دانشمندان: عربستان در شیوع وبا در یمن مقصر است

© AFP 2023 / StringerГосударственные здания, поврежденные в результате авиаудара со стороны Саудовской Аравии, в городе Саада, Йемен
Государственные здания, поврежденные в результате авиаудара со стороны Саудовской Аравии, в городе Саада, Йемен - اسپوتنیک ایران
اشتراک
دانشمندان علوم پزشکی در مقاله منتشره در مجله Lancet اعلام کردند شیوع گسترده بیماری وبا در یمن، نتیجه قانونمند سیاست عربستان سعودی در راستای برهم زدن ثبات در منطقه است.

به گزارش اسپوتنیک، جوناتان کندی، از دانشگاه کوئین مری لندن اعلام کرد:" حملات هوایی ائتلاف تحت رهبری عربستان، بیمارستان ها و شبکه آبرسانی در یمن را تخریب کرده و همچنین مردم را مجبور به زندگی در شرایط غیر بهداشتی کرده است. با در نظرداشت نقش ائتلاف در تخریب تاسیسات زیرساختی یمن، جای تعجب است که یونسکو چندی پیش "سخاوت "عربستان را مورد تقدیر قرار داد که 67 میلیون دلار برای مبارزه با وبا کمک کرده است".
طبق اطلاعات سازمان ملل از زمان آغاز عملیات جنگی ائتلاف تحت رهبری عربستان در یمن بیش از 5 هزار نفر از افراد غیر نظامی در این کشور کشته و بیش از 8 هزار نفر مجروح شده اند. در اوایل ژوئن امسال مقامات سازمان جهانی بهداشت آغاز شیوه گسترده بیماری وبا را در این کشور اعلام کرده که حدود 500 هزار نفر از یمنی ها را در برگرفته است.
طوری که دانشمندان می نویسند عربستان و شرکایش در ائتلاف عربی و همچنین بطور غیرمستقیم آمریکا و بریتانیا، حامیان تسلیحاتی، اطلاعاتی و لوژستیکی کشورهای متجاوز، مقصران اصلی در شیوع بیماری وبا در یمن هستند.
در این گزارش خاطرنشان می شود که 77 درصد مبتلایان به وبا و بیشتر افرادی که بر اثر ابتلا به این بیماری تلف می شوند، در اراضی تحت کنترل شیعیان حوثی زندگی می کنند که بیشترین خرابی ها در آنجا ببار آمده است.

 

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала