گزارش و تحلیل

اهداف عملیات مشترک احتمالی ایران و ترکیه

© AFP 2023 / Kazuhiro NogiТурецкие курды с курдистанским флагом на демонстрации в Токио
Турецкие курды с курдистанским флагом на демонстрации в Токио - اسپوتنیک ایران
اشتراک
پس از اعلام رسمی آقای اردوغان مشخص شد که ترکیه بحث عملیات مشترک ایران و ترکیه بر علیه کرد ها را با سرلشکر باقری فرمانده ستاد مشترک نیروهای مسلح ایران مطرح کرده.

اصرار آقای بارزانی بر برگزاری رفراندوم استقلال کردستان را شاید بتوان یک بهانه برای این عملیات دانست اما دلایل زیاد دیگری وجود دارد که دو کشور تشخیص داده اند که لازم است دست به عملیات مشترک بزنند.
در صورت برگزاری رفراندوم جدایی کردستان احتمال دارد مناطق کرد نشین ایران و ترکیه آبستن مشکلات و آشوب های مختلف گردد.
سیاست های ایالات متحده در مسلح کردن کرد ها این خطر را دو چندان می کند و ایران و ترکیه بیم آن را دارند که کنترل کرد ها از دست ایالات متحده خارج شود و این تسلیحات در دست گروه های متخاصم با آنها بیافتد. امری که در موارد زیادی پیش افتاده هم در افغانستان هم در لیبی و هم در دیگر کشورهای جهان پیش آمده که ایالات متحده از گروه های مسلح حمایت کرده و سپس به یکباره کنترل این گروه ها از دست آن خارج شده.

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه - اسپوتنیک ایران
عملیات مشترک ایران و ترکیه علیه کردها
سرمایه گذاری عربستان سعودی و اسرائیل بر گروه های مخالف ایران منجر به آن گشته که گروه هایی مانند پژواک که سالها بود هیچ تحرکی از خود نشان نمی دادند دست به عملیات بر علیه نیروهای مرزی ایران بزنند مضاف بر اینکه تعداد زیادی از تروریست های بازداشت شده در ایران از جمله آنهایی که عملیات داعش بر علیه مجلس و حرم امام (ره) انجام داده بودند اعتراف کردند که تسلیهات و مهمات خود را از طریق کردستان عراق دریافت کرده اند.
به این دلیل می توان گفت ایران هم به همان نسبت که ترکیه دلواپس قدرت گرفتن پ ک ک است دلواپس تحرکات گروه های مخالف خود در این منطقه می باشد.
ایالات متحده تلاش داشت از طریق جنوب سوریه و با استفاده از نیروهای کرد منطقه ای که عرب نشین است را اشغال کند وسپس آن را به پایگاه مخالفان حکومت سوریه تبدیل کند اما ایرانی ها و همپیمانانشان نقشه های ایالات متحده را بر هم زدند.
اطلاعتی که جدیدا به دست ایران و ترکیه رسیده مشخص می کند که آمریکایی ها در حال تدارک عملیات دیگری در منطقه ادلب با استفاده از جنگجویان کرد می باشد و اینبار ایران و ترکیه تصمیم گرفته اند تا با کمک روسیه و دولت سوریه این نقشه را نیز بر هم زنند.
ایران و ترکیه مجبور می باشند برای جلوگیری از پیاده شدن طرح های ایالات متحده با هم دست به کار شوند و اقدامات مشترکی را انجام دهند تا در آینده مجبور نباشند با دردسرهای دیگر دست و پنجه نرم کنند.
البته می توان گفت این اقدامات در صورتی به وقوع خواهد پیوست که کرد ها به خود نیایند و متوجه نباشند که طرح های ایالات متحده هیچ وقت برای آنها نان و آبی در پی نخواهد داشت.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала