گزارش و تحلیل

بررسی حوادث ویرجینیا و خشونت راست افراطی در ایالات متحده

© REUTERS / Stephen LamDemonstrators march in response in response to the Charlottesville, Virginia car attack on counter-protesters after the "Unite the Right" rally organized by white nationalists, in Oakland, California, U.S., August 12, 2017. Picture taken August 12, 2017.
Demonstrators march in response in response to the Charlottesville, Virginia car attack on counter-protesters after the Unite the Right rally organized by white nationalists, in Oakland, California, U.S., August 12, 2017. Picture taken August 12, 2017. - اسپوتنیک ایران
اشتراک
در پی خشونت های ناشی از درگیری میان هواداران راست افراطی و فعالان ضد نژادپرستی در شهر شارلوتزویل در ایالت ویرجینیای امریکا ده ها تن زخمی و دست کم یک نفر کشته شد، امری که به دخالت پلیس و اعلام شرایط فوق العاده در این شهر انجامید.

دکتر سید نادر نوربخش، تحلیلگر سیاسی

این حادثه هنگامی آغاز شد که مقامات اعلام کردند تصمیم گرفته اند تا مجسمه ژنرال لی را از محل کنونی خود واقع در پارک این شهر جمع آوری کنند.
ژنرال رابرت لی فرمانده نظامی ایالت های جنوبی موسوم به کنفدراسیون به ریاست جفرسون دیویس و هوادار برده داری در جنگ داخلی امریکا بود ، این جنگ سر انجام با شکست کنفدراسیون از ایالات شمالی به رهبری لینکلن در 1865 پایان یافت، اما به نظر میرسد میراث آن و به خصوص نمادهایی مانند پرچم و شخصیت های سیاسی و نظامی جنوب دستاویز گفتمان راست افراطی در امریکا شده است. شارلوتزویل که امروزه یک شهر نسبتا آرام دانشگاهی محسوب میشود از نظر جغرافیایی و ایدئولوژیک در شمالی ترین نقطه میراث ایالات جنوبی امریکا واقع شده است.
این تظاهرات اعتراضی که در ابتدا قرار بود حداکثر به عنوان اتحادی میان گروه های دست راستی باشد به یک جنبش نئونازی و نژادپرستانه تمام عیار مبدل گشت بطوریکه از نظر تعداد شرکت کنندگان و میزان خشونت در آن کم سابقه تلقی میشود، بسیاری از شرکت کنندگان در این تظاهرات نگران از دست رفتن هویت و ارزش های خود توسط غیر سفیدپوستان بوده اند و عموما از ترامپ در انتخابات حمایت کرده اند ، اگر چه برخی از آنها از عملکرد وی نا امید هستند و به سوی رادیکال تر شدن پیش میروند. تعداد زیادی از این افراد به صورت شبه نظامی و مسلح بودند و علایم نازی ها مانند سواستیکا با خود حمل میکردند. شهردار شارلوتزویل ترامپ را متهم کرد که در جریان کمپین انتخاباتی خود در سال گذشته گرایشات ناسیونالیستی افراطی و نژادپرستانه را شعله ور کرده است، ترامپ از محکومیت مستقیم طرفداران نژادپرستی در این واقعه خودداری کرده و در پیام توییتری خود تنها به کلی گویی در مورد نفی خشونت بسنده کرده است.
گروه های راست افراطی در امریکا شامل دسته بندی های مختلفی مانندنئونازی ها، راست آلترناتیو، کوکلاکس کلان ها، و هواداران برتری نژاد سفید هستند که با وجود برخی تفاوت ها بطور کلی دارای عقاید نژادپرستانه و بیگانه ستیز بوده و در طی سال های اخیر رشد قابل توجهی داشته اند.
نکته حائز اهمیت اینکه اینگونه حوادث در ایالات متحده حادثه تروریستی تلقی نشده و تحت عنوان "جرم ناشی از نفرت" جای میگیرند، حتی رسانه های جریان اصلی از کاربرد واژه تروریسم داخلی خودداری میکنند و این رویکرد خود باعث گردیده سرویس های امنیتی نیز حساسیت کمتری نسبت به آن نشان داده و فضا برای رشد بیشتر آن مهیا گرد.احساس ترس ،ضعیف شمرده شدن، نادیده گرفته شدن و تحقیر شدن از جمله دلایل و انگیزه فعالان خشونت راست افراطی بوده است و آنها مهاجران را تهدیدی برای خود تلقی می‌کنند. از سوی دیگر تمرکز بیش از حد بر روی گونه های دیگر تروریسم باعث شده طرفداران خشونت راست افراطی مانند نئونازی ها و کله پوستی ها فعالیت های خود را گسترش دهند و با استفاده از ابزار اینترنت و شبکه‌های اجتماعی به عضو‌گیری و تبادل اطلاعات با همفکران خود بپردازندو در قالب راهپیمایی‌ها و فعالیت‌های نژادپرستانه مهاجران را مورد حمله قرار دهند.

ممکن است عقاید نویسندگان مقالات با سیاست های اسپوتنیک مطابقت نداشته باشد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала