گزارش و تحلیل

راز موفقیت موشک های کره شمالی

© AP Photo / Korean Central News Agencyآیا کره شمالی فقط آمریکا را تهدید می کند
آیا کره شمالی فقط آمریکا را تهدید می کند - اسپوتنیک ایران
اشتراک
به گزارش اسپوتنیک با اسناد به روزنامه "نیویورک تایمز" سرویس های ویژه ایالات متحده آمریکا طی تحلیل اخیر به این نتیجه رسیدند که کره شمالی توانسته است موتور های نیرومند موشکی را در بازار سیاه تهیه کند. این موتور پرتاب موشک احتمالا در کارخانه شوروی سابق در اوکراین تولید شد.

این تحقیق آمریکایی این امر را روشن می کند که کره شمالی پس از چند پرتاب ناکام موشک های بالستیک بالاخره موفق شد در ماه گذشته راکت قاره پیمای خود را پرتاب کند که هدف خود را نابود کرد. به گفته "مایکل اِلمان" کارشناس مسایل موشکی در موسسه بین المللی پژوهش های راهبردی، کره شمالی در طول دو سال اخیر پروژه های طراحی و تحویل دهندگان را عوض کرد. پیشتر ترامپ فقط به چین به عنوان منبع حمایت فنی از پیونگ یانگ اشاره می کرد و اما اوکراین یا روسیه را متهم نمی کرد. هرچند که رکس تیلرسون وزیر خارجه آمریکا پس از پرتاب اخیر در کره شمالی بطور غیر مستقیم به کمک های اقتصادی روسیه و چین اشاره کرد.

نقشه حمله موشکی کره شمالی به جزیره گوام +عکس - اسپوتنیک ایران
نقشه حمله موشکی کره شمالی به جزیره گوام +عکس
کارشناسان آمریکایی که عکس های کیم چونگ اون را به دقت مطالعه کردند متوجه شدند که رهبر کره شمالی به موتورهایی نگاه می کند که در زمان خود در شوروی طراحی شده و در تجهیز ناوگان شمالی آن کشور بودند و به قدری نیرومند بودند که یک موشک این نوع قادر بود ده کلاهک هسته ای را از یک قاره به قاره دیگر پرتاب کند. این موشک ها فقط در چند واحد تولیدی شوروی سابق از جمله در "دنیپرو" اوکراین، "دنپروپتروفسک" سابق ساخته می شدند. هنگام جنگ سرد این کارخانه مرگبارترین موشک ها تولید می کرد، مثلا راکت بسیار بزرگ "ار — 36". پس از اعلام استقلال اوکراین این کارخانه واحد اصلی تولید کننده موشک های روسی باقی ماند و نام "یوژماش" داشت.

پس از براندازی "ویکتور یانوکویچ" رییس جمهور هوادار روسیه در اوکراین زندگی در "یوژماش" دشوار شد. روس ها از مدرنیزه سازی این واحد صرف نطر کردند. این واحد الآن قادر نیست پول صورت حساب های خود را پرداخت کرده و روحیه کارکنان آن از بین رفته است. محققان می گویند که به احتمال قوی این کارخانه موتور های موشکی برای کره شمالی تولید می کند و به برکت موجودیت این راکت ها پیونگ یانگ توانسته است در ماه ژوئن پرتاب موشک های بالستیک خود را با موفقیت انجام دهد. به این خاطر کارشناسان نظامی می گویند که از این به بعد کره شمالی صاحب سلاحی می باشد که قادر است فاصله عظیمی پیموده و به شهرهای آمریکایی برسد.

المان می گوید که او از این قضیه بسیار نگران است. به عقیده او کره شمالی به احتمال قوی موتورهای موشکی ساخت اوکراین دارد و او نمی داند که تعداد این موشک ها موجود در دست پیونگ یانگ چقدر است و آیا در حال حاضر اوکراینی ها به آنها کمک می رسانند یا خیر؟

تحلیل ِالمان و داده های سرویس های ویژه آمریکا می رسانند که موشک های جدید کره شمالی با چنان فناوری پیشرفته ساخته شده که کره ای های شمالی قادر نبودند خودشان آنرا به سرعت پیاده کنند. آنها برای این کار نه ماه وقت داشتند، مدت خیلی کوتاه. شاید موفق شدند در بازار سیاه طرح ها و کارشنان را خریداری کنند. بازرسان سازمان ملل متحد می گویند که در اوکراین پس از براندازی یانوکویچ در شرایط کنونی هرج و مرج امکان سرقت اسرار هسته ای بسیار بالا است.

کاخ سفید این داده های سرویس های ویژه کشور خود را مورد تفسیر قرار نداد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала