گزارش و تحلیل

بازِ شکاری آمریکایی : طرح من آمریکا را از معاهده تهوع آور اتمی خارج می کند

© REUTERS / Carlos Barria باز شکاری آمریکایی : طرح من آمریکا را از معاهده تهوع آور اتمی خارج می کند
باز شکاری آمریکایی : طرح من آمریکا را از معاهده تهوع آور اتمی خارج می کند - اسپوتنیک ایران
اشتراک
سرنوشت معاهده هسته ای با ایران یا برجام که در سال 2015 بین ایران و 5 عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد و همچنین آلمان منعقد گردید یک بار دیگر در معرض تهدید قرار گرفت.

رسانه های جهانی طرح خروج آمریکا از برجام را که توسط یکی از " بازهای شکاری" سیاست آمریکا یعنی جان بولتون جمهوری خواه نوشته شده است، بحث و بررسی می کنند. نماینده سابق آمریکا در سازمان ملل متحد، نامزد مقام وزارت امور خارجه و همچنین مشاور امور بین الملل دولت کنونی ، آقای بولتون خود را فردی نزدیک به ترامپ می داند. بولتون ضمن داشتن دیدگاه بسیار محافظه کارانه ، طرفدار سیاست سخت گیرانه آمریکا در عرصه بین المللی است. البته او حریف تند و تیز برجام و در کل ایران هم به حساب می آید.
مدرک او ، مسیر " زیبایی" را برای خروج از برجام به آمریکا پیشنهاد می دهد. به سختی می توان گفت که چقدر این راه زیباست از آنجا که بازی نه کاملا صادقانه (یا کاملا ریاکارانه) را ایجاد می کند. نویسنده طرح به دولت دونالد ترامپ پیشنهاد می دهد که ایران را به عدم رعایت شرایط توافق هسته ای و رفتار نادرست در عرصه بین المللی متهم نموده و در بند سوم خروج آمریکا از برجام را اعلام می کند. و همه ی اینها در زمینه فعالیت تبلیغاتی و فشار دیپلماسی سخت گیرانه به تمامی جهات از جمله متحدین است.
در عین حال به علت اوضاع پیچیده و گیج کننده در کاخ سفید ، مبارزه شدت گرفته نخبگان حول رئیس جمهور ترامپ ، طرح بولتون به ریاست جمهور نرسید و نویسنده را بر آن داشت که اسناد را در مجله ی National Review منتشر کند.
افشای این طرح اکنون مسئله ای اتفاقی نبوده است. اواخر ماه اکتبر رئیس جمهور ترامپ برای بار سوم باید در مقابل کنگره اجرای درخواست های برجام توسط ایران  و اینکه این توافق پاسخ گوی منافع آمریکا است، را تایید نماید. یاد آوری می کنیم که بر اساس قانون تصویب شده توسط کنگره ، دولت ترامپ موظف است هر 90 روز اینکار را بکند. آخرین بار ترامپ در ماه ژوئیه در مقابل کنگره حاضر شد و به صورت ناخواسته رعایت توافق هسته ای توسط ایران را تایید کرد.
برنامه بولتون این بود که سردرگمی های بیشتری را به بازی های درونی کاخ سفید آورده و سعی کند از خارج بر ترامپ تاثیر بگذارد، کسی که نه برجام و نه ایران را دوست ندارد و بارها در کمپین های پیش از انتخاباتی خود و بعد از آن نیز بر این امر تاکید داشته است.
اما همانطور که خاطر نشان شد ، اوضاع در جمع مقامات سیاسی آمریکا مبهم است.
رسانه های آمریکایی اوضاع کنونی حول برجام و ایران را با شرایط عراق قبل از حمله آمریکا  به این کشور در سال 2003 مقایسه می کنند.
در آن زمان در جامعه اطلاعاتی آمریکا به خاطر مدارک و شواهد ی مبنی بر وجود تسلیحات کشتار جمعی نزد صدام حسین اختلاف نظرهای عمیقی بود. اکنون اجماع کلی بین وزارت امور خارجه ، اطلاعات آمریکا ، سازمان های اطلاعاتی خارجی ، آژانس بین المللی انرژی هسته ای ، پنج کشوری که برجام را تایید کرده اند و همچنین اتحادیه اروپا وجود دارد که مدارکی مبنی بر نقض وظایف معاهده هسته ای توسط ایران نیست. تهران زیر ساخت های هسته ای خود و منابع سوخت هسته ای را بلافاصله پس از توافق بدست آمده در وین کاهش داد.
در واقع این امر مخالفان برجام را ساکت نمی گذارد. بر اساس اطلاعات رسانه ها ، دولت رئیس جمهور ترامپ بر اطلاعات آمریکا با این هدف فشار می آورد که به هر قیمتی شده حتی از طریق تقلب ، اطلاعات بدست آورند که بتوانند ایران را به نقض معاهده هسته ای متهم نمایند.
در این ارتباط دیوید کوئن ، معاون سابق ریاست سازمان سیا به شبکه سی ان ان گفت که سیاسی شدن اطلاعات در جهت ایران عواقب جدی را برای کل جامعه ی اطلاعاتی آمریکا در همه زمینه ها به دنبال خواهد داشت.
تلاش های کاخ سفید در جهت شکست برجام حتی نارضایتی سیاست مداران آمریکا را پیشتر مخالف برجام بودند را برانگیخت. سناتور باب کورکر یکی از این سیاست مداران ، هشدار داد که با خروج از برجام به صورت یکطرفه آمریکا با مشکل اعتماد در کل جهان روبرو خواهد شد. مارک دوبویتس ، مدیر عامل بنیاد حمایت از دموکراسی (سازمانی که برای عدم انعقاد توافق هسته ای با ایران تلاش کرد) تاکید نمود که خروج ایالات متحده از معاهده اروپاییان (و نه تنها اروپاییان) را از آمریکا دور خواهد کرد.
و واقعا هم این طور می شود. مقررات برجام مطابق با قطع نامه شورای امنیت سازمان ملل متحد تعیین شده که به صورت یکصدا (توسط 15 کشور) در کمتر از یک هفته پس از انعقاد معاهده هسته ای تصویب شد. و البته آمریکا نمی تواند علیه این قطع نامه عمل کند ، قطع نامه ای که آنها به ویژه خودشان پیشنهاد داده اند. این مسئله حتی به دلایل روانشناسی هم دشوار است. کشورهای اتحادیه اروپا همیشه با امیدواری زیادی به ایران به عنوان شریک احتمالی در پروژه های تجاری خود نگاه می کردند. ضمن اینکه لغو تحریم ها همچنین برای چین، ژاپن، کره جنوبی و هند و کشورهای دیگر مفید بوده است چرا که این کشورها همیشه به توسعه ی همکاری اقتصادی با ایران علاقه مند بودند.
این مسئله بحث و بررسی می شود: آیا برجام اعتبار خود را حفظ خواهد کرد اگر آمریکا از آن خارج شود؟ بسیاری پاسخ مثبت می دهند. ضمن اینکه رئیس سازمان انرژی اتمی ایران علی اکبر صالحی تاکید نمود که اگر سایر کشورهای منعقد کننده توافق هسته ای با ایران حضور خود در برجام را تایید کنند آنوقت ایران رعایت شرایط آن را ادامه خواهد داد. بدون شک ، شکاف بین اروپا و آمریکا در مسئله ی ایران را بیشتر کرده و نقش منفی در نقش آمریکا در کل جهان خواهد داشت.
بدین ترتیب خروج از برجام آمریکا را در شرایط پرهیاهو در زمینه ی اروپاییان و آسیایی ها قرار می دهد که می خواهد گفتگو با تهران را بسط و توسعه دهند.
ضمنا ایده " بازهای شکاری" واشنگتن برای پاره کردن معاهده هسته ای ، ایزوله اقتصادی را به سیاست ایران برمی گرداند و به صورت استراتژیکی ایران را به تلاش برای ساخت تسلیحات هسته ای تشویق خواهد کرد که بدون شک غیر قابل پیش بینی ترین عواقبی ست که تا جنگ بزرگ در خاور میانه پیش خواهد رفت.
در واقع به همین دلیل محافل حول ترامپ که عقل سالمی دارند به صورت یکجانبه از برجام خارج نمی شوند. در هر صورت در آینده ای نزدیک چنین کاری نخواهند کرد.

 

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала