همه مراکز نظامی و غیر نظامی ایران در صورت لزوم توسط آژانس بازدید می شوند

© AP Photo / Koji Sasaharaآمانو، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گفت: همه مراکز نظامی و غیر نظامی ایران در صورت لزوم توسط آژانس بازدید می شوند.
آمانو، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گفت: همه مراکز نظامی و غیر نظامی ایران در صورت لزوم توسط آژانس بازدید می شوند. - اسپوتنیک ایران
اشتراک
آمانو، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گفت: همه مراکز نظامی و غیر نظامی ایران در صورت لزوم توسط آژانس بازدید می شوند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از العالم، آمانو مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گفت: همه مراکز نظامی و غیر نظامی ایران در صورت لزوم توسط آژانس بازدید می شوند. او این سخن را در واکنش به جدال ایران و امریکا بر سر بازدید از مراکز نظامی و غیر نظامی ایران بیان کرد.

سخنگوی وزارت خارجه ایران درخصوص مسئله بازرسی از اماکن نظامی ایران گفت: این بحث‌ها را باید به طنزگویی تشبیه کرد. این مسئله خوابی است که تعبیر نخواهد شد. این سخنان، بسیار گفته و تعبیر هم نخواهد شد چون با ایران قدرتمندی مواجهه هستند که با بومی‌سازی راه خود را ادامه می‌دهد و به عنوان کشوری مستقل در جهان ظهور کرده است.

نیکی هیلی نماینده آمریکا در سازمان ملل در جواب گفت: اگر بازرسی از سایت‌های نظامی ایران، آن‌طور که ایرانی‌ها می‌گویند یک رویا است، پایبندی ایران به برجام هم رویا است.

آمانو ادامه داد: بر اساس شرایط مورد توافق ایران در حوزه بازرسی‌ها، آژانس بدون تفاوت قائل شدن میان مراکز نظامی و غیرنظامی، به همه آنها دسترسی دارد.

اظهارات آمانو ساعاتی پس از آن منتشر می شود که دو مقام آژانس در گفتگو با رویترز گفتند که آژانس فعلا نیازی به دسترسی به سایت های نظامی ایران ندارد، چراکه هیچ اطلاعاتی که موجب نگرانی از فعالیت اعلام نشده باشد، وجود ندارد.

این مقامات همچنین گفتند آژانس نمی خواهد به دولت ترامپ برای لغو برجام بهانه دهد.

این اظهارات با واکنش تند رسانه ها و مراکز نزدیک به دولت ترامپ روبرو شد و از آمانو خواستند این اظهارات را تصحیح کند.

رئیس‌جمهور آمریکا که طبق قوانین داخلی این کشور موظف است هر سه ماه یک بار پایبندی ایران به برجام را تائید کند، بر اساس گزارش‌های غیررسمی، به دنبال راهی برای متهم کردن ایران به نقض برجام و عدم صدور تائیدیه است.

بر اساس توافق هسته‌ای، آژانس برای دسترسی به هر سایت غیرهسته‌ای، اعم از نظامی یا غیرنظامی، ابتدا باید مدارک و اطلاعاتی را به ایران نشان دهد ممکن است در این مکان فعالیت مرتبط با هسته‌ای انجام گیرد.

در صورت عدم پذیرش این درخواست از سوی ایران، این درخواست به کمیسیون مشترک هشت عضوی نظارت بر برجام، متشکل از ایران، روسیه، چین، فرانسه، آلمان، انگلستان، آمریکا و اتحادیه اروپا می‌رود و تنها در صورت رأی اکثر اعضا به نفع آژانس، باید دسترسی ارائه شود. این روند تا 24 روز زمان می‌برد.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала