گزارش و تحلیل

فراخوان اسلامی-اقتصادی ایران برای نجات مسلمانان روهینگیا

© AFP 2023 / Ye Aung Thuفراخوان حمایت اسلامی-اقتصادی ایران برای نجات مسلمانان روهینگیا
فراخوان حمایت اسلامی-اقتصادی ایران برای نجات مسلمانان روهینگیا - اسپوتنیک ایران
اشتراک
ایران خواستار همبستگی اسلامی و حمایت اقتصادی، برای نجات جان مردم بی پناه روهینگیا در میانمار است.

به گزارش اسپوتنیک، رویدادهایی که برای جمعیت مسلمانان روهینگیا در میانمار رخ داده است، بسیاری از کشورها من جمله ایران را دچار نگرانی کرده است و این کشورها نتوانستند نسبت به بحران بوجود آمده بی تفاوت باشند. دولت جمهوری اسلامی به شدت خشونت و اقدامات ارتش برمه علیه مردم روهینگیا را محکوم نموده است. ایران اقدامات این گروه ها را  نسل کشی نامید. بر اساس آخرین آمار سازمان ملل متحد، از آغاز تشدید درگیری در میانمار تقریبا 126،000 مسلمانان از روهینگیا از میانمار آوراه شده اند، که 80٪  از آنها زنان و کودکان هستند. مقامات میانمار بسیاری از مردم روهینگیا در بنگال را از حق شهروندی محروم نموده اند، زیرا آنها  را بومی این کشور محسوب نمی کندد.

ایران نمی تواند نسبت به این نسل کشی و از بین بردن قومیت ها توسط مقامات میانمار بی تفاوت باشد. بنابراین رهبر ایران آقای خامنه ای علاوه بر اعتراض و انتقاد شدید به این نسل کشی خواستار اقدامات دیپلماتیک در این زمینه شد. محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران در تهران در ملاقات با هیئت نمایندگان پاپ روم از تلاش های مشترک برای اعمال فشار بر مقامات میانمار از طریق جامعه بین المللی برای جلوگیری از خونریزی و قتل عام مردم روهینگیا تاکید نمودند.

کارشناسان و تحلیلگران سیاسی از ایران در گفتگو با خبرگزاری اسپوتنیک در خصوص اقدامات ایران برای کمک به مردم روهینگیا سخن گفتند، شایان ذکر است که ایران هیچ سازمان دیپلماتیک مستقیم (سفارتخانه ها و کنسولگری) با میانمار ندارد.

بنابراین، دکتر محمد علی مهتدی کارشناس ارشد و تحلیلگر در مسائل خاورمیانه، سفیر سابق ایران در لبنان در این خصوص اعلام نمودند که در خصوص این بحران بسیاری از کشورهای اسلامی مقصر می باشند، زیرا آنها نسبت به برادارن اسلامی خود بی تفاوت هستند، آنها باید ایمان و همبستگی خود را به مردم مسلمان و بی پناه میانمار نشان بدهند. بنابراین ایران این وظیفه را در خود دید تا آنها را به این موضوع دعوت نماید.

 

به عقیده دکتر صباح زنگنه سفیر سابق ایران در سازمان "کنفرانس اسلامی"، مشاور سابق وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و کارشناس ارشد در مسائل خاورمیانه در خصوص دیگر راه های فشار بر مقامات میانمار برای جلوگیری از نسل کشی مردم روهینگیا، کاهش سطح روابط اقتصادی با دولت برمه را به شورهای "کنفرانس اسلامی" موثر می باشد.

 

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала