سرنوشت سه شاهزاده ناپدید‌شده سعودی

© AFP 2023 / FAYEZ NURELDINEسرنوشت سه شاهزاده ناپدید‌شده سعودی
سرنوشت سه شاهزاده ناپدید‌شده سعودی - اسپوتنیک ایران
اشتراک
مستند جدیدی از بی‌بی‌سی، اطلاعات تازه‌ای درباره سه شاهزاده سعودی که مخالف خاندان حاکم این کشور هستند و ناپدید شده‌اند آشکار می‌کند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از تسنیم، اطلاعات جدید درباره سه شاهزاده‌ سعودی که از مخالفان خاندان آل‌سعود هستند و قبلاً ناپدید شده‌اند نشان می‌دهد که آنها توسط حاکمیت ربوده شده‌ و بر خلاف میلشان به کشور بازگردانده شده‌اند.
«سلطان بن ترکی عبدالعزیز»، مقیم ژنو و بعدا ماساچوست، «ترکی بن بندر»، مقیم پاریس و «سیف النصر»، مقیم میلان سه شاهزاده سعودی هستند که در دو سال گذشته ناپدید شده‌اند.
مستند جدیدی از «بی‌بی‌سی عربی» که قرار است روز سه‌شنبه پخش شود حاکی از آن است که این سه شاهزاده هر سه در خاک کشورهای اروپایی ربوده شده و با هدف ساکت کردن صدای سه عضو بلندپایه جدا شده از حاکمیت، به ریاض برگردانده شده‌اند.
«سلطان» که بلندپایه‌ترین عضو این گروه سه نفره است، ژانویه 2016 توسط یک هواپیمای دولتی به ریاض انتقال داده شد. به وی گفته شده بود او با این هواپیما به قاهره خواهد رفت تا پدرش را ملاقات کند.
برخی از 18 نفری که در این هواپیما با «سلطان» هم‌سفر بودند به تهیه‌کنندگان این مستند گفته‌اند که هواپیما به جای عزیمت به مصر به سمت ریاض تغییر مسیر داد. بعد از نشستن هواپیما، مردان مسلح «سلطان» را ربودند. او با فریاد از تیم محافظانش می‌خواست که با سفارت آمریکا تماس بگیرند. از آن تاریخ به بعد، خبری از این شاهزاده بلندپایه در دست نیست.
«سلطان» از جمله شاهزاده‌هایی است که قبلاً خواستار ایجاد اصلاحات در پادشاهی مستبد عربستان شده بود. وی همچنین در سال 2003 با تنظیم شکوائیه‌ای اعضای خاندانش را به تلاش برای ربودن و انتقالش به ریاض در سال 2003 متهم کرده بود.
«ترکی بن بندر»، که زمانی از اعضای بلندپایه پلیس بود بعد از مشاجره‌ای شدید با اعضای خاندانش بر سر وراثت، به پاریس گریخت. او در سال 2012 دستگیر شد و پس از آن اقدام به نوشتن مقالات و انتشار ویدئوهایی در انتقاد از حاکمیت عربستان سعودی کرد.
وی از اواخر 2015 ناپدید شد. مستند بی‌بی‌سی می‌گوید تنها رد یافت‌شده از او در مقاله‌ای در یک روزنامه مراکشی است. در این مقاله عنوان شده او بعد از سفر به مراکش از فرانسه، به درخواست عربستان سعودی به ریاض بازگردانده شده است.
نزدیک به همین زمان، «سیف‌ا النصر» هم ناپدید شد. این شاهزاده سعودی هم از نامه‌ای که خواستار سرنگونی پادشاهی عربستان بود حمایت کرده بود.
یکی از دوستان او «خالد بن فرحان» معتقد است که به او گفته شده برای عقد یک قرارداد تجاری با هواپیمایی میلان راهی رم خواهد شد، اما او هم در نهایت سر از ریاض درآورد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала