گزارش و تحلیل

آزمایش اسرارآمیز موشک بالستیک روسی

© Sputnik / Konstantin Chalabovآزمایش اسرارآمیز موشک بالستیک روسی
آزمایش اسرارآمیز موشک بالستیک روسی - اسپوتنیک ایران
اشتراک
به گزارش اسپوتنیک به قول از نشریه آمریکایی «ناشنال اینترست»، در تاریخ 26 سپتامبر سال جاری یگان های راهبردی روسیه موشک بالستیک قاره پیمای «آر اس- 12 ام توپل» را از میدان آزمایش «کاپوستین یار» واقع در استان استراخان پرتاب کرده و این موشک هدفی مستقر در میدان «ساری شاگان» در قزاقستان را تخریب کرد.

به گزارش وزارت دفاع روسیه، هدف این از این پرتاب، آزمایش  تجهیز جنگی موشک های قاره پیمای بالستیک بود. از داده‌های حاصله برای طرح ریزی وسایل مؤثر دفع پدافند هوایی دشمن جهت کاربرد آن‌ها بر موشک های آینده دار بالستیک استفاده خواهد شد.

این مجله آمریکایی در ادامه نوشت: هنوز معلوم نیست که روس ها چه نوع سامانه ای را آزمایش کردند. این یک نوع جدید کلاهک است ولی هیچ جزئیتی در دست نیست. روس ها می‌خواهند هر پدافندی را دفع کنند که ممکن است در آینده قابل دید ایجاد شود.

«پاول پودویگ» رئیس پروژه «نیروهای هسته ای روسیه» گفت: «حالا اساسی نیست در باره نقشه های روسیه صحبت شود ولی بعید است که این آزمایش شامل بخش متحرک فوقانی موشک بود، به احتمال قوی این آزمایش هدف‌های فریفته و دیگر وسایل دفع پدافند هوایی هم بود».  

کارشناس دیگر «نیکلای سوکوف» کارمند ارشد علمی مرکز مطالعه مسایل ان پی تی انستیتوی «مونتری» که قبلاً در مذاکرات کاهش سلاح های هسته ای اشتراکرکرده بود به این مجله آمریکایی تعریف کرد که جزئیات این آزمایش معلوم نیست ولی نباید امکان آزمایش کلاهک متحرک را از نظر دور انداخت و این تلاش اول این نوع نیست. کارهای اول این نوع  با استفاده از تسلیحات جنگی در 2004 انجام شد و حالا هم ادامه دارد.

ناظران می‌گویند که ما هنوز در باره این پرتاب آزمایشی سردرگم ایم زیرا اگر موشک دارای کلاهک عادی بود گزارشی در باره پرتاب آزمایشی نبود.

نشریه آمریکایی نوشت: جای تعجب نیست که روسیه انواع جدید کلاهک های موشکی را مورد آزمایش قرار می دهد. کرملین بر آن است که نیروهای مسلح استراتژیک و بازدارنده هسته ای  ضامن استقلال و تمامیت ارضی این کشور است. در حالیکه ایالات متحده دفاع ضد موشکی خود را به روز می‌کند مسکو مساعی خود را برای دفع و مقابله با هرنوع خطر به نیروهای هسته ای افزایش می دهد.

 

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала