گزارش و تحلیل

تحریم صادرات آمریکا به ایران

© Sputnik / Mihail Kutuzovتحریم صادرات آمریکا به ایران
تحریم صادرات آمریکا به ایران - اسپوتنیک ایران
اشتراک
صادرات آمریکا به ایران در 7 ماه نخست سال جاری میلادی با 51 در صد افت مواجه شد.

اسپوتنیک - براساس گزارش اداره آمار آمریکا، مبادلات تجاری این کشور با ایران در 7 ماهه نخست سال جاری میلادی افت 37 درصدی داشته است. مبادلات تجاری دو کشور در 7 ماهه نخست سال میلادی گذشته بالغ بر 139.8 میلیون دلار بوده که این رقم در مدت مشابه امسال به 87.3 میلیون دلار کاهش یافته است. صادرات آمریکا به ایران در ماه های ژانویه تا جولای امسال 48.1 میلیون دلار بوده است که این رقم نسبت به مدت مشابه سال قبل افت 51 درصدی داشته است. آمریکا در ماه های ژانویه تا جولای 2016 بالغ بر 97.7 میلیون دلار کالا به ایران صادر کرده بود. واردات آمریکا از ایران در 7 ماهه نخست امسال نیز 39.2 میلیون دلار گزارش شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل افت 7 درصدی داشته است. در مدت مشابه سال قبل واردات آمریکا از ایران 42.1 میلیون دلار بوده است.

آلکساندر آزادگان استاد مدیریت استراتژیک و اقتصادی سیاسی بین الملل در ایالت کالیفرنیا در گفتگو با خبرگزاری اسپوتنیک گفت:

رفتار و ادبیات آقای ترامپ که عامدانه قصد دوری جستن از ایران را دارد را می توان دلیل این کاهش دانست، در حالی که شرکت ها بزرگ آمریکایی و به خصوص شرکت های نفتی علاقه مند به همکاری با ایران می باشند. اگر شما دقیق به صحبت های آقای "رکس تیلرسون" وزیر خارجه آکریگا گوش بدین، از طرز صحبت و رفتار ایشون کاملا مشخصه که علاقمند به حل مسئله برجام هستش و برخلاف ایشان، آقای ترامپ قصد بد عهدی دارند که این تفاوت کاملا به چشم می خورد. آقای آزادگان ادامه داد؛ رفتار و ادبیات آقای ترامپ قاعدتا بر روی تجارت تاثیر گذار خواهد بود و عدم اعتماد بوجود می آورد و سیستم بانکداری آمریکا که قوانین پیچیده دارد، با کوچکترین اشاره ای در مورد تیره شدن روابط با ایران و یا پیش کشیدن مسئله برجام، نه تنها بانک های آمریکایی و حتی بانکهای اروپایی از این موضوع وحشت کرده و این امر سبب می شود که رکودی در تجارت دو کشور (صادرات و واردات) بوجود بیاد و همانطور که ما می بینیم تجارت دو کشور طی هفت ماهه اخیر به نصف رسیده.

آقای آزادگان در خصوص اینکه آیا با کاهش صادرات آمریکا به ایران، این کشور با مشکلاتی مواجه خواهد شد، گفت: من فکر نمی کنم مشکل خاصی برای ایران پیش بیاید، به این دلیل که بسیاری از کشورها به خصوص کشورهای اروپایی درصدد این هستند که این خلا را پر کنند.
بسیاری از شرکت های خودروسازی، حتی می توان گفت که صف کشیده اند تا به بازار ایران وراد شوند. به طور مثال در صنعت خودرو، ایران بزرگترین فروشنده پژو در خارج از فرانسه محسوب می شود و به طور کلی این خلا رو بسیاری از کشورها، حتی چندین برابر از مقداری که آمریکا به ایران واردات داشته را پر می می کنند.

وی افزود: بسیاری از کشورها همانند روسیه و چین که همیشه با ایران روابط نزدیکی داشتند، این خلا را پوشش می دهند، احتمال اینکه کره صادرات خودش رو افزایش دهد وجود دارد و حتی کشور هندوستان که روابط نزدیکی با اسرائیل، دشمن اصلی ایران در منطقه دارد می تواند وارد این عرصه شود. در کل مشکل خاصی برای ایران پیش نخواهد آمد و آمریکا به خاطر سیاست های آقای ترامپ خودش را عقب می کشد و این بیشتر برای ایجاد جنگ روانی و برای متقاعد کردن مردم آمریکا می باشد و قصد دارد جوی علیه ایران در آمریکا بوجود بیاورد که در تجارت تاثیر بسزایی دارد.

آقای آزادگان در خصوص امکان توقف کامل تجارت بین دو کشور گفت: این مورد بستگی به رفتار قوه مجریه آمریکا دارد. اگر قدرت اشخاص میانه رویی همانند "رکس تیلرسون" و حتی ژنرال "متیس" وزیر دفاع آمریکا بیشتر شود این روند به سود ایران تغییر خواهد کرد. اما در صورت تغیرات و روی کار آمدن افراد تندرو عکس این امر صورت خواهد پذیرفت و این نبردی که در داخل دولت آمریکا وجود دارد اولین انعکاس خودش را در تجارت بروز خواهد داد. به گفته وی شرکتهایی همانند بوئینگ که قرداد بزرگی با ایران بسته و شرکت های نفتی، همگی ایران را یک مارکت دست نخورده برای آمریکا می دانند و اگر به صحبت های آقای تیلرسون دقت کنید متوجه می شوید که ادبیات او تفاوت عمده ای با سخنان آقای ترامپ دارد. از اینرو باید دید در آینده این نبرد داخلی در دولت آمریکا چگونه خواهد شد و اگر آقای ترامپ مقداری با منطق تر عمل کند و بیشتر به فکر تجارت باشد تا حفاظت از منافع اسرائیل در منطقه، در آن زمان خواهیم دید که سطح تجارت با ایران چگونه خواهد شد. در کل این روابط به جابجایی هایی که ممکن است در آینده در دولت آمریکا و رای آقای ترامپ به برجام در ماه اکتبر بستگی دارد که می تواند باعث افزایش و یا حتی متوقف شدن کامل روابط تجاری دو کشور شود.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала