ارتش سوریه و همکاری نزدیک با ایران و لبنان (سپاه و حزب الله) خشم و نارضایتی آمریکا را و متحدان غربی وی را به همراه داشت.
در این هنگام در رسانه ها مقاله های ضد روسی منتشر شد در مورد اینکه روسیه در حملات هوایی خود تنها غیرنظامیان و مردم بی گناه را هدف قرار می دهد.
دکتر محمد علی مهتدی، محقق ارشد موسسه مطالعات استراتژیک خاورمیانه و سفیر سابق ایران در لبنان، درباره دلایل این اتهامات و خشم آمریکا و همچنین در مورد اهمیت عملیات نظامی روسیه در سوریه گفت:

روسیه علاوه بر وارد کردن ضربات دقیق به مواضع تروریست ها همچنین به حمایت هوایی پر قدرت از عملیات پیشروی ارتش سوریه و متحدانش می پردازد.

به این دلیل هیچگونه شکی نیست که عملیات نیروی هوایی روسیه در سوریه تا به امروز از جمله هنگام عملیات آزاد سازی دیرالزور دارای اهمیت استراتژیک بوده است.

مشکل اینست که آمریکا بدون دعوت وارد سوریه شده ، از باصطلاح نیروهای دموکراتیک سوریه حمایت کرده و به سوی نواحی کرد نشین و سپس رقه پیشروی کرده است. هدف آمریکایی ها به دست آوردن کنترل مرز عراق و سوریه است که ناحیه خاصی محسوب می شود.

موفقیت عملیات نیروی هوا ـ فضای روسیه علیه داعش خشم و نارضایتی آمریکایی ها را برانگیخت  چون این عملیات مانع بزرگی در راه اجرای طرح های انها در رابطه با کل سوریه شده است. فراموش نکنیم که حضور نظامی آمریکا در سوریه غیر قانونی است. بشار اسد، رئیس جمهور و همچنین ولید معلم، وزیر خارجه سوریه بارها این نکته را اعلام کرده  و خواستار پایان حضور نظامی غیر قانونی آمریکا شده اند. اما عملیات روسیه و حضور نظامیان روسی در سوریه کاملا قانونی و با اجازه حکومت قانونی سوریه است. در نتیجه آمریکایی از حق حضور در سوریه برخوردار نیستند و نباید در آنجا حضور داشته باشند.

دومین سالگرد عملیات ضد تروریستی روسیه در سوریه - اسپوتنیک ایران
گزارش و تحلیل
دومین سالگرد عملیات ضد تروریستی روسیه در سوریه

واشنگتن پس از شکست در "مبارزه" با داعش  در سوریه و عراق  به شگرد دیگری رو آورده است. ایالات متحده در رسانه های گروهی تبلیغات ضد روسی را آغاز کرده و تلاش می کند وجهه و اعتبار روسی در برابر محافل اجتماعی را پائین آورد. پیروزهای درخشان ارتش دولتی سوریه با حمایت فعالانه نیروی هوایی روسیه، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران و رزمندگان حزب الله لبنان، متحدان وفادارش  خواب آرام را از آمریکایی ها گرفته است. آمریکایی خواهان نابودی داعش نیستند چون داعش مخلوق و ساخته دست آنها است. به این دلیل با اطمینان می توان گفت که خود آمریکایی ها باعث بالا گرفتن و گسترش بحران در سوریه شده اند. ضمنا اگر نابودی داعش حتمی باشد، آمریکایی ها می خواهند نیروی دیگر تحت کنترل خود را جایگزین آن بسازند. اما ائتلاف نیرومند روسیه، ارتش سوریه، ایران و حزب الله راه آنها را سد کرده است. در نهایت این بلوک متحدان بود که توانست توازن قوا در جبهه سوریه را بطور کامل تعییر داده و آغازگر پیشبرد سناریوی دیگری برای  حل و فصل سوریه شود که اجرای آن به پایان خود نزدیک است.

در این روزها در کشور ما تظاهرات با شکوهی برای بزرگداشت خاطره محسن حججی، سرباز فداکار بسیجی  برگزار شد. همانطوری که  به خاطر دارید شبه نظامیان این سرباز ما را بطور فجیعی کشته و سربریده بودند.  در این رابطه سردار سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اعلام کرد انتقام خون سرباز ما را خواهد گرفت و طی ماه های آینده به موجودیت داعش در سوریه و عراق پایان داده خواهد شد. اکنون  در ایران ، سوریه و عراق رایزنی های شدید در سطح نهاد های نظامی جریان دارد و ما با کمک خدا به موجودیت داعش خاتمه داده و این شر را از بین خواهیم برد. اما آمریکایی ها در سوریه مانع اجرای این مقاصد نیکوی ما هستند و دولتهای روسیه، سوریه و ایران از رفتار و موضع آنها خوششان نمی آید.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала