چرا ترکیه در مرز با ایران دیوار می کشد؟

© Sputnik / Andrey Steninچرا ترکیه در مرز با ایران دیوار می کشد؟
چرا ترکیه در مرز با ایران دیوار می کشد؟ - اسپوتنیک ایران
اشتراک
مقامات ترکیه ساخت دیوار در مرز با ایران را آغاز کرده اند.

عصر روز سه شنبه روزنامه حوریت با استناد به گفته های مقامات محلی این خبر را منتشر کرد.
خاطر نشان می شود که این دیوار از بلوک های ۷ تنی با ارتفاع ۳ متر و عرض ۲ متر تشکیل خواهد شد. بخش مرزی که در آن ساخت دیوار آغاز شده است توسط سلیمان البان فرماندار استان آغری بازدید شد. مقامات ترکیه قصد دارند این دیوار را در عمق مرز بین ترکیه و ایران و در چارچوب اقداماتی علیه ممنوعیت حزب کار کردستان در این کشور بسازند.
همانطور که اسپوتنیک پیشتر اطلاع داد، در ماه می رسانه های ترکی خبر دادند که حزب کار کردستان اردوگاه های بیشماری در محدوده ی ایران و در عمق مرزی با ترکیه دارد. این منبع به روزنامه حوریت اطلاع داد‌: «در این اردوگاه ها از ۸۰۰ تا ۱۰۰۰ شبه نظامی کرد حضور دارند که از آنجا به ترکیه می آیند، حمله کرده و دوباره باز می گردند. برای همین با هدف ممانعت از چنین اقداماتی ما قصد داریم که دیوار ۷۰ کیلومتری در مرزهای استان آغری و ایغدیزبسازیم و در سایر بخش های مرزی برج های مراقبت، پرچین های فلزی، سیم خاردار و همچنین پروژکتور نصب می کنیم.»
این اقدامات واقعا تا چه اندازه لازمند و آیا واقعا تهدیدی از جانب ایران برای ترکیه وجود دارد؟
کارشناسان ایرانی در این خصوص نظراتشان را با ما درمیان گذاشته اند.
سید هادی افقهی، تحلیل گر و دیپلمات ایرانی و کارشناس مسائل خاور میانه در گفتگو با اسپوتنیک بیان داشت که این اقدام ترکیه از نقطه نظر امنیتی غیر سازنده و معکوس است:

آقای دکتر اردشیر پشنگ، کارشناس مرکز تحقیقاتی فراتاب، متخصص مسائل کردها در خاور میانه در این خصوص توضیح می دهد که در بیانیه ی طرف ترک در خصوص تهدیدات حزب کار کردستان از محدوده ی ایران می توان به عنوان طنز به آن خندید:

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала