گزارش و تحلیل

تصویری از جنگ خونین آمریکا و کره شمالی

© AFP 2023 / Jung Yeon-JeНовость про запуск баллистической ракеты в КНДР на сеульском вокзале
Новость про запуск баллистической ракеты в КНДР на сеульском вокзале - اسپوتنیک ایران
اشتراک
به گزارش اسپوتنیک با استناد به نشریه آمریکایی "نیویورکر"، امرای ارتشی سابق آن کشور که در کره خدمت کردند می گویند که جنگ در شبه جزیره کره که در آن کره جنوبی و آمریکا با کره شمالی مقابله خواهند کرد بسیار سخت و خونین خواهد بود.

ракета кндр япония - اسپوتنیک ایران
پرتاب موشک به سمت ژاپن، در مقابل چشمان رهبر کره شمالی
آمریکا می تواند چند ثانیه قبل از پرتاب یا در ثانیه های اول پرواز موشک بالستیک کره شمالی آنرا سرنگون کند. ممکن است پیونگ یانگ در چند روز آینده موشک جدید خود را پرتاب کند. پیونگ یانگ جواب خواهد داد و فاز علنی جنگ شروع خواهد شد. امسال در کره شمالی 18 پرتاب موشکی ثبت شده است.

کره شمالی از ترس ضربات سبقتی آمریکا می تواند خودش جنگ شروع کند. تخلیه خانواده های دیپلمات های آمریکا از کره جنوبی می تواند نشانه تهیه مقدمات جنگ واشنگتن علیه پیونگ یانگ باشد. اعزام جنگنده ها و تکنیک نظامی و پرسنل و استقرار سلاح هسته ای در کره جنوبی هم می توانند برای کره شمالی از علایم هشدار دهنده باشد. پیونگ یانگ از بیم دخالت تمام عیار نظامی می تواند خودش ضربه پیشگیرانه بزند.
به گفته ژنرال گری لاک، فرمانده سابق نیروهای مسلح آمریکا و فرمانه نیروهای سازمان ملل در کره، اگر جنگ شروع شود، فاز اولش ممکن است یک ماه یا به مراتب بیشتر طول بکشد. وی افزود:

 

"نیروهای مسلح غیر هسته ای کره شمالی اصلا به روز نشده بودند ولی تعداد نفرات آن زیاد است. و بعلاوه بمب هسته ای دارد. این از ویژگی های رژیم پیونگ یانگ است".

 

ویدئوی انحصاری پرواز بر فراز کره شمالی + فیلم - اسپوتنیک ایران
ویدئویی نادر از کره شمالی + فیلم
بنا به گزارش انستیتوی بین المللی تحقیقات استراتژیک، در سال 2017، تعداد نفرات ارتش کره شمالی 1.2 میلیون تن و 600 هزار نفر دیگر ذخیره تخمین زده شد. بعلاوه 6 میلیون نفر در سازمان های شبه نظامی خدمت می کنند. تعداد نفرات ارتش کره جنوبی 600 هزار تن، ولی رزرو آنها 4.5 میلیون نفر و 3 میلیون نفر در ذخیره شبه نظامی قرار دارند. آمریکا در شبه جزیره کره 28 هزاز نفر نظامی مستقر کرده و ده ها هزار نفر در ناوگان اقیانوس آرام آمریکا خدمت می کنند. ژنرال ها و تحلیلگران آمریکایی می گویند که کره شمالی شکست خورده و رژیم کیم جونگ اون سقوط خواهد کرد. ولی این جنگ ممکن است خیلی خونین باشد. در سئول می توانند ده ها هزار نفر به هلاکت برسند و در سراسر کره جنوبی یک میلیون نفر. بر اثر این اختلاف ممکن است شمال و جنوب این شبه جزیره از مردم خالی شوند.

فاز دوم جنگ کره بدتر از مرحله اولش خواهد بود. "مارک فیتزپاتریک" مدیر عامل شبعه انستیتوی بین المللی تحقیقات استراتژیک در واشنگتن گفت که جنگ پس از شکست نیروهای مسلح کره شمالی تمام نخواهد شد. اختلاف غیر هسته ای می تواند به جنگ چریکی تبدیل شود. طرفداران کیم جونگ اون گروه های زیرزمینی را تشکیل داده و به عملیات پارتیزانی دست خواهند زد. این حملات برای دشمن گران تمام خواهد شد. کره شمالی مانند صدام حسین در عراق یا طالبان در افغانستان سقوط نخواهد کرد. کره ای های شمالی بطور اساسی شستشوی مغذی شده و خاندان کیم را بت و آمریکایی ها را منبع شر جهانی می دانند. تحلیلگران آمریکایی جنگ هسته ای در شبه جزیره کره را در نظر نگرفته و بررسی نمی کنند.

این سوال پیش می آید که آیا جنگ در کره آغاز شود چین چکار خواهد کرد؟ پکن خواهان آن نیست که کره شمالی به سلاح هسته ای دسترسی پیدا کند. چین به قطعنامه اخیر سازمان ملل تحریم کننده رژیم کیم جونگ اون پیوست، در عین حال چین طرف اساسی تجاری و اقتصادی کره شمالی است. پکن کره شمالی را دیواری در مقابل نفوذ غرب می داند و خواهان متحد شدن دو کره نیست و از بی ثباتی در این حوزه در آینده واهمه دارد. احتمالا جنگنده های آمریکایی برای بمباران کره شمالی در امتداد مرز چین پرواز خواهند کرد. چین نگران این جریان است. پکن می تواند در این جنگ طرف کره شمالی را بگیرد و اگر اینطور شود آمریکا وارد جنگ با چین شده و رخ دادن همه چیز امکان پذیر است.

"نیویورکر" در پایان نوشت: پیشبینی های تیره و تار نسبت به چشم انداز جنگ با کره شمالی سبب آن شده است که نظامیان عالی رتبه آمریکا صرف نظر از گفته های پرزیدنت ترامپ حل دیپلماتیک این مساله را ترجیح دهند.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала