گزارش و تحلیل

پس از هواپیما‌های مسافربری، نوبت به هلی‌کوپترهای ایرباس رسید

© Sputnik / Mikhaol Voskresenskiy /  مراجعه به بانک تصاویر Международная выставка вооружений и военной техники Eurosatory 2014. День третий
Международная выставка вооружений и военной техники Eurosatory 2014. День третий - اسپوتنیک ایران
اشتراک
در میان اخبار حاکی از خرید تعداد بالایی هواپیمای مسافربری توسط ایران از کمپانیهای بزرگ هواپیماسازی دنیا اکنون نوبت به خرید 48 فروند هلی‌کوپتر از ایرباس رسیده است.

خبرگزاری اسپوتنپک- روز گذشته «قرارداد ۴۸ هلی کوپتر غیرنظامی بین ایران و ایرباس» تبدیل به یکی از تیترهای خبری خبرگزاری رویترز شد و با استناد به صحبت‌های اصغر فخریه کاشان قائم مقام وزیر راه و شهرسازی در امور بین‌الملل از تصمیم وزارت بهداشت برای خرید ۴۵ هلیکوپتر خدمات درمانی اورژانسی خبرداد همچنین اعلام کرد که سازمان بنادر و کشتیرانی ایران برنامه خرید سه هلیکوپتر با هدف غیرنظامی را در دستور کار دارد.
به گزارش رویترز، ایران بعد از برداشته شدن تحریم‌های بین المللی در پی برجام، ۲۰۰ هواپیما خریداری کرده است. ایران ایر برای خرید ۱۰۰ فروند هواپیما از ایرباس و ۸۰ فروند هواپیما از بویینگ قراداد بسته، همچنین ۲۰سفارش هواپیمای ATR نیز داشته است.

ایرباس های جدید در راه ایران - اسپوتنیک ایران
ایرباس های جدید در راه ایران
بعد از مذاکرات فراوانی که در مورد خرید هواپیما وجود داشت و پس از موفقیت‌هایی که در این زمینه حاصل شد، حالا نوبت به خرید هلی کوپتر رسیده است. در همین رابطه یک منبع آگاه به خبرگزاری اسپوتنیک توضیحاتی در این زمینه ارائه داد.
این منبع به اسپوتنیک گفت: اورژانس کشور ایران از فقر جدی هلی کوپترهای امدادی رنج می برد و وزارت بهداشت به شدت نیازمند تجهیز و نوسازی ناوگان هوایی خود می باشد، به هر حال خرید 45 هلی کوپتر خدمات درمانی وضعیت اورژانس هوایی ایران را اندکی بهبود می بخشد. شرکت ایرباس با ایران قرارداد فروش چندین هواپیما به ایران را دارد که سه فروند آن تحویل داده شده، بنابراین برای سفارش 45 هلی کوپتر امدادی گزینه ای خوبی بشمار می آمد.
وی ادامه داد، همانطور که می دانیم سه شرکت هواپیمایی قشم ایر، ایران ایر تور و زاگرس برای خرید ۸۸ فروند هواپیما با شرکت‌های ایرباس و بوئینگ توافقات و تفاهمنامه‌هایی را امضا کردند، همچنین شرکت هواپیمایی آسمان نیز قرارداد خرید ۳۰ فروند هواپیما را با بوئینگ امضا نموده و شرکت‌های فروشنده هواپیما متعهد هستند مجوزهای مورد نیاز را از اوفک بگیرند. بازه زمانی که اوفک می تواند مجوز صادر کند به دلیل بررسی‌های ضروری متفاوت است و گاهی تا چندین ماه بطول می‌ انجامد.
طبق برجام وقتی قرارداد تجاری خرید هواپیما‌ها بسته شد این شرکت‌ها نمی‌توانند هواپیماهای مورد قرارداد را به شرکت‌های ایرانی تحویل ندهند، اگرچه سنگ اندازی های ایالات متحده در جریان اجرای این قراردادها کاملا مشهود است.
این منبع با اشاره به سخنان اصغر فخریه کاشان قائم مقام وزارت راه و شهرسازی افزود، وزیر راه و شهرسازی و هیات وزارت بهداشت همزمان در کشور آلمان حضور داشته و با مقامات و شرکت‌های آلمانی در این کشور مذاکره نمودند. برای آنکه قراردادهای خرید هواپیما و هلی کوپتر توسط ایران با ایرباس به یک قرارداد واحد تبدیل شود، قرار شد وزارت راه و شهرسازی خرید هلی کوپترها را در قرارداد با ایرباس بگنجاند و پیگیری نماید.

همچنین قرار است سه فروند هلی کوپتر بصورت نو و دست اول بابت امداد و نجات دریایی برای سازمان بنادر و دریانوردی خریداری شود که سازمان بنادر خرید این سه فروند را به مناقصه گذاشته است.

 

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала