گزارش و تحلیل

نفت روسیه، قاتل سازمان اوپک

© REUTERS / Ramzi Boudinaکاهش ۱۰۶ درصدی استخراج نفت اوپک+ در ماه ژوئن
کاهش ۱۰۶ درصدی استخراج نفت اوپک+ در ماه ژوئن - اسپوتنیک ایران
اشتراک
به گزارش اسپوتنیک با استناد به نشریه آمریکایی "فوربس" ایران، عراق و عربستان سعودی باید میزان استخراج نفت را بالا برده و قیمت آنرا تا بشکه ای 20 دلار کاهش دهند. در غیر این صورت وضعیت اوپک در حال نامعیین کنونی خود باقی خواهد ماند.

روسیه می تواند وضع بازار نفت را از بیخ و بن عوض کند. وضعیت اوپک را می تواند نفت "وست تگزاس اینترمیدیت" تولید شده در حوزه "پِرِم" روسیه دگرگون سازد. وقتی روسیه به فناوری پیشرفته مجهز شود خواهد توانست از ذخایر نفت شیل موجود در سیبری استفاده کند و این به معنای پایان زندگی صادرکنندگان مرسومی نفت خاور نزدیک خواهد بود. در آن زمان روسیه و آمریکا در بازار جهانی نفت، نرخ آنرا دیکته خواهد کرد.

عجالتا دست و پای روسیه به خاطر تحریمات مربوط به اوکراین بسته است و این کشور نمی تواند با شرکت های آمریکایی همکاری کند که فناوری استخراج نفت شیل را در دست خود نگه دارند ولی اگر روس ها موفق شدند انسان به فضا پرتاب کنند و بزرگترین شرکت های نفتی را ایجاد کرند شکی نیست که با مرور زمان راهکار های استخراج نفت شیل را نیز یاد خواهند گرفت.

ایران در معامله با اوپک برنده شد - اسپوتنیک ایران
گزارش و تحلیل
ایران در معامله با اوپک برنده شد
در معدن نفت شیل "باژنوف" سیبری در عمق 30 متر زیر زمین تخمینا 74.6 میلیارد بشکه نفت و 8 تریلیون متر مکعب گاز شیل قرار دارد که بیشتر از ذخایر "بکن" داکوتا و "ایگل فورد" تگزاس آمریکا در مجموع است. منبع باژنوف بزرگترین معدن نفت و گاز شیل در جهان است. مساحت آن 1.6 میلیون کیلومتر مربع که مساوی ایالت کالیفورنیا و تگزاس در مجموع است.

راه اندازی استخراج نفت در معدن باژنوف روسیه به معنای صدور حکم اعدام به اوپک است. تحلیلگران آمریکایی می گویند که آغاز استخراج از این منبع ممکن است به افت شدید نرخ نفت منجر شده و بر بازار های جدید گاز و گاز نفتی مایع که فعلا در آن آمریکا آقایی می کند تاثیر منفی بگذارد. روزنامه "تایمز مالی" می نویسد: اگر "گازپروم نفت" در فناوری گرما کافت هیدروژنی سنگ نفت زا به موفقیت چشمگیر دست یابد پیامد این کار عظیم خواهد بود. روسیه برای تامین زندگی اهالی سیبری به نفت و گاز احتیاج دارد و مجبور است راهکارهای جدید استخراج نفت و گاز شیل را بکار ببرد. کارهای استخراج در منطقه ارکتیک نیز انجام می شود. هر چند که اهالی این منطقه دارای شرایط زیست بسیار سخت دارند آنها ممکن است تحت فشار فعالین "گرینپیس" سازمان حفاظت از محیط زیست قرار گیرند که می گویند: بر اثر این کار ها محیط زیست گرمتر شده و این وضعیت ممکن است به انقراض خرس های سفید بینجامد. ولی استخراج نفت شیل در این جاها برای اهالی محلی در حکم مایحتاج زندگیشان است.

حالا بیایید ذخایر نفت شیل در روسیه و آمریکا را مقایسه کنیم. بنا بر ارزیابی سرویس زمینشناسی آمریکا در 2013، ذخایر قابل استخراج نفت در منبع "بکن" و "تری فورکس" آمریکا حدود 7.4 میلیارد بشکه نفت و 180 میلیارد متر مکعب گاز شیل است و در منبع "باژنوف" روسیه این میزان 10 برابر بیشتر است.

گفتنی است که پس از آمریکا، روسیه و چین، بزرگترین معادن نفت و گاز شیل در اختیار آرژانتین و لیبی و امارات عربی متحده است. لیبی کشور ورشکسته است و در امارات حدود 44 میلیارد بشکه نفت شیل قرار دارد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала