گزارش و تحلیل

ونزوئلا پایگاه روسیه در حوزه نفوذ آمریکا

© AFP 2023 / Juan BarretoГраффити с изображением бывшего президента Венесуэла Уго Чавеса в Каракасе
Граффити с изображением бывшего президента Венесуэла Уго Чавеса в Каракасе - اسپوتنیک ایران
اشتراک
به گزارش اسپوتنیک به قول از نشریه آلمانی "ولت"، اگر کمک رسانی روسیه به ونزوئلا قطع شود زندگی در این کشور فلج خواهد شد. در درجه اول کنسرن "روسنفت" به دولت چپ گرای نیکلاس مادورو کمک می رساند.

در اکتبر سال گذشته مجسمه 6 متری برنز هوگو چاوز در شهر بومی وی "سبانتاز" افتتاح شد و پول ساخت آن به یک مجسمه ساز روسی "روسنفت" پرداخت کرد. در چهارچوب این اقدام با شکوه "ایگور سچین" رییس این کنسرن و نمایندگان شرکت نفتی "پی وی دی اس ای" ونزوئلا قرارداد 20 میلیارد دلاری استخراج مشترک نفت را امضا کردند. حالا دولت کاراکاس که درجستجوی کمک های پولی است باز هم به مسکو رو آورده است.

ذخایر رسما ثابت شده نفت ونزوئلا 300 میلیارد بشکه است و این کشور با نبود تجهیزات مدرن می تواند روزانه فقط 2 میلیون و 100 هزار بشکه را استخراج کند. کاراکاس به دولت روسیه و "روسنفت" هم اینک 10 میلیارد دلار بدهکار است و دو بار توانسته است برای جلوگیری از ورشکستگی مطلق از پول های روسی استفاده کند.

مناسبات میان مسکو و کاراکاس شبیه مناسبات شوروی و کوبا است هنگامی که شوروی از فیدل کاسترو از نظر اقتصادی حمایت می کرد و مواضع خود را در منطقه نزدیک به ایالات متحده مستحکم تر می ساخت.

تهدید آمریکا برای سرنگونی دیکتاتوری ونزوئلا - اسپوتنیک ایران
تهدید آمریکا برای سرنگونی دیکتاتوری ونزوئلا
همکاری های روسیه و ونزوئلا در 2006 شروع شد در آن زمان روسای جمهوری ولادیمیر پوتین و هوگو چاوز در مسکو قرارداد تعامل میان "روسنفت" و "پی دی وی اس ای" را امضا کردند ولی تنها یک سال پیش این همکاری شدت خاصی به خود گرفت. حالا میلیارد های روسی وسیله نجات اقتصاد در حال غرق شدن دولت کاراکاس است. مادورو دیگر از ذخایر ارزی محروم شده و نمی تواند بدهی های خود را پس داده و برای خرید مواد غذایی و دارو برای اهالی کشور خود پول بدهد. بنا به برآورد های صندوق بین المللی پول میزان تورم به 720 درصد رسیده و به سرعت بیشتر می شود و قرار است امسال محصول ناخالص ملی این کشور احتمالا به 7.4 درصد کاهش یابد.

درآخر ماه ژوئیه چند کشور آمریکای لاتین، اتحادیه اروپا و ایالات متحده از قبول نتایج انتخابات مجلس ومزوئلا خودداری کردند و آمریکا مادورو را تحریم کرد. آرژانتین، برزیل و کلمبیا همکاری اقتصادی با کاراکاس را به شدت کاهش دادند و در این شرایط کمک های روسیه به کاراکاس معنای خاصی به خود می گیرد.همکاری با روسیه به دولت کاراکاس تنفس داده است.

بنا به داده های رویترز، در اوایل امسال "پی دی وی اس ای" و "روسنفت" بطور غیر علنی 9 طرح جدید استخراج را هماننگ کردند. منابع بدون هویت در کاراکاس گفتند که واحد های مشترک در دلتای رود اورینوکو و در دریاچه ماراکایبود در خلیج پاریا واقع می باشند. در حال حاضر روسیه و ونزوئلا در چارچوب 5 پروژه نفت و گاز همکاری می کنند.

بدین سان روسیه اصلا در تعویض حکومت در ونزوئلا ذینفع نیست. ولادیمیر پوتین رییس جمهور روسیه مجلس تازه انتخاب شده آن کشور را به رسمیت شناخت و ابراز امیدواری کرد که "کسی از بازیگران خارجی در موقعیت در ونزوئلا مداخله نکند".

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала