گزارش و تحلیل

پنتاگون برای خرید اسلحه شوروی برای شورشیان سوریه 2.2 میلیارد دلار تخصیص داده است

© AFP 2023 / Amer Almohibanyفهرست گروه های شبه نظامی ملحق شده به اتش بس در سوریه منتشر کرد
فهرست گروه های شبه نظامی ملحق شده به اتش بس در سوریه منتشر کرد - اسپوتنیک ایران
اشتراک
به گزارش اسپوتنیک با استناد به گزارش OCCRP پنتاگون به کمک تعداد زیاد پیمانکاران به شورشیان سوری مخالف اسد و در حال جنگ با داعش حدود 2.2 میلیارد دلار اسلحه و مهمات شوروی سابق ارسال کرده است.

OCCRP پروژه گزارشگری فساد و جرائم سازمان یافته که شبکه ای از مراکز پژوهشی، روزنامه ها و گزارشگران است. تولیدکنندگان اسلحه شوروی در بالکان و اروپای شرقی که با قدرت تمام کار می کنند نمی توانند این نیازمندی پنتاگون را رفع کنند و وزارت دفاع آمریکا به تحویل دهندگان قزاقستان، گرجستان و اوکراین مراجعه کرد. OCCRP — پروژه گزارشگری فساد و جرائم سازمان یافته و BIRN — اتحادیه روزنامه نگاران پژوهشگر بالکان از طریق کاوش اسناد و برقراری تماس ها با مسولین شرکت های ذیربط ، شبکه مخفی تحویل اسلحه به مخالفان اسد در سوریه را کشف کردند.

پنتاگون از طریق دو کانال — SOCOM فرماندهی عملیات ویژه آمریکا و Picatinny Arsenal — سازمان کمشناس علمی — فنی و تولیدی نظامی واقع در ایالت نیو جرسی اسلحه را از طریق دریا و هوا به سوریه می فرستد. اسلحه از اروپا به ترکیه، اردن و کویت حمل می شود و سپس به سوریه رسانده شده و در شمال و جنوب آن کشور بین متحدان آمریکا تقسیم می شود. ولی این امر روشن نیست که پس از پیروزی بر داعش این سلاح بدست کی می افتد؟

آمریکایی ها، فرمانده داعش را از دیرالزور فراری دادند - اسپوتنیک ایران
آمریکایی ها، فرماندگان داعش را از دیرالزور فراری دادند
پنتاگون در سپتامبر 2015 در زمان حکومت باراک اوباما به خرید گسترده اسلحه نوع شوروی دست زد. تا ماه می سال جاری برای خرید اسلحه و مهمات شوروی بیش از 1.6 میلیلرد دلار تخصیص شد. دولت ترامپ نیز برای این منظور 600 میلیون دلار اضافی در نظر گرفت و جمعا پنتاگون قصد دارد برای ارسال اسلحه شوروی به سوریه 2.2 میلیارد دلار مصرف کند. بزرگترین تحویل دهنده سلاح های مدل شوروی با مبلغ 243.3 میلیون دلار بلغارستان است.

وزارت دفاع آمریکا به پرسش روزنامه نگاران در باره لزوم میزان بی سابقه خرید تسلیحات نوع شوروی از کشور های متحد سابق آن کشور گفت که آنها هویت دریافت کنندگان را با دقت کنترل کردند.

دسته اول 50 تنی مهمات و آر پی جی شوروی در اکتبر 2015 به سوریه حمل شد. این اسلحه از هوا به نیروهای دموکراتیک و کرد های سوریه که اکثریت ائتلاف ضد داعش را تشکیل می دهند پرت شد. پس از این تعداد تحویلات اسلحه به مخالفان اسد زیاد بود و تا ماه می 2017 SOCOM از افغانستان، بلغارستان، بوسنی و هرزگوین، چک، قزاقستان، لهستان، رومانی، صربستان و اوکراین 238.5 میلیون دلار اسلحه و مهمات خریداری کرد. قبل از راه اندازی این برنامه مخارج خرید اسلحه نوع شوروی اندک بود. داده ها در باره خریدهای بعد از ماه می در دست نیست.

ОРУЖИЕ США ПОСТАНЦАМ - اسپوتنیک ایران
اسلحه شوروی برای قیام کنندگان سوریه
در سال مالی جاری SOCOM باز هم 172 دلار سلاح های شوروی را خریداری خواهد کرد. پنتاگون ده ها هزار قبضه کلاشنیکوف و آر پی جی و صد ها میلیون عدد مهمات شوروی سفارش کرده است. بعلاوه دولت ترامپ هم اینک هزینه های بودجه 2018 را تغییر داده و برای این مقاصد 412 میلیون دلار اضافی خواست.

قبلا نمایندگان SOCOM شرکت خود در انجام برنامه آموزش و تجهیز مخالفان سوریه را رد کرده بودند. ولی این دفعه پنتاگون طی نامه ای ارسال شده به BIRN و OCCRP اعتراف کرد که وظیفه تامین قیام کنندگان سوری از نظر سلاح و مهمات واقعا به آن واحد محرمانه محول شده بود. همچنین این امر معلوم است که در جریان دیگر اختلاف های مسلحانه نیز SOCOM بطور محرمانه به متحدان آمریکا اسلحه تحویل می کرد.

بقیه خرید های اسلحه و مهمات شوروی سابق از طریق سازمان Picatinny Arsenal واقع در ایالت نیو جرسی که در ترکیب وزارت دفاع آمریکا قرار دارد انجام می شود. گفتنی است که بیش از نیمی از مبلغ 2.2 میلیارد دلاری مخصوص خرید این سلاح ها هنوز مصرف نشده است.

در حال حاضر در عملیات نظامی در اراضی سوریه لا اقل 50 هزار نفر از قیام کنندگان حمایت شده از آمریکا شرکت می کنند و در چند سال آینده سوریه می تواند بخش اکثر مهمات شوروی را مصرف کند، بقیه به آن نقاط داغی روانه خواهد شد که در آنجا از اسلحه شوروی استفاده می شود.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала