گزارش و تحلیل

افشای اسناد حاکی از اینکه کم مانده بود عربستان به قطر حمله کند

© AP Photo / Amr NabilИзображение короля Саудовской Аравии, наследного принца и заместителя наследного принца на улицах города Таиф
Изображение короля Саудовской Аравии, наследного принца и заместителя наследного принца на улицах города Таиф - اسپوتنیک ایران
اشتراک
پایگاه خبری ـ تحلیلی بریتانیایی "میدل ایست آی" مقاله اولیویا آلاباستر (Olivia Alabaster)، تحلیل گر خود را درباره بحران فعلی در روابط قطر با دیگر کشورهای عربی منطقه خلیج فارس را منتشر کرده که خبرگزاری اسپوتنیک متن آنرا به شما تقدیم می کند:

ایمیل هایی که احتمالا یوسف العتیبه ، سفیر امارت عربی متحده آنها را نوشته حاکی از آن هستند که کم مانده بود عربستان سعودی قطر را تصرف کند.
شواهد مربوطه در مکاتبات الکترونیکی سرقت شده توسط افراد ناشناس مشاهده می شود که در اینترنت در دسترس عموم قرار گرفته است.
العتیبه در مکاتبه با الیوت آبرامز، دیپلمات امریکایی سابق می نویسد:" تصرف قطر همه مسائل را حل خواهد کرد. این مسلم است و عبدالله پادشاه سعودی چند ماه قبل از وفات خود در ژانویه 2015 کم مانده بود چنین کاری را با قطر بکند".
آبرامز که بوضوح تعجب کرده در پاسخ می گوید:" این را نمی دانستم. حیرت انگیز است!"
دیپلمات امریکایی می پرسد:" همه این چیزها تا چه حد می تواند جدی باشد؟ و خاطرنشان می سازد تعداد قطری های اصیل در قطر بیشتر از 250 تا 300 هزار نفر نیست. وی در ادامه می نویسد:" خارجیان دخالت نخواهند کرد و در ادامه با در نظر داشتن درصد زیاد مهاجران از جنوب آسیا در قطر خاطرنشان می سازد:" بله. می توان افزایش حقوق را به هندی ها و پلیس وعده داد اما چه کسی تا سرحد مرگ (برای دفاع از قطر) خواهد جنگید؟".
عتیبه در پاسخ می نویسد:" نتیجه این است که می توان این کار را آسان و ساده انجام داد".
آبرامز می نویسد:" اوباما از چنین کاری خوشش نمی آمد اما پسر جدید…" وی با این سه نقطه نشان می دهد که شاید دونالد ترامپ، رئیس جمهور فعلی آمریکا از عملیات ریاض برای تصرف کشور همچوار در منطقه خلیج فارس حمایت کند.
عتیبه ضمن تائید این عقیده می گوید:" دقیقا چنین است".
سفیر امارت ابتدا به گمان زنی آبرامز در اینباره پاسخ داده بود که اردن باید قطر را تصرف کند.
آبرامز نوشته بود:" هاشمیان باید قطر را تصرف کنند چون این کار مسائل مالی آنها و مسئله حمایت قطری ها از تروریسم را حل خواهد کرد".
آبرامز دستیار جرج بوش، رئیس جمهور آمریکا و معاون مشاور امنیت ملی در دولت وی بود. وی در حال حاضر کارمند علمی ارشد در شورای روابط بین الملل ایالات متحده (Council on Foreign Relations) است و در آنجا به مطالعات درباره مسائل خاور میانه اشتغال دارد.
عربستان، امارات و مصر یک ماه پس از این مکاتبات که در ماه مه 2017 صورت گرفت، اعلام کردند قطر را تحت محاصره اقتصادی و سیاسی قرار می دهند و این کشور را به حمایت از تروریسم متهم کردند اما دوحه این اتهام را به شدت رد می کند.
سخنگوی سفارت امارات در آمریکا به نشریه ما اعلام کرد اصالت این مکاتبات را "نه می تواند تائید و نه می تواند تکذیب کند".
سخنگوی ابرامز فعلا به درخواست نشریه ما درباره ادای توضیحات پیرامون این موضوع پاسخ نداده است.

 

 

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала