گزارش و تحلیل

پادشاه اصلاحات

© REUTERS / Faisal Al Nasserپادشاه اصلاحات
پادشاه اصلاحات - اسپوتنیک ایران
اشتراک
فرمان پادشاه عربستان سعودی در مورد رانندگی زنان شاید برای برخی که از شرایط داخلی این کشور اطلاع ندارند فرمان بسیار ساده ای به نظر آید اما ملک سلمان تصمیم بسیار مهم و حساسی را اتخاذ کرد که نشان می دهد جسارت وی بسیار فراتر از بقیه پادشاهان جهت اجرای اصلاحات در مملکت خود است.

باید با فضای مذهبی و سنتی عربستان آشنایی داشته باشید تا متوجه این تصمیم جسورانه شوید.

البته میتوان گفت از این فرمان جسورانه تر تصمیم ملک سلمان برای انتقال قدرت از نسل های اول خاندان حاکمه عربستان به نسل های جوان بوده که اگر در نهایت با موفقیت مواجه شود قطعا تحول شگرفی در سیستم سیاسی حکومتی عربستان بوجود خواهد آورد.

گذشته از همه مواضعی که برخی ممکن است نسبت به عربستان سعودی داشته باشند اما باید توجه داشت که شرایط عربستان سعودی تحت تاثیر دو مجموعه بسیار قدرت مند یکی خاندان حاکمه و دیگری روحانیون وهابی است و به جایی رسیده بود که این کشور با آینده ای بسیار مبهم مواجه بود و همه باور داشتند که نوعی اصلاحات باید انجام شود اما کسی که جسارت اجرای این اصلاحات را داشته باشد وجود نداشت.

همانگونه که قبلا اشاره کردم در عربستان قدرت بصورت سنتی میان شاهزاده های بسیار قدرتمند و روحانیونی بسیار متعصب تقسیم شده و هر کدام از این دو جناح برای حفظ قدرت خود قوانین و مقرراتی را درون خود ایجاد کرده بودند که شاید معروف ترین آنها انتقال قدرت میان فرزندان ملک عبد العزیر بود، ساختاری که دیر یا زود منجر به دیگری در میان شاهزاده های سعودی می شد چون معلوم نبود پس از فوت همه فرزندان عبدالعزیز قرار است کدام شاهزاده شاه شود.

ملک سلمان در اولین قدم خود این قانون را به چالش کشید و علیرغم اینکه هنوز دو برادر وی زنده هستند شرایط را برای انتقال قدرت به نسل جوان و فرزند خود فراهم کرد.

© AFP 2023 / MARWAN NAAMANIپادشاه اصلاحات
پادشاه اصلاحات - اسپوتنیک ایران
پادشاه اصلاحات

برخی شایعات مبنی بر اینکه وی تصمیم دارد قدرت را در حین حیات به فرزند خود واگذار کند نیز منتشر شده که هیچ بعید به نظر نمی آید ملک سلمان حاضر باشد چنین کاری را انجام دهد.

در مرحله دوم شاه به سراغ روحانیون متعصب رفته تا تابوهای آنها که بر جامعه سعودی مسلط است را بشکند و میتوان گفت یکی از معروف ترین تابوها همانا رانندگی زنان و یا حتی نشستن زنان روی صندلی جلوی ماشین بود.

با توجه به اینکه جوانان اکثریت جامعه سعودی را تشکیل می دهند و به دلیل سفر اینان به خارج و ارتباطات جهانی که امروزه برقرار است اینان با شرایط بین المللی آشنا شده اند و دیگر شرایط سابق سیاسی و یا سنتی و یا مذهبی جامعه را قبول نداشتند بدیهی بود که اگر تدبیری اتخاذ نمی شد عربستان سعودی با مشکلات جدی روبرو می شد و می توان گفت ملک سلمان تشخیص داد که وقت آن رسیده که نوعی اصلاحات سیاسی و اجتماعی را در جامعه انجام دهد تا عربستان را از مشکلات روبرو نجات دهد.

گو اینکه این اصلاحات شاید حد اکثر خواسته های نسل جوان را تامین ننماید اما به هر حال می تواند نوعی تسکین به آنها ببخشد تا شرایط برای اصلاحات بیشتر فراهم گردد و اگر این روند اصلاحات ملک سلمان ادامه یابد هیچ بعید نیست که بزودی شرایط زندگی در عربستان سعودی با اصلاحات بسیار عمقی تر مواجه گردد، شرایطی که می تواند نه فقط روی عربستان بلکه روی بسیاری از دیگر کشورهای همجوار نیز تاثیر بگذارد و بسیاری از کشورهای منطقه مجبور باشند بصورت جدی و نه شعاری به فکر اصلاحات سیاسی و اجتماعی پیش بروند.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала