گزارش و تحلیل

بازگشت عقده حزب الله

© Flickr / mozzoomبازگشت عقده حزب الله
بازگشت عقده حزب الله - اسپوتنیک ایران
اشتراک
فقط یک ابله می تواند بهانه های اسرائیل و یا ایالات متحده برای بمباران مناطق مختلف سوریه را باور کند و بدون هیچ شکی ساده ترین افراد هم می توانند متوجه شوند که دلیل بمباران مواضع ارتش سوریه و شروع بزرگترین رزمایش چیز دیگری است.

 

شکست برق آسای داعش و القاعده در لبنان و پیشروی ارتش سوریه و همپیمانان آن در منطقه دیر الزور این ترس و واهمه را برای اسرائیل به وجود آورده که همه نقشه هایش در منطقه شکست خورده و اینبار حزب الله قویتر از سابق باز خواهد گشت.

اسرائیل و ایالات متحده امیدوار بودند که جنگ در سوریه و پشت بند آن لبنان جنگی فرسایشی باشد و ارتش سوریه و حزب الله چندین سال دیگر درگیر این جنگ باشند اما موفقیت های این دو منجر شده که واهمه بازگشت حزب الله برای اسرائیل زنده شود.

با ادامه جنگ در سوریه اسرائیل می توانست امیدوار باشد بتواند چند صباحی دیگر نفس راحت بکشد اما فروپاشی گروه های تروریستی منجر به آن شده که این امید روز به روز ضعیف تر گردد.

اسرائیل به خوبی می داند که حزب الله پس از جنگ با گروه های تروریستی کاملا با حزب الله قبل از این جنگ ها فرق می کند و این حزب طی چند سال اخیر توانسته تجربه های عملیاتی ارزشمندی را به دست آورد و از یک تشکیلات نظامی دفاعی به تشکیلاتی که توانمندی اجرای عملیات تهاجمی دارد تبدیل شده.

علاوه بر آن حزب الله لبنان امروزه به تجربه استفاده از تاکتیک های نوین نظامی و همچنین پیاده سازی نقشه های بسیار پیشرفته نظامی مجهز شده و یگان های آن از توان استفاده از تسلیحات بسیار پیشرفته و کیفی برخوردار هستند، تسلیحاتی که شاید اگر جنگ با تروریست ها نبود نیاز به استفاده از آنها احساس نمی شد.

امروزه این حزب به از یگان های موشکی گرفته تا یگان های هوایی و دریایی و زمینی برخوردار است و با این توانمندی می تواند تهدیدی بالقوه برای موجودیت اسرائیل و ارتش آن به حساب آید.

قبل از جنگ با تروریست ها حزب الله چیزی حدود ده هزار موشک کوتاه برد در اختیار داشت که طبق برآورد های مختلف امروزه چیزی حدود یکصد و هشتاد هزار موشک کوتاه برد و میان برد در اختیار دارد.

فرماندهان ارتش اسرائیل هم بخوبی آگاه هستند که تنها نیرویی که توان شکست دادن ارتش آنها را دارد همان حزب الله لبنان است، در واقع پس از چندین سال جنگ با حزب الله در ارتش اسرائیل چیزی به وجود آمده به نام "عقده حزب الله"، زمانی که ارتش اسرائیل وارد جنگ با حزب الله شده بود در موارد زیادی نیروهای حزب الله به مواضع ارتش اسرائیل حمله می کردند و به یکباره می دیدند که هیچ مقاومتی در این مواضع بر علیه آنها انجام نمی شود و پس از ورود به این مواضع می دیدند که سرباز ها به دلیل "عقده حزب اللهسکته کرده اند.

در مواردی هم وقتی رزمندگان حزب الله به سمت مواضع اسرائیلی ها یورش می بردند به یکباره سرباز ها به دلیل "عقده حزب اللهمواضع را ترک و فرار می کردند.

چند سالی بود اسرائیلی ها احساس می کردند ماجرای "عقده حزب اللهتمام شده و سربازان آنها فرصت خود سازی یافته اند تا از این ماجرا خلاص شوند اما به یکباره این عقده مجددا بروز یافت.

امروزه اگر حزب الله برگردد این واهمه وجود دارد که "عقده حزب اللهبد تر از قبل برگردد و شرایطی پیش آید که بد تر از قبل باشد چون اینبار سرباز ها می دانند که نیروهای حزب الله قویتر از قبل هستند.

به همین دلیل اسرائیلی ها تلاش دارند با اجرای یک مانور بسیار گسترده نزدیک مرز های لبنان و سوریه حزب الله لبنان را وادار کنند که بخشی از نیروهای خود را عقب بکشد تا پیشروی های آن در مقابل داعش کند و یا متوقف شود وفرصت پیدا کنند تا راه و چاره ای برای در هم پاشیدن تروریست ها در سوریه پیدا کنند.

همین ماجرا هم می تواند دلیلی باشد که ارتش ایالات متحده اقدام به بمباران کاروان حامل خانواده های داعش کرد تا به آنها بگوید پول گرفته اند تا پای جان بجنگند نه اینکه عقب نشینی کنند.

ماجرای بمباران مواضع ارتش سوریه در شمال این کشور هم در همین راستا می باشد.

در واقع با تحریک کارشناسان سازمان ملل جهت متهم کردن ارتش و دولت سوریه به استفاده از سلاح های شیمیایی اینان (اسرائیل و ایالات متحدههمین هدف را دنبال می کنند و امیدوار هستند بتوانند به تروریست ها در سوری روحیه ای تازه ببخشند و آنها را امیدوار کنند که بزودی به کمک آنها خواهند شتافت.

بدیهی است که نیروهای مقاومت هم دست اسرائیلی ها و آمریکایی ها را خوانده اند و تا کار تروریست ها را یکسره نکنند از پا نخواهند نشست.

به همین دلیل هم می بینیم نیروهای مقاومت از ارتش سوریه در پیشروی به سمت دیر الزور حمایت می کنند تا این پیشروی سریعتر انجام شود و هیچ توجهی نه به مانور نظامی ارتش اسرائیل می کنند و نه به حمله آن به شمال سوریه و نه به گزارش ساختگی بازرسان سازمان ملل.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала