گزارش و تحلیل

ایران و ترکیه در آنکارا در مورد چه چیزی چانه می زنند؟

© AFP 2023 / CHAVOSH HOMAVANDI İran Genelkurmay Başkanı Muhammed Hüseyin Bakiri
İran Genelkurmay Başkanı Muhammed Hüseyin Bakiri - اسپوتنیک ایران
اشتراک
به گزارش اسپوتنیک، روز سه شنبه محمد حسین باقری رییس ستاد کل نیرو های مسلح ایران برای دیدار سه روزه وارد آنکارا شد و با ژنرال خلوصی آکار همتای ترک خود مساله سوریه را مورد بحث و بررسی قرار خواهد داد.

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ایران وارد آنکارا شد +عکس - اسپوتنیک ایران
رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ایران وارد آنکارا شد +عکس
اردوغان نیز مقام نظامی بلند پایه ایرانی را به حضور خواهد پذیرفت. پیشتر ستاد کل ارتش ایران طی اعلامیه ای اشاره کرد که در جریان مذاکرات دوجانبه مسایل مبارزه با تروریسم و حوادث در منطقه و همکاری در رشته دفاع بررسی خواهد شد.
سیاست شناس ترک در این باره بحث می کند که دو طرف بر اثر مباحثات به چه نتایجی برسند. آتای اقده ولی اغلو استاد دانشگاه آنکارا در مصاحبه با اسپوتنیک گفت:


"بلاخره می شود تصور کرد که توافق طرفین در این مورد چه شکلی باشد. ولی موضع ایران نسبت به سوریه و لزوم به پایان رساندن جنگ با پیروزی بشار اسد هنوز سخت است و من حدس می زنم که ترکیه سعی خواهد کرد کاری کند تا موضع ایران نرمتر شود. با روی کار آمدن ترامپ در آمریکا کارزار نوبتی ضد ایرانی شروع شد و ایران این احساس پیدا کرده که باید به ترکیه رو بیاورد. حدس می زنم که ترکیه با ایران در مورد سوریه به یک نوع معامله برسند. شاید ترکیه از ایران خواهد خواست که از موضع قطعی و انعطاف ناپذیر خود در مورد دمشق خودداری کند و در جواب ترکیه می تواند به ایران امکاناتی جهت تسهیل تحریمات آمریکایی واگزار کند. فکر می کنم ایران حاضر باشد در این مورد به گذشت تن در دهد و با ترکیه چانه خواهد زد".


اسپوتنیک می نویسد: این صاجبنظر ترک حدس می زند که هنگام دیدار باقری از آنکارا طرفین در باره بحران خلیج فارس و موقعیت در موصل بحث خواهند کرد. به گفته وی، این بازدید با رفراندوم در کردستان عراق ربط مستقیمی ندارد ولی به گفته وی "می شود گفت که نه آمریکا و نه کشورهای منطقه نسبت به آن هیچ واکنشی از خود نشان ندادند و با وجود یک تعداد اعلامیه های بی رنگ علیه برپایی این اقدام، رفراندوم برگزار خواهد شد. ولی در واقع استقلال کردستان عراق اعلام نخواهد گردید. فکر نمی کنم که پیش از این نظرخواهی، طرف های مخالف برای ایجاد تنش حرفی بزنند. همچنین فکر نمی کنم که این موضع علت بازدید مقام ایرانی از ترکیه باشد".


چند ساعت پیش وزارت خارجه روسیه اعلام کرد که بزودی والری گراسیموف رییس ستاد کل نیروهای مسلح روسیه از آنکارا دیدن خواهد کرد و موضوع مذاکرات وی موقعیت در ادلب خواهد بود.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала