رهبر کردستان عراق :برکناری استاندار کرکوک راه گفتگو با بغداد را بست

© AFP 2023 / Safin Hamedاعلام تاریخ همه پرسی جدایی کردستان از عراق
اعلام تاریخ همه پرسی جدایی کردستان از عراق - اسپوتنیک ایران
اشتراک
مسعود بارزانی رئیس اقلیم کردستان عراق، تصمیم پارلمان این کشور مبنی بر برکناری نجم‌الدین کریم، استاندار کرکوک را محکوم کرد.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از تسنیم، بارزانی طی سخنانی در جمع هواداران خود گفت: بغداد، مجالی برای گفت‌وگو در خصوص همه‌پرسی استقلال باقی نگذاشته است.
بارزانی با بیان اینکه "اگر جایگزینی برای همه‌پرسی وجود نداشته نباشد، ما آن را برگزار می‌کنیم"، افزود: اگر هدف، فقط تعویق همه‌پرسی است، به تعویق نخواهد افتاد.
رئیس اقلیم کردستان تاکید کرد که کردها همه راه‌ها را با بغداد آزمایش کرده‌اند و دیگر هیچ مجالی برای شراکت با بغداد وجود ندارد و اقدام اخیر(برکناری استاندار کرکوک)، راه گفت‌وگو با بغداد را بست.
بارزانی با تاکید بر اینکه ابرقدرت‌ها خواستار تعویق همه‌پرسی هستند، گفت: در صورت عدم فراهم بودن جایگزینی که رضایت کردها را جلب کند، همه‌پرسی به تعویق نخواهد افتاد و گفت‌وگو با ابرقدرت‌ها در این خصوص ادامه خواهد یافت.
بنا به درخواست حیدر العبادی نخست‌وزیر عراق، پارلمان عراق روز گذشته با اکثریت آراء، نجم الدین کریم استاندار کرکوک را که از حامیان سرسخت همه پرسی در منطقه کردستان است، عزل کرد.
دفتر ریاست پارلمان عراق روز پنجشنبه اعلام کرد حیدر العبادی نخست وزیر این کشور از پارلمان درخواست کرده است تا موضوع برکناری استاندار کرکوک را به رای بگذارد.
این درخواست عبادی پس از آن مطرح شد که استان کرکوک عراق تصمیم گرفت در همه پرسی شرکت کند. استان نفت خیز کرکوک، یکی از مناطق مورد منازعه بین دولت مرکزی بغداد و اقلیم کردستان است.

 

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала