گزارش و تحلیل

چرا ترامپ به «روح برجام» علاقمند شده است؟

© REUTERS / Jonathan ErnstКандидат в президенты США Дональд Трамп
Кандидат в президенты США Дональд Трамп - اسپوتنیک ایران
اشتراک
دونالد ترامپ بار دیگر توافق هسته ای با ایران را مورد انتقاد قرار داد و این بار گفت که «ایران به روح برجام» پایبند نیست، پیش از این در سخنان محمد جواد ظریف وزیر امورخارجه ایران بدفعات اصطلاح عدم پایبندی به روح برجام از سوی غرب شنیده شده بود.

خبرگزاری اسپوتنیک- اتهام زنی و انتقادات ایالات متحده علیه ایران با روشهای غیرتخصصی و بدون توجه به اینکه آیا ایران واقعا اقداماتی انجام می دهد یا نه و اینکه آیا واقعا منافع ایالات متحده را تحت تاثیر قرار می دهد یا نمی دهد، به ویژه در دولت ترامپ افزایش غیر طبیعی یافته تاجائیکه ماهیتی شعارگونه به خود گرفت.
پروفسور«الکساندر آزادگان» استاد دانشگاه کالیفرنیا در رشته مدیریت استراتژیک جهانی و اقتصاد سیاسی بین الملل در گفتگو با خبرگزاری اسپوتنیک به تشریح ابعاد اظهارات اخیر دونالد ترامپ و کاربرد اصطلاح «روح برجام» پرداخت و در این خصوص گفت: آقای ترامپ شخصی واقعا آماتور می باشد و بر خلاف آنچه اغلب خود را معرفی نموده به ویژه در مسائل مربوط به خاورمیانه بسیار کم دانش هستند، اگرچه واقعا مقصود من توهین به رئیس جمهور کشوری که من تابع آن هستم نمی باشد، اما متاسفانه آقای ترامپ این واژه «روح برجام» را دقیقا از روی سخنان دکتر ظریف گرفتند. اغلب سخنان ایشان مصرف داخلی برای آمریکاییها دارد و هر فرد دیپلماتی می داند که این سخنان ترامپ مفهوم دیپلماتیک به معنای جهانی ندارد.
پروفسور آزادگان در ادامه گفت، اتفاقی در درون بدنه قدرت ایالات متحده چه در میان جمهوری خواهان و چه در میان دموکراتها در حال وقوع می باشد و آن جستجو برای جنگ است، جنگی تمام عیار با ایران و از هر موضوع و بهانه ای استفاده نموده و آن را به موضوع برجام ارتباط می دهند تا بگویند ایرانی ها در این موضوع بدعهدی می نمایند.

Президент США Дональд Трамп - اسپوتنیک ایران
ترامپ: ایران به روح برجام پایبند نیست
در واقع این بدنه قدرت که آقای ترامپ تا یک حدی برعلیه آن بود نه تنها با ایران، بلکه با روسیه نیز سر جنگ دارند تا بتوانند به هر ترتیبی شده سیستم «پترودلار» خود را حفظ نموده و یا حداقل برای چند سال عقب بیاندازند تا اینکه دنیا یک واحد پول جهانی داشته باشد.
الکساندر آزادگان در ادامه افزود، البته تمام اینها علایم آماتور و بی سواد بودن ترامپ نیست و جنگی تمام عیار در داخل کابینه وی بوده که اکنون علایم آن را به وضوح می بینیم، کارهایی که ژنرال کلی و یا ژنرال مک مستر انجام می دهند و اشخاصی که در واقع نه نومحافظه کار هستند و نه نولیبرال در حال خروج از این کابینه هستند و درعوض تیپ افرادی که از بدنه قدرت می باشند به کابینه وارد خواهند شد که تز این افراد همان «جنگ تمدنها» می باشد.
اکنون دریافتند تنها کشوری که در خاورمیانه می تواند قدعلم نموده و یا نماینده اصلی اسلام باشد ایران است، به همین دلیل نیز در تلاشند تا نهایت استفاده را نموده و وارد جنگ تمدنها شده و به نظر من و سایر همکارانم ما در آستانه یک جنگ تمام عیار قرار داریم.
پروفسور آزادگان خاطر نشان کرد، اشخاصی که اکنون وارد بدنه قدرت آمریکا می گردند بسیار خطرناک هستند و گمان می کنم نقشی که چین در این میان اجرا می نماید، نقشی بسیار کلیدی خواهد بود، بویژه برخورد این کشور با کره شمالی، چراکه این موضوع نزد رسانه های آمریکا موضوع خیلی مهمی می باشد که تا حدودی توام با گزافه گویی شده است. اگر چین خود را به روسیه نزدیکتر نماید، طبیعتا آمریکایی ها کمی عقب نشینی خواهند کرد، چراکه اقتصاد چین و ایالات متحده به هم آمیخته است. از سویی تنها روسیه در مقابل واشنگتن ایستاده و در سوریه نیز آمریکا تقریبا بازنده است و همین ابراز تمایل به مذاکره از سوی ترامپ در این موضوع نیز ناشی از پذیرفتن همین امر است. بستگی دارد که رهبران روسیه و چین. حتی همتایان و همکاران ایرانی آنها چگونه برخورد نمایند با این مسئله، اما متاسفانه شرایط در مسیر بدتر شدن قرار دارد تا بهتر شدن.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала