ساخت دیوار مرزی ترکیه با ایران به خاطر چیست؟

© AP Photo / DHAساخت دیوار مرزی ترکیه با ایران به خاطر چیست؟
ساخت دیوار مرزی ترکیه با ایران به خاطر چیست؟ - اسپوتنیک ایران
اشتراک
مقامات امنیتی و نظامی استان " آقری" ترکیه از آغاز نصب بلوک‌های سیمانی در مرز ترکیه و ایران خبر دادند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از مشرق، چندی پیش مقامات امنیتی و نظامی استان " آقری" ترکیه از آغاز نصب بلوک‌های سیمانی در مرز ترکیه و ایران خبر دادند. این دومین دیوار مرزی ترکیه با یک کشور همسایه‌اش است. از آغاز جنگ داخلی در سوریه، دولت ترکیه تاکنون صدها کیلومتر از مرز مشترک خود با سوریه را دیوار کشیده است.

دولت آنکارا می‌گوید دلیل اصلی کشیدن دیوار در مرز مشترک با ایران، جلوگیری از نفوذ و رفت آمد شبه‌نظامیان مسلح کرد (وابسته به پ.ک.ک) به داخل خاک ترکیه است؛ درحالی‌که بررسی و رصد رسانه‌های ترک‌زبان و اظهارات رهبران حزب عدالت و توسعه مطالب دیگری نشان می‌دهد. به‌صورت کلی دلایل دیوارکشی ترکیه در مرزهای ایران را می‌توان در موارد زیر جست‌وجو کرد:

اتهام زنی به ایران:
از چند هفته قبل از شروع عملیات دیوارکشی در مرزهای ایران و ترکیه، رسانه‌های ترک‌زبان تلاش‌های گسترده‌ای را برای اتهام زنی به جمهوری اسلامی ایران در حمایت از حزب کارگران کردستان (pkk) مطرح نموده و تلاش کردند فعالیت حزب کارگران کردستان و عملیات آن‌ها را به ایران نسبت دهند.

ایجاد محدودیت برای کردها:
یکی از انشعابات نژاد آریایی که محققان را در آریایی بودن آن‌ها شکی ندارند «کردها» هستند که به زبان کردی تکلم می نمایند. زبان کردی سه لهجه عمده دارد که عبارت‌اند از: زازا، گورانی و کرمانجی که هرکدام نیز دارای گویش‌های مخصوص به خود هستند.کردها اکثراً، پیرو مذهب شافعی می‌باشند. این وضعیت در عراق، ترکیه و سوریه ثابت بوده و این خصیصه مذهبی وجه تمایز آن‌ها با همسایگانشان است؛ زیرا همسایگان عرب و ترک آن‌ها، اکثراً حنفی هستند. همین عامل باعث گشته که کردها به سرزمین ایران علاقه‌ای خاصی داشته و ارتباط عمیق فرهنگی و زبانی خود را با آن تقویت نمایند.به عبارت‌ دیگر عمق فرهنگی ایران در بخش‌های کردنشین ترکیه به‌قدری گسترش‌یافته که رهبران حزب عدالت و توسعه چاره‌ای جز دیوارکشی پیدا نکرده‌اند.

جلوگیری از بازتاب تفکرات انقلاب ایران در مناطق مرزی:
ترک‌ها همیشه از صدور تفکرات انقلاب اسلامی ایران به جمهوری ترکیه نگران بوده و در تقابل با آن تلاش‌های بسیاری را انجام داده‌اند.

جلب رضایت غرب:
ترکیه هم‌زمان با اقدام به دیوارکشی در مرزهای ایران، جنگ روانی و رسانه‌ای گسترده‌ای را علیه ایران و شیعیان شروع کرده و از آنان به‌عنوان عوامل ناامنی در منطقه یاد کرد. این اقدام رسانه‌های ترکی در اتهام زنی به شیعیان و ایران به عنوان عوامل اصلی گسترش ناامنی در منطقه ، درواقع ادامه همان سیاست آمریکا در افزایش بدبینی‌ها به ایران است.

انحراف افکار عمومی:
آغاز عملیات دیوارکشی در مرزهای ایران و ترکیه اقدامی بزرگ از سوی رهبران ترک برای انحراف افکار عمومی از حوادث عراق و سوریه و تلاش‌های این کشور برای افزایش حضور خود در این کشورهاست.

کنترل گروه‌های تروریستی در منطقه:
از دیگر اهداف راهبردی دیوارکشی ترکیه در مرز ایران می‌توان به کنترل تمامی گروه‌های تروریستی مرزی توسط ترکیه در این مناطق اشاره کرد.

 

جلوگیری از قاچاق کالا:
از دیگر اهداف این دیوارکشی می‌توان به جلوگیری از قاچاق کالا اشاره کرد. ترک‌ها امیدوارند با تأسیس و بنای این دیوار جلوی قاچاق کالا را گرفته و با دریافت گمرک از تمامی کالاهای وارداتی و صادراتی، درآمد خود را افزایش دهند. همچنین ترک‌ ها با بنای دیوار قصد دارند، در صورت تحریم ایران از سوی غرب جلوی امکان دور زدن تحریم‌های غرب با استفاده از مرزهای ترکیه را از ایران گرفته و ایران را بیش‌ازپیش تحت‌فشار قرار دهند؛ چراکه وجود دیوارهای بتنی و گذرگاه‌های محدود، دست ایران برای استفاده از مرزهای ترکیه در مواقع ضروری را خواهد بست و خیال آمریکا را در افزایش تحریم‌ها علیه ایران راحت‌تر خواهد کرد.

کنترل ورود و خروج کالا:
تلاش برای کنترل کالاهای وارداتی و صادراتی جهت جلوگیری از نوسان بازارهای داخلی ترکیه و افزایش اطلاع از کلیه تجارت‌های مرزی را نیز می‌توان به دلایل دیوارکشی ترکیه در مرزهای ایران افزود. درواقع بسیاری از کارشناسان ترک معتقدند ترکیه برای تبدیل‌شدن به قدرتی بزرگ در منطقه باید بر تمامی مرزهای خود کنترل داشته و تمامی تجارت‌های مناطق مرزی را تحت سیطره اطلاعاتی خود بگیرد؛ چراکه عدم اطلاع دقیق از بازرگانی‌های صورت گرفته در مناطق مرزی کشور را در آستانه‌ی آسیب جدی اقتصادی قرار می‌دهد.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала