گزارش و تحلیل

آیا نزدیکی ایران و قطر به "جنگ گازی" منجر خواهد شد؟

© REUTERS / Thomas Whiteقطر، رانده شده ای در آغوش ایران
قطر، رانده شده ای در آغوش ایران - اسپوتنیک ایران
اشتراک
ایران اعمال خود را در خلیج فارس با قطر هماهنگ می کند. تقاضای سهمیه 15 درصدی ایران از معادن گاز خلیج فارس را می توان خطرناکترین گام شمرد.

به گزارش اسپوتنیک با استناد به مجله "السیاسه الدولیة" چاپ مصر، با وجود آرامش کنونی در خلیج فارس در زمینه تدارک کنفرانس لندن، اقدام های خصمانه دوحه حتی برای یک دقیقه هم قطع نمی شود. در عین حال قطر می خواهد معدن گازی شمالی- پارس جنوبی را با ایران تقسیم کند و برای این کار با تهران توافق های دوجانبه بسته است. بر اثر این توافقات و با درنظر داشت اینکه تهران از تحریمات خلاص شد ایران می تواند به دیگر کشور های این منطقه فشار وارد کند. در درجه اول به کویت و عربستان سعودی. ایران با عربستان، کویت و عمان ذخایر مشترک گاز دارد.

An aerial view shows the pearl Qatar project in Doha, Qatar, Thursday, April 8, 2010 - اسپوتنیک ایران
گزارش و تحلیل
قطر به آغوش امن ایران باز می گردد
ایران بعد از آمریکا و روسیه کشور بزرگترین تولید کننده گاز مایع در جهان است. به نوشته شرکت بلومبرگ آمریکا، ایران در جواب به موضع کشورهای چهارگانه خلیج فارس همکاری خود را با قطر گسترش می دهد. بزرگترین معدن گاز منطقه بین ایران و قطر قرار داشته و مساحتش بیش از 9700 کیلومتر مربع است. طرفین در بازار های گازی رقابت می کنند ولی درآمد حاصله از فروش گاز بین خود تقسیم می کنند. رهبر قطر در زمینه اختلافات با عربستان تصمیم گرفت حق استخراج بخشی از این معدن را برای 5 سال به "شل" آمریکا بدهد. شاید به این خاطر برخورد آمریکا به اختلاف پیرامون قطر تغییر کرد. به همین خاطر واشنگتن در این بحران به ایفای نقش میانجیگری پرداخت نه بعنوان طرفی که قطر را تحت فشار قرار می دهد تا از حمایت تروریسم دست بر دارد.

ایران در 1991 به تهیه مقدمات استخراج گاز در پارس جنوبی پرداخته و اعلام کرد که حق مالکیت یک سوم حجم آنرا دارا است. از 2014 فعالیت های ایران در این منبع گسترش یافته و تا 2020 از میزان گاز استخراجی قطر افزایش خواهد یافت. ایران طوری گاز استخراج می کند که گاز وارد حریم قطر نشود. همه اینها نشانه آن است که قطر و ایران برای تیره کردن اوضاع در خلیج فارس به توافق رسیدند. بعلاوه پس از لغو تحریمات ضد ایرانی تهران توانسته است برای تولید گاز مایع از چند کشور فناوری های پیشرفته مرتبط تهیه کند و حالا قادر است به آسانی با قطر رقابت کند.

از این گذشته کویت و عربستان یک معدن گازی مشترک با ایران به نام "آرش" را دارا می باشند. این دو کشور نتوانستند در باره استخراج مشترک گاز به توافق برسند و بین خودشان توافق بسته و به استخراج در ناحیه بی طرف پرداختند. میزان این معدن حدود 20 تریلیون متر مکعب گاز است و ایران می گوید که 5 % از مساحت آن زیر آب های متعلق به ایران واقع است و باید بین سه کشور تقسیم شود. عربستان از مذاکره با ایران امتناع ورزید.

قطر، رانده شده ای در آغوش ایران - اسپوتنیک ایران
قطر، رانده شده ای در آغوش ایران
ایران چند بار کشورهای خلیج فارس را به این امر متهم کرد که آنها به هم دیگر اجازه می دهند که از سهمیه استخراج فراتر بروند. بر اثر لغو تحریمات ضد ایرانی پول های بیشتری در اختیار تهران قرار گرفت و امکان کاربرد این وجوه برای تحکیم نفوذ و توسعه ایده های شیعه در این منطقه بیشتر شده است.

همه اینها مغایر منافع عربستان سعودی و بقیه کشورهای این حوزه و نیز منافع مصر است. با بالا رفتن قیمت ها موقعیت در قطر وخیم شد. وضعیت هنگامی بدتر شد که شیخ عبد الله ابن علی الثانی به همکاری با کشورهای خلیج فارس دست زد. می گویند که او امیر قطر خواهد شد زیرا توانسته است مزاحم آن شود که دوحه و تهران بتوانند حج امسال را عقیم بگذارند. عربستان به درخواست او برای زیران قطری هواپیماها داد و اجازه داد که آنها از مرز عبور کنند صرف نظر از این ادعاها که رهبر کشورشان از تروریسم حمایت می کند.

مجله "السیاسه الدولیة" چاپ مصر در پایان نوشت: گام های نابخردانه ای که رهبر قطر بر می دارد روز بروز بیشتر به رفتار رهبر کره شمالی شباهت پیدا می کند و در نتیجه مساله تعویض رژیم قطر مطرح می شود. وی بجای اینکه به کشوهایی که به او بایکوت اعلام کردند جواب بدهد و گناه خود در حمایت از تروریسم را بگردن بگیرد، تلاش می کند آتش جنگ گازی در منطقه را روشن کند ولی او خودش اولین کسی خواهد بود که در این جنگ شکست خواهد خورد.

 

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала