گزارش و تحلیل

آیا تحریمات آمریکایی سرمایه گذاران خارجی را از بازار ایران دور می کند؟

© Fotolia / Borna_MirTeheran (Iran)
Teheran (Iran) - اسپوتنیک ایران
اشتراک
ایالات متحده آمریکا با اعمال تحریم های جدید علیه ایران سعی دارد این کشور را از تمام منافع اقتصادی جهان محروم کند.

طرح قانون تحت عنوان «قانون مقابله با دشمنان آمریکا از طریق تحریم‌ها» که با رأی قاطع در مجلس نمایندگان و سپس در کنگره آمریکا به تصویب رسید، اولین گام واشنگتن در راه منزوی کردن جمهوری اسلامی از دنیای تجارت آزاد پس از آغاز اجرای برجام است.
گفتنی است که در نهایت دفتر ریاست جمهوری آمریکا به این لایحه چراغ سبز را نشان داد و دونالد ترامپ این لایحه را به امضا رساند که آن رسما به یک قانون جدید تبدیل شد.
در واقع این محدودیت های جدید از سوی آمریکا بیشتر علیه بخش نظامی ایران یعنی بر علیه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و اشخاص خارجی که مقام، عامل یا وابسته سپاه هستند، اعمال می باشد. آمریکا 3 شرکت وابسته به برنامه موشکی ایران (به اتهام کمک رسانی در دریافت فن آوری ها و طراحی موشکهای بالیستیک) و 2 نهاد وابسته به سپاه پاسداران و چند شرکت و اشخاص مربوط به آنها را هدف تحریم های یک جانبه قرار داد.
اما به هر حال این اقدام دشمنانه از سوی ایالات متحده نتوانست جریان سرمایه گذاری های خارجی به بازار ایران را متوقف کند.
شرکت های بزرگ اروپایی مانندRenault ،Total ،Siemens ،Volkswagen ، Airbus و شرکت های بزرگ روسیه مانند شرکت «راه آهن روسیه»، «زاروبژنفت» (Zarubezhneft)، «گازپروم»، «لوک اویل» و دیگران صرف نظر از تحریم های آمریکا به انجام معاملات بزرگ تجاری و سرمایه گذاری های کلان در بازار ایران پرداختند.
البته دونالد ترامپ به عنوان یک تاجر حرفه ای و مجرب از این وضعیت بسیار نگران و ناراضی شد و آمادگی خود را اعلام کرد که بار دیگر اقدامات سختگیرانه تری را علیه ایران انجام دهد.
چند روز پیش رسانه های آمریکایی گزارش دادند که رئيس جمهور آمريکا با هدف «تنبیه» ایران در استراتژی خود در خصوص جمهوری اسلامی تجدید نظر نمود و احتمال می رود که بر اساس این استراتژی تازه، واشنگتن تحریمات جدیدی علیه تهران دوباره اعمال کند.
در این خصوص چند سوال به ذهن می آید که این اقدامات محدود کننده از سوی ایالات متحده چه قدر می تواند ثمربخش باشد و آیا واقعا بر اقتصاد ایران و شرایط سرمایه گذاری خارجی در این کشور تاثیر خواهد داشت؟
خبرگزاری «اسپوتنیک» برای پاسخ به این سوالات به سراغ دکتر احمد خادم المله، کارشناس ارشد در مسایل اقتصادی، استاد دانشکده خبر و مدیریت اقتصاد صنعتی در تهران و مدیر مسئول نشریه «اقتصاد برتر» رفته و با ایشان به گفت و گو نشسته است.

به عقیده ایشان، این اقدامات محدود کننده آمریکا تاثیر آنچنانی در بازار ایران نخواهد دشت چرا که آمریکا با اعمال تحریم به اقتصاد خودش ضرر می رساند و امروز شرکت های بزرگ اروپایی حاضر نیستند از تحریم های یکجانبه آمریکا علیه ایران حمایت کنند و با هوشیاری و امیدی به بازار ایران نگاه می کنند.
وی در خصوص سرمایه گذاران خارجی در مصاحبه با ما چنین گفت:

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала